Még mindig nem fizetett a Metrowagonmash

  • narancs. hu
  • 2018. november 19.

Belpol

A fővárosi önkormányzat december 15-ig adott haladékot a BKV-nak, hogy elszámoljon az oroszokkal.

A BKV-nak másfél év alatt sem sikerült behajtani az orosz metrójavító cégtől követelt a kötbért. A cé jogászai már előkészítették a bírósági peranyagot, de a végvezetés inkább peren kívüli megállapodással zárná le a milliárdos kötbérvitáját a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz céggel.

A Metrowagonmash alig százmillió forintnyi kötbérigényt ismert el, bár szóban többször emeltek már az összegen. A Metrowagonmash felsővezetői az őszi budapesti tárgyaláson részben elismerték a BKV kötbérigényét, mivel nagyon nem szeretnék, ha bíróságon kötne ki az ügy. Ha ugyanis a bíróság mondja ki, hogy hibásan teljesítettek, akkor ezt nem tüntethetik fel referenciaként, noha erre nagy szükségük lenne, hogy betörjenek az EU piacára.

Az oroszoknak a Zoom.hu információi szerint “csak” pár százmilliót kellene “ráígérniük” az eddigi, a hivatalos ajánlatnál nagyságrenddel nagyobb, szóban tett egymilliárd forint körüli ajánlatukra. Azt már elfogadná a BKV vezetése.

A Fővárosi Önkormányzat pénzügyi bizottsága december 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy elszámoljon az oroszokkal.

A kötbérigény legnagyobb részét a késedelmes szállításból adódó „büntetési pénz” teszi ki. Az összeg már az elszámolási vita kezdetén, tavaly nyár elején 844 millió forint volt, mivel addigra a szerződés szerinti ütemezéshez képest 11 alkalommal „csúszott” az orosz fél.

De a BKV azért is felszámítana kötbért az oroszoknak, mert a 2017 első felében jelentkező tömeges meghibásodások miatt hosszabb-rövidebb időre ki kellett vonni a szerelvényeket. Ez az „álláspénz”  szerelvényenként napi 7,1 millió forint.

A Metrowagonmash a kötbér egy részét természetben fizetné, vagyis pótlólagos beruházásokat, alkatrészeket ad, vagy akár “hozzácsap” még egy-két szerelvényt a flottához. Korábban felmerült az is, hogy a jelenlegi, nem túl hatékony légcserélő rendszer helyett utólag szereljenek be légkondicionálókat, de se a tető, se az oldalfalak nem bírnák el.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.