„Megkérdeztem Orbán Viktort, milyen érzés a hatalom”

  • - urfi -
  • 2015. szeptember 15.

Belpol

Adam LeBor vezető nyugati lapok magyarországi szakírója. És van egy durva története.

Adam LeBor neve sokaknak ismerős lehet, és nemcsak azért, mert hosszú évek óta tudósítja Budapestről a világ legbefolyásosabb lapjait, köztük a The Economistot, a The Timest és a Newsweeket. Hanem például azért is, mert Budapest protokoll címen kiadott egy meglehetősen elszállt, fantáziadús és nagyot mondó politikai krimit, amelyben Magyarországot a szélsőjobboldali Hunfalvi Attila miniszterelnök irányítja, az EU leendő elnöke pedig idegengyűlölettel próbál szavazatokat szerezni (lásd keménynek tűnő, de visszatekintve inkább engedékeny kritikánkat).

2010-ben a fideszes sajtó hőse lett néhány napra, mivel a The Timesban közölt publicisztikájában védelmébe vette Orbán gazdasági szabadságharcát. „Szóval éljen Magyarország, amiért szembeszállt a Nemzetközi Valutaalappal és az Európai Unióval” – írta akkor. Azóta is folyamatosan tudósít hazánk ügyes-bajos dolgairól, és láthatóan próbál „kiegyensúlyozottan tájékoztatni”. Többször sietett például leszögezni, hogy a magyarországi antiszemitizmus nem mindennapi erőszakot jelent, vagy hogy az „orbánizmus” nem diktatúra, és még csak nem is a putyini irányított demokrácia, hanem valami speciális magyar képződmény. Legutóbb azzal keltett kisebb feltűnést, hogy Simicska kirohanása után meglehetősen részletesen járta körül a világ vezető gazdasági lapjában, hogy mit jelent a „gecizés” nyelvileg és politikailag.

Adam LeBor most a The Intercepten tette közzé írását, amelynek már a címe – Hogyan lett Magyarország miniszterelnöke fiatal liberálisból menekültgyalázó autokrata? – is jelzi, hogy valami elnagyolt pályaképpel lesz dolgunk. Nagy Imre újratemetésétől indul a cikk, amely az elmúlt negyedszázad villámgyors áttekintése után eljut a jelenig és a következtetésig, hogy „Orbán jelenleg megállíthatatlannak tűnik”. Ezután LeBor gyorsan összegzi a helyzetet:

A politikai és gazdasági hatalom olyannyira centralizált, mint a kommunizmus bukása óta még soha. Párthű emberek vették át az irányítást az állami intézmények fölött. Felemelkedett a jó kapcsolatokkal rendelkező ’minigarchák’ új osztálya, és hatalmas vagyonokat szerez. Az állami televízió kormánypárti propagandát nyomat. Magyarország pengékkel felszerelt kerítést épít a déli határára, hogy távol tartsa a migránsokat. A hadsereg a határon gyakorlatozik, ahol hamarosan csatarendbe állhat.

LeBor természetesen leszögezi, hogy Magyarország szabad ország, ahol még politikai foglyok sincsenek, sőt tüntetni is lehet, a Fidesz pedig továbbra is a legnépszerűbb párt.

A legjobb azonban a cikk végén olvasható anekdota:

Még 1999-ben, amikor Orbán csak egy éve volt miniszterelnök, megkérdeztem tőle a parlamenti irodájában, hogy milyen a politikai hatalom a valóságban. Olyan, mint amilyennek elképzelte? Erre nagy kedvvel felnevetett, és azt mondta: „Ez sokkal jobb.”

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.