Elfekszik a magyar légitársaság

Mennyivel tartozik a Malév?

  • narancs.hu
  • 2012. január 10.

Belpol

Végveszélyben a Malév: az Európai Bizottság az elmúlt években nyújtott állami támogatás visszafizetésére szólította fel a légitársaságot. Csak azt nem tudni, mennyi a tartozás.

A Wizz Air még 2010 márciusában kezdeményezett eljárást az Európai Bizottságnál (EB), mert a társaság jogellenesnek tartotta, hogy konkurenciáját feltőkésíti az állam. Az, hogy az egyik piaci szereplőt, a nemzeti légitársaságot az adófizetők pénzén rendszeresen kistafírozzák, már régóta felvetette az unió által tiltott állami támogatás lehetőségét, de a 2010-es visszaállamosítás végképp kiborította a Malév versenytársát. (A magyar állam az év februárjában 95 százalékos tulajdont szerzett a légitársaságban – a szerk.) Az EB minapi döntése szerint valóban jogellenes volt a több részletből álló, 2007–2010 között nyújtott állami juttatás. Közleményük emlékeztet rá, hogy jogszerű akkor lehetett volna a finanszírozás, ha azt ugyanolyan feltételekkel akár piaci szereplő nyújtotta volna – de mivel a Malév folyamatosan „nehéz” pénzügyi helyzetben volt, az állami támogatásénál csak rosszabb feltételekkel jutott volna forráshoz a piacról. (Leginkább azonban egy vasat sem kapott volna.) A döntés értelmében az állam négy hónapon belül, azaz májusig köteles a légitársasággal visszafizettetni az összesen 80–100 milliárd forintos támogatást. Erősen kétséges persze, hogy a Malév – amely eddig sem volt képes úgy üzemelni, hogy a bevételei fedezzék a költségeit, hiszen ezért pótolta ki veszteségeit rendszeresen az állam – képes-e eleget tenni ennek.

 


Fotó: MTI


Ráadásul nem tudni, hogy pontosan mennyivel is tartozik a Malév, és miért csak ezt az időintervallumot vizsgálta az Európai Bizottság. Kérdés az is, kidőlhetnek-e további csontvázak a szekrényből? Például 2011-ben 34,7 milliárd forintot kapott a cég a felszínen maradáshoz.

A 80–100 milliárd forint közötti visszafizetési kötelezettség Kiss Dávid, a Bán, S. Szabó & Partners Ügyvédi Iroda szakértője szerint valószínűleg az egyes tételeknél figyelembe vehető euró-forint árfolyamokból adódhat, de biztosat csak az Európai Bizottság vonatkozó határozatának közzététele után lehet mondani. A bizottság egyébként a 2003–2010 közötti időszakot vizsgálta (a 2004 előtti időszakot azért, mert a közelgő csatlakozás miatt a piactorzítás veszélye már fennállt), de a 2007 előtt nyújtott állami támogatások mértéke elhanyagolható volt. A szakértő szerint a 2011-ben nyújtott állami finanszírozási tételek miatt – melyeket idén akár újabbak is követhetnek – ismét vizsgálatot lehetne kezdeményezni, csak éppen értelme nem volna. A Malévnek ugyanis alig van vagyona, tehát feltehetően azt sem tudja kifizetni, amennyit az Európai Bizottság eddig megállapított. Az 50 millió forint feletti vagyonelemek értékesítéséhez amúgy a jelenleg is öt százalékban tulajdonos orosz Vnyesekonombank hozzájárulása is szükséges.

Végeredményben tehát politikai kérdés, hogy a magyar állam mennyire szorgalmazza támogatása visszafizetését. Kiss Dávid úgy gondolja, hogy ehhez az Európai Bizottság sem feltétlenül ragaszkodik majd – amennyiben a Malév megszűnik; ez esetben a Malév piacait egyszerűen átveszik a konkurens társaságok.

A kormány a tervek szerint új nemzeti légitársaságot gründolna, és már keresi a befektetőket. A légitársaság helyzetét rendező megoldásról a január 16-i kormányülésen döntés születhet.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.