Elfekszik a magyar légitársaság

Mennyivel tartozik a Malév?

  • narancs.hu
  • 2012. január 10.

Belpol

Végveszélyben a Malév: az Európai Bizottság az elmúlt években nyújtott állami támogatás visszafizetésére szólította fel a légitársaságot. Csak azt nem tudni, mennyi a tartozás.

A Wizz Air még 2010 márciusában kezdeményezett eljárást az Európai Bizottságnál (EB), mert a társaság jogellenesnek tartotta, hogy konkurenciáját feltőkésíti az állam. Az, hogy az egyik piaci szereplőt, a nemzeti légitársaságot az adófizetők pénzén rendszeresen kistafírozzák, már régóta felvetette az unió által tiltott állami támogatás lehetőségét, de a 2010-es visszaállamosítás végképp kiborította a Malév versenytársát. (A magyar állam az év februárjában 95 százalékos tulajdont szerzett a légitársaságban – a szerk.) Az EB minapi döntése szerint valóban jogellenes volt a több részletből álló, 2007–2010 között nyújtott állami juttatás. Közleményük emlékeztet rá, hogy jogszerű akkor lehetett volna a finanszírozás, ha azt ugyanolyan feltételekkel akár piaci szereplő nyújtotta volna – de mivel a Malév folyamatosan „nehéz” pénzügyi helyzetben volt, az állami támogatásénál csak rosszabb feltételekkel jutott volna forráshoz a piacról. (Leginkább azonban egy vasat sem kapott volna.) A döntés értelmében az állam négy hónapon belül, azaz májusig köteles a légitársasággal visszafizettetni az összesen 80–100 milliárd forintos támogatást. Erősen kétséges persze, hogy a Malév – amely eddig sem volt képes úgy üzemelni, hogy a bevételei fedezzék a költségeit, hiszen ezért pótolta ki veszteségeit rendszeresen az állam – képes-e eleget tenni ennek.

 


Fotó: MTI


Ráadásul nem tudni, hogy pontosan mennyivel is tartozik a Malév, és miért csak ezt az időintervallumot vizsgálta az Európai Bizottság. Kérdés az is, kidőlhetnek-e további csontvázak a szekrényből? Például 2011-ben 34,7 milliárd forintot kapott a cég a felszínen maradáshoz.

A 80–100 milliárd forint közötti visszafizetési kötelezettség Kiss Dávid, a Bán, S. Szabó & Partners Ügyvédi Iroda szakértője szerint valószínűleg az egyes tételeknél figyelembe vehető euró-forint árfolyamokból adódhat, de biztosat csak az Európai Bizottság vonatkozó határozatának közzététele után lehet mondani. A bizottság egyébként a 2003–2010 közötti időszakot vizsgálta (a 2004 előtti időszakot azért, mert a közelgő csatlakozás miatt a piactorzítás veszélye már fennállt), de a 2007 előtt nyújtott állami támogatások mértéke elhanyagolható volt. A szakértő szerint a 2011-ben nyújtott állami finanszírozási tételek miatt – melyeket idén akár újabbak is követhetnek – ismét vizsgálatot lehetne kezdeményezni, csak éppen értelme nem volna. A Malévnek ugyanis alig van vagyona, tehát feltehetően azt sem tudja kifizetni, amennyit az Európai Bizottság eddig megállapított. Az 50 millió forint feletti vagyonelemek értékesítéséhez amúgy a jelenleg is öt százalékban tulajdonos orosz Vnyesekonombank hozzájárulása is szükséges.

Végeredményben tehát politikai kérdés, hogy a magyar állam mennyire szorgalmazza támogatása visszafizetését. Kiss Dávid úgy gondolja, hogy ehhez az Európai Bizottság sem feltétlenül ragaszkodik majd – amennyiben a Malév megszűnik; ez esetben a Malév piacait egyszerűen átveszik a konkurens társaságok.

A kormány a tervek szerint új nemzeti légitársaságot gründolna, és már keresi a befektetőket. A légitársaság helyzetét rendező megoldásról a január 16-i kormányülésen döntés születhet.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”