A főváros megtalálta azt a jogi megoldást, amivel elérhető, hogy mégse legyenek Fülöp-szigeteki buszsofőrök az Arrivabus járatain – mondta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy sajtótájékoztatón a Telex tudósítása szerint.
Kiss Ambrus elmondta, többször hangsúlyozták, hogy ők nem támogatják az olcsó külföldi munkaerő alkalmazását, ezt azonban csak saját cégeik, azaz a BKV esetében tudták érvényesíteni, az Arrivára nem volt ráhatásuk. A főpolgármester-helyettes most bejelentette:
„megtaláltuk azt a jogi megoldást, aminek következménye, hogy nem lesz filippínó buszsofőr az Arriva buszain sem.”
A sajtótájékoztatón Kiss Ambrus arról is beszélt, hogy megnézték a főváros a céggel kötött szerződéseit, így találtak rá a megoldásra. A főváros részéről Kiss Ambrus többször is elmondta, hogy az ilyen típusú munkaerő alkalmazása szembemegy a fővárosi és a szélesebb értelemben vett társadalompolitikai célokkal, és ezzel lemondanak a hazai munkaerő-tartalékról. Korábban azt is kifejtette, hogy álságosnak tartja annak hangoztatását, hogy kölcsönzött munkaerő alkalmazása esetén nem gyengülnek a munkavállalói jogok, és a lépésnek nincs bérleszorító hatása, hiszen alternatív foglalkoztatási keretek és bérezési rendszer jön létre.
A budapesti buszok egyharmadát, mintegy 450 járművet üzemeltet az ArrivaBus Kft., amely a BKK egyik legnagyobb szerződéses szolgáltatója. A cég szerint a fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány. Ezért októberben bejelentették, hogy 20 Fülöp-szigeteki járművezető kezdi meg a képzési programot, akik az eredeti tervek szerint leghamarabb 2024 januárjában állhattak volna munkába. A január közepére ígért munkakezdés viszont nem történt meg, februárban pedig azt kommunikálta a cég, hogy azért csúszik a sofőrök munkakezdése, mert a képzési programjuk még nem zárult le.
A főváros bejelentése után a hírportál megkereste az Arrivát is, de egyelőre nem érkezett válasz.