„Úgy gondoljuk, nem lehetünk kiszolgálói annak a NAT-nak, mely egyeztetés, érdemi vita nélkül, tartalmát és szerzőit a szakma előtt titokban tartva született. Ebben az országban a mi felelősségünk sem kisebb, mint a politikusoké” – áll egy szerdán közzétett nyílt levélben, amelyben a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium magyar nyelv és irodalom munkaközösségének tagjai tiltakoznak az új NAT ellen. Mint írják, nem kívánnak végrehajtói lenni a „politika és az ideológia által vezérelt oktatáspolitikának, amely még tovább ront a közoktatás helyzetén”.
Nem tanítok fasiszta írót - a közösségi médiában tiltakoznak a tanárok az új NAT ellen
"Gondolkozz!" - üzenik a tanárok. " A jövő generációi értékorientált, európai magyar értékeket felmutató tananyagra támaszkodva léphetnek ki az életbe, az életkoruknak megfelelő tartalommal rendelkező tantárgyakat pedig a legkorszerűbb módszerekkel tanulhatják" - nyilatkozta Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere az új Nemzeti Alaptantervről. Az új NAT-ról nincsenek azonban jó véleménnyel a magyartanárok és a történelemtanárok sem.
A pécsi tanárok pontokba szedve taglalják, pontosan mit kifogásolnak az új tantervben. Szerintük a NAT
Gyerekellenes
mert bár csökkenti az óraszámokat, de tovább növeli a tananyagot,
· mert nem vesz tudomást a megváltozott olvasási szokásokról, a diákok érdeklődéséről, a megváltozott világról,
· mert lexikális ismeretek sokaságát írja elő kompetenciafejlesztés helyett,
· mert nem vesz tudomást a munkaerőpiaci elvárásokról,
· mert nem vesz tudomást a különböző iskolatípusok sajátosságairól, az ott tanulók igényeiről, lehetetlenné teszi a differenciálást, tehetséggondozást és felzárkóztatást,
· mert elfogadhatatlan, hogy a diákok saját koruk és problémáik megjelenítésére nem látnak példát, nem találkoznak kortárs szövegekkel, hiszen ezek teljesen hiányoznak a NAT-ból. Ezzel elidegenítjük őket az olvasástól, az irodalom világától.
Tanárellenes
· mert szolgává alacsonyítja az önállóság és a választás lehetőségétől megfosztott kollégákat,
· mert önmagával való meghasonlásra készteti a kezdő pedagógust, illetve tanárszakos hallgatót, hiszen annak az ellenkezőjével szembesül, amire a tanárképzés során a modern pedagógiatudomány szakemberei felkészítették,
· mert önmagával való meghasonlásra készteti a gyakorló tanárt is, mivel rutinjának, tapasztalatainak mond ellent a szinte csak lexikai ismereteket elváró követelményrendszer,
· mert ez a tananyagmennyiség lehetetlenné teszi, hogy örömmel olvasó diákokat neveljen.
Nemzetellenes
· mert torzítja és leszűkíti a nemzeti kultúra fogalmát.
A nyilatkozat végén pedig arra kérik a felelősen gondolkodó kollégákat, hogy írjanak tiltakozó leveleket a minisztérium számára és csatlakozzanak az Iskola a határon Facebook-csoporthoz.
A 444.hu megkeresésére a tiltakozó pécsi tanárok elmondták, hogy az intézmény vezetője nem állt hivatalosan az akció mellé, viszont biztosította őket, hogy tiltakozásukat nem fogja akadályozni.
„Semmiféle politikai szándék nem vezérel bennünket a tiltakozásban. Egyszerűen úgy gondoljuk, az új NAT elfogadásával átlépnénk egy erkölcsi határvonalat, amelyet a diákok és a magyar kultúráért érzett felelősségünk miatt nem tehetünk meg” – nyilatkozták a portálnak.