Még mindig nem fizetett a Metrowagonmash

  • narancs. hu
  • 2018. november 19.

Belpol

A fővárosi önkormányzat december 15-ig adott haladékot a BKV-nak, hogy elszámoljon az oroszokkal.

A BKV-nak másfél év alatt sem sikerült behajtani az orosz metrójavító cégtől követelt a kötbért. A cé jogászai már előkészítették a bírósági peranyagot, de a végvezetés inkább peren kívüli megállapodással zárná le a milliárdos kötbérvitáját a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz céggel.

A Metrowagonmash alig százmillió forintnyi kötbérigényt ismert el, bár szóban többször emeltek már az összegen. A Metrowagonmash felsővezetői az őszi budapesti tárgyaláson részben elismerték a BKV kötbérigényét, mivel nagyon nem szeretnék, ha bíróságon kötne ki az ügy. Ha ugyanis a bíróság mondja ki, hogy hibásan teljesítettek, akkor ezt nem tüntethetik fel referenciaként, noha erre nagy szükségük lenne, hogy betörjenek az EU piacára.

Az oroszoknak a Zoom.hu információi szerint “csak” pár százmilliót kellene “ráígérniük” az eddigi, a hivatalos ajánlatnál nagyságrenddel nagyobb, szóban tett egymilliárd forint körüli ajánlatukra. Azt már elfogadná a BKV vezetése.

A Fővárosi Önkormányzat pénzügyi bizottsága december 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy elszámoljon az oroszokkal.

A kötbérigény legnagyobb részét a késedelmes szállításból adódó „büntetési pénz” teszi ki. Az összeg már az elszámolási vita kezdetén, tavaly nyár elején 844 millió forint volt, mivel addigra a szerződés szerinti ütemezéshez képest 11 alkalommal „csúszott” az orosz fél.

De a BKV azért is felszámítana kötbért az oroszoknak, mert a 2017 első felében jelentkező tömeges meghibásodások miatt hosszabb-rövidebb időre ki kellett vonni a szerelvényeket. Ez az „álláspénz”  szerelvényenként napi 7,1 millió forint.

A Metrowagonmash a kötbér egy részét természetben fizetné, vagyis pótlólagos beruházásokat, alkatrészeket ad, vagy akár “hozzácsap” még egy-két szerelvényt a flottához. Korábban felmerült az is, hogy a jelenlegi, nem túl hatékony légcserélő rendszer helyett utólag szereljenek be légkondicionálókat, de se a tető, se az oldalfalak nem bírnák el.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.