Már az éjjel határozatba foglalták, hogy a "háborús propagandát" szolgáló támogatásokat visszaküldetik a médiával

  • narancs.hu
  • 2024. július 9.

Belpol

És a pártokkal, az "extraprofitot" termelő cégeket pedig megsarcolják. Gulyás Gergely hétfőn bejelentette a Kormányinfón, az éjjel meg is jelent a kormányhatározat. 

Hétfőn a Kormányinfón beszélt arról Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy egy úgynevezett "háborúellenes akciótervet" fogadott el a kormány. A nagy akcióterv a háborút ugyan nem fogja megszüntetni, de legalább lehetőséget ad a kormánynak arra, hogy ismét megsarcolja a még Magyarországon lévő életképes cégeket (bankokat, multikat, energiacégeket), és hogy újabb csapást mérjen az ellenzéki pártokra és a nem kormánypárti médiára. 

Gulyás bejelentése szerint ugyanis "védelmi hozzájárulást" kell fizetni minden olyan multinak, ami a háborús időben "extraprofitra" tett szert, emelik a tranzakciós díjak mértékét is, a pártok és a médiatermékek pedig tegyék átláthatóvá a forrásaikat, hozzák nyilvánosságra külföldi forrásaikat, a kormány szerinti állítólagos "háborús propagandát" támogató forrásokat pedig utalják vissza. 

Ez utóbbi lépés egyelőre meglehetősen ködös, hogy hogy fog megvalósulni, de biztos, ami biztos, hétfő éjjel egy frissen kiadott Magyar Közlönyben meg is jelent Orbán aláírásával a vonatkozó kormányhatározat "a háborúellenes akciótervről". 

Ebben egyrészt írnak a "védelmi hozzájárulásról", mondván azt – közelebbi pontosítás nélkül – azokban a szektorokban kell fizetni, "ahol a háborús idők extraprofitot eredményeztek"; a befizetett pénz pedig a "Honvédelmi Alapba" fog menni. (Ez utóbbival kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy korábban a járványkezelés címén volt Gazdaságvédelmi Alap és Rezsivédelmi Alap, melyekből a befolyó pénzeknek általában csak töredéke ment az eredeti célokra.) A határozat emellett Varga Mihály pénzügyminisztert és Nagy Márton nemzetgazdasági minisztert utasítja a részletek kidolgozására. 

A határozatban persze írnak a "háborús propaganda" elleni fellépésről is: a szöveg szerint a kormány "döntött arról, hogy szükséges olyan jogszabály kidolgozása, amely alapján

  • a politikai pártoknak átláthatóvá kell tenniük a forrásaikat, és a médiatermékek külföldről érkezett támogatásait nyilvánosságra kell hozni;
  • amennyiben megállapítása (sic!) kerül, hogy a támogatás a háborús propagandát szolgálja, úgy a forrásokat Magyarország visszautalja a küldő szervezet számára". 

A határozat nem részletezi, hogy hogyan képzelik el egy szervezettől egy pártnak vagy médiaterméknek adott pénz elszedését, szimpla einstandolását, majd visszaküldését, ennek kidolgozását az igazságügy-miniszterre bízzák. 

A "védelmi pénzre" vonatkozó jogszabályokat Vargának és Nagynak azonnal kell kidolgoznia, Tuzson Bence igazságügy-miniszter a hónap végéig kapott erre határidőt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.