Megmutatjuk, hogy miért futamodott meg Orbán az olimpiai népszavazás és a tévériporter elől

  • Gera Márton
  • 2017. március 13.

Belpol

Illa berek, nádak, erek: dolgozni.

Vasárnap este újraindult a Napló című riportmagazin, immáron Heti Napló Sváby Andrással címmel, amiben semmi különös nem lenne, ha nem úgy kezdődött volna az adás, hogy egy televíziós népszavazást hirdetnek, mert a műsor készítői „megadják azt, amit a politika elvett tőlünk”.

false

 

Hülye mondat, a legsötétebb múltat idézi, mikor egy beázáshoz is csak akkor szállt ki az IKV, ha előtte már bemutatták a Kék fényben, de sajnos igaz, hisz – 266 151 aláírást levegőnek tekintve – tényleg nem lesz itt semmiféle népszavazás.

Kicsit vártuk hát e tévés referendumot, és nem hiába: az eredmény elég jól néz ki.

A posztolimpiás riportban egyébként nagy újdonság nem volt, Fürjes Balázs kormánybiztos azt bizonygatta, „az olimpia miatt semmit nem kellett volna Budapesten csinálni”, ami nyilván azt jelenti, hogy

Mészáros Lőrinc és Garancsi István nagyon ügyesen megcsinált volna mindent,

nekünk csak a pénzt kellett volna adni. A kormánypárti politikusok pedig azt magyaráznák, hogy úgyis megnyerték volna a népszavazást – úgy legalábbis, ahogy a kvótareferendumot megnyerték. Aztán megjelent teljes testi valójában Orbán Viktor, ment a Parlament folyosóján, jobbján Havasi Bertalan, s jött a riporter is, aki szerette volna megállítani a miniszterelnököt. Félő volt, hogy még a végén kérdéseket tesz fel a kormányfőnek, így Havasi gyorsan intézkedett, beállt Orbán elé, aki maga sem teketóriázott, azt mondta, megengedné ő a kérdést, „csak menne dolgozni”. Ment is rögtön.

Ja, igen, 2017-ben vagyunk, Magyarországon.

Ebben a sietésben sok minden benne van, de leginkább az, ami jó pár éve szörnyen mérgezi a hazai közéletet. Hogy a kormányzati szereplőket nem lehet számon kérni, mert kitiltanak, nem válaszolnak, az adventre hivatkoznak vagy szimplán csak elszaladnak. Pardon, dolgozni mennek.

A Heti Napló végén aztán jött a nagy leleplezés, ami egészen sokféle okból nem reprezentatív (telefonos szavazás, kicsivel kevesebb mint 10 ezer ember véleménye), de közben mégiscsak jó kis válasz arra, hogy miért nem lett itt semmiféle népszavazás. A válaszadók

90 százaléka mondta, hogy nem támogatna egy esetleges budapesti olimpiát,

10 százalék azonban igen.

Azt is mutatja ez a szám, hogy az új nemzeti egység nem valami hazugság, hiszen itt van, 90 százalék képviseli.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.