Meddig engedjük, hogy óvodásokat használjanak politikai célokra?

  • narancs.hu
  • 2015. június 1.

Belpol

Az óvodák nem is értik, mi ezzel a probléma, pedig a köznevelési törvényt és az alaptörvényt is sérti, ha politikusok a saját népszerűségük növelésére használnak fel óvodásokat – állítja az Eötvös Károly Intézet elemzése.
false

 

Fotó: MTI

Szennyvíztisztítót ünneplő rendezvényen, kormányablak megnyitóján, járási hivatal ügyfélszolgálatának átadóján is adtak műsort óvodások, de előfordult olyan eset is, hogy egy önkormányzati képviselőt „leptek meg” a születésnapján a gyerekek.

Az Eötvös Károly Intézet kérdéseket tett fel az óvodáknak és a politikusoknak, melyben arra voltak kíváncsiak, hogy a gyerekek nevelését (mint az óvoda elsődleges feladatát) miképpen szolgálta a pártpolitikai eseményen való részvétel, illetve hogy az óvodások szülei tudtak-e arról és hozzájárultak-e a gyerekek szerepléséhez, fényképezéséhez.

Több válaszból az derült ki, hogy az óvodák vezetői meg sem értették a problémát. A kisteleki óvoda vezetője például válaszában azt írta, hogy „[a] szülők, hozzátartozók mindig nagy örömmel fogadták, amikor értesültek gyermekeik szereplési lehetőségeiről”.

A köznevelési törvény értelmében a pártpolitikai tevékenység azon idő alatt, amíg az intézmény a gyerekek felügyeletét ellátja, mindenki számára tilos. Ezt azért kell hangsúlyozni, mert a helyzet fokozódik, amint elemzésünkből kiderül, minden számottevő politikai csoport politikai eszközként használja fel az óvodásokat. A felsorolt rendezvényeken politikusok törekedtek népszerűséget szerezni azzal, hogy kisgyerekekkel mutatkoztak együtt, ezt támasztja alá például az is, hogy több politikus maga is terjesztette az eseményekről szóló képeket a Facebook-oldalán.

Az EKINT álláspontja szerint az óvodások pártpolitikai célokra való felhasználása semmilyen körülmények között nem engedhető meg – ehhez még szülői hozzájárulás sem kérhető.

Az ilyen hozzájárulás-kérésre adott válasz ugyanis mindenképpen politikai állásfoglalásként is értelmezhető, amiről az óvodával szemben kiszolgáltatott helyzetben lévő szülő nem dönthet szabadon. Az óvoda kényszerközösség, onnan a gyermeket csak nehézségek árán vagy nem lehet másik óvodába átvinni. A szülők ezért is kényszerhelyzetben érezhetik magukat, amikor egy – esetleg nagy hatalmú – politikus rendezvényén való részvételhez kérik a hozzájárulásukat. Attól tarthatnak ugyanis, hogy hozzájárulásukat vagy annak hiányát politikai állásfoglalásként értelmezik, és ezért őket vagy gyermeküket hátrányos következmény éri. A helyzet még súlyosabb kisebb településeken, ahol a helyi vezetőknek való kiszolgáltatottság tovább nehezíti a szülők helyzetét.

Az elemzés rövid ismertetése az EKINT blogján itt érhető el, a teljes szöveg pedig itt.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.