Adóamnesztia

Megbocsát az állam

  • M. B.
  • 2013. február 16.

Belpol

2008 végén Gyurcsány Ferenc kormánya indította, 2012 végén Orbán Viktor kormánya zárta a feltételeiben többször is lazított adóamnesztiát. Kettejük közül Orbán hozott haza több pénzt, de a nagy siker elmaradt.

A 2012 év végén lezárult offshore-amnesztia elődjét még a Gyurcsány-kormány vezette be 2008 decemberében. Az adóparadicsomokban bejegyzett cégektől származó osztalékra vagy egyéb módon kivett pénzekre hazautalásuk esetén a magas jövedelemadó és a járulékok helyett akkor is pusztán tízszázalékos adót kellett fizetni. A feltételeket viszont még olyan szűken húzták meg, hogy a lehetőség gyakorlatilag

teljes érdektelenségbe

fulladt. Nem lehetett például kedvezményesen hazahozni a pénzt az EU és az OECD-tagállamokból (csak a klasszikus adóparadicsomokból), az összeg feléből állampapírt kellett vásárolni (az ilyen ösztönzés az unió szabályaival is ellentétes volt), továbbá a hazautalt jövedelmeket tételesen fel kellett tüntetni az adóbevallásban. Hiába ígért tehát mentességet a jogszabály a korábbi adóeltitkolás alól, ha az amnesztiát választókat az adóhatóság megismerte, és mondjuk a későbbi ellenőrzésekre kiválasztásnál ezt az információt felhasználhatta. A törvényt fél év múlva úgy módosították, hogy az adóoptimalizálásnál legnépszerűbb országokban (Ciprus, Luxemburg, USA stb.) tartott vagyonokra is vonatkozzon, majd újabb néhány hónap múlva az állampapír-vásárlási kényszert is eltörölték. A siker még így is elmaradt: két év alatt alig több mint négymilliárd forint érkezett haza, az államkassza tehát alig 400 millió forinthoz jutott hozzá.

 

Itt még a pénzed is unatkozik


Itt még a pénzed is unatkozik

Fotó: Sióréti Gábor

Az Orbán-kormány tovább lazított a feltételeken. Teljes anonimitást vezettek be: a hazautalt pénzekből a bankok vonják le a tízszázalékos adót, nevek nélkül továbbítják az adóhatóságnak, az esetleges későbbi ellenőrzéshez szükséges igazolást az érintett magánszemélyek a banktól kapják meg. A hazautalásokon kívül

 

belevették az offshore cégek

magyarországi társasági részesedéseinek kivásárlását, majd a 2011-es módosítással a kinti cég magyarországi eszközeinek (ingatlan, autó) kedvezményes megvásárlását, sőt innentől az amnesztia nemcsak a jövedelemadóra, hanem a társasági adóalap korrekciójára és az illetékfizetésre is vonatkozott. Az amnesztia lényege természetesen a több mint négy év alatt nem változott: az ilyen módon "magyarított" pénzek és eszközök egy vagyonosodási vizsgálatnál nem számítanak vagyongyarapodásnak, megszerzésük miatt nem állapítható meg adókövetkezmény vagy büntetőjogi következmény. Az egész eljárás viszont csak a "sima" adócsalásokra vonatkozott, a bűncselekményből származó vagyonokat természetesen nem lehetett kedvezményesen hazahozni. A második két évben az eljárást már jóval többen választották: tavaly novemberig 67 milliárd forint érkezett ily módon az országba. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az utolsó pillanatban mindig nagyobb a tülekedés, akkor az offshore-amnesztiával 7-8 milliárdot kasszírozhatott az állam a december végi határidőig. Igen valószínű, hogy a svájci bankszámlákon levő pénzek megvizsgálásáról szóló kormányzati bejelentést is azért időzítették decemberre, hogy a hezitálókat megijesszék - az ötlet viszont annyira komolytalan, hogy emiatt aligha ugrott többszörösére az amnesztiát elfogadók tábora.

Az offshore-amnesztiák közös jellemzője, hogy a kormányok rettenetesen sok pénzt várnak tőle, ami aztán nem jön be. Az előző és a mostani kabinet is százmilliárdos állami bevételekről fantáziált, de a 2004-es német amnesztia is ötmilliárd euróval kalkulált, ami aztán alig több mint egymilliárd lett. A külföldi "adóoptimalizálás" mértékéről szóló becslések megbízhatósága is erősen kérdéses, Magyarország esetében a kimenekített vagyont az ezermilliárd forinttól 240 milliárd dollárig tartó intervallumba szokás elhelyezni (utóbbi szám a Tax Justice Network civil szervezettől származik, ami az elmúlt három évtizedre értendő, de még így is elég képtelenül hangzik).

Általános morális dilemma

az adóamnesztiáknál, hogy az a csalókat jutalmazza-e, vagy ellenkezőleg, tőlük is beszedi a tartozásuk legalább egy részét. Az viszont biztos, hogy túl gyakori alkalmazása egyértelműen züllesztő hatású, hiszen ha lehet rá számítani, érdemes is megvárni a bevezetését. Márpedig az utóbbi tíz évben Magyarországon - a költségvetés filléres gondjaitól nyilván nem függetlenül - szinte egymásba értek az ilyen-olyan mentességek a tb-járulék-hátralékosok, a színlelt szerződéssel foglalkoztatók, az utólagos önrevízióval bűnbánatot mutatók, a házipénztárral ügyeskedők vagy épp a külföldön adóoptimalizálók esetében. Mint a külföldi példák is mutatják, az "offshore-ozást" megszüntetni nyilván nem lehet, legfeljebb hathatós adóhatósági ellenőrzéssel, illetve a kiszámíthatóság, a jogbiztonság és a bizalom erősítésével valamelyest visszaszorítani. Nem véletlen, hogy mindenféle amnesztia és fenyegetés ellenére Magyarországról továbbra is inkább kifelé mennek a pénzek. (Az offshore-tevékenység mibenlétéről lásd: Partot értek, Magyar Narancs, 2009. április 16.)

(Kapcsolódó írásunkat lásd: Utánanyúlnak, utána nyúlnak.)


Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”