Már tantestületi szinten is tiltakoznak az új NAT ellen

  • narancs.hu
  • 2020. február 7.

Belpol

„Az új NAT elfogadásával átlépnénk egy erkölcsi határvonalat.”

„Úgy gondoljuk, nem lehetünk kiszolgálói annak a NAT-nak, mely egyeztetés, érdemi vita nélkül, tartalmát és szerzőit a szakma előtt titokban tartva született. Ebben az országban a mi felelősségünk sem kisebb, mint a politikusoké” – áll egy szerdán közzétett nyílt levélben, amelyben a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium magyar nyelv és irodalom munkaközösségének tagjai tiltakoznak az új NAT ellen. Mint írják, nem kívánnak végrehajtói lenni a „politika és az ideológia által vezérelt oktatáspolitikának, amely még tovább ront a közoktatás helyzetén”.

Nem tanítok fasiszta írót - a közösségi médiában tiltakoznak a tanárok az új NAT ellen

"Gondolkozz!" - üzenik a tanárok. " A jövő generációi értékorientált, európai magyar értékeket felmutató tananyagra támaszkodva léphetnek ki az életbe, az életkoruknak megfelelő tartalommal rendelkező tantárgyakat pedig a legkorszerűbb módszerekkel tanulhatják" - nyilatkozta Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere az új Nemzeti Alaptantervről. Az új NAT-ról nincsenek azonban jó véleménnyel a magyartanárok és a történelemtanárok sem.

A pécsi tanárok pontokba szedve taglalják, pontosan mit kifogásolnak az új tantervben. Szerintük a NAT

Gyerekellenes

mert bár csökkenti az óraszámokat, de tovább növeli a tananyagot,

· mert nem vesz tudomást a megváltozott olvasási szokásokról, a diákok érdeklődéséről, a megváltozott világról,

· mert lexikális ismeretek sokaságát írja elő kompetenciafejlesztés helyett,

· mert nem vesz tudomást a munkaerőpiaci elvárásokról,

· mert nem vesz tudomást a különböző iskolatípusok sajátosságairól, az ott tanulók igényeiről, lehetetlenné teszi a differenciálást, tehetséggondozást és felzárkóztatást,

· mert elfogadhatatlan, hogy a diákok saját koruk és problémáik megjelenítésére nem látnak példát, nem találkoznak kortárs szövegekkel, hiszen ezek teljesen hiányoznak a NAT-ból. Ezzel elidegenítjük őket az olvasástól, az irodalom világától.

Tanárellenes

· mert szolgává alacsonyítja az önállóság és a választás lehetőségétől megfosztott kollégákat,

· mert önmagával való meghasonlásra készteti a kezdő pedagógust, illetve tanárszakos hallgatót, hiszen annak az ellenkezőjével szembesül, amire a tanárképzés során a modern pedagógiatudomány szakemberei felkészítették,

· mert önmagával való meghasonlásra készteti a gyakorló tanárt is, mivel rutinjának, tapasztalatainak mond ellent a szinte csak lexikai ismereteket elváró követelményrendszer,

· mert ez a tananyagmennyiség lehetetlenné teszi, hogy örömmel olvasó diákokat neveljen.

Nemzetellenes

· mert torzítja és leszűkíti a nemzeti kultúra fogalmát.

A nyilatkozat végén pedig arra kérik a felelősen gondolkodó kollégákat, hogy írjanak tiltakozó leveleket a minisztérium számára és csatlakozzanak az Iskola a határon Facebook-csoporthoz.

A 444.hu megkeresésére a tiltakozó pécsi tanárok elmondták, hogy az intézmény vezetője nem állt hivatalosan az akció mellé, viszont biztosította őket, hogy tiltakozásukat nem fogja akadályozni.

„Semmiféle politikai szándék nem vezérel bennünket a tiltakozásban. Egyszerűen úgy gondoljuk, az új NAT elfogadásával átlépnénk egy erkölcsi határvonalat, amelyet a diákok és a magyar kultúráért érzett felelősségünk miatt nem tehetünk meg” – nyilatkozták a portálnak.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?