Metrókőbe vésték Orbánt és Tarlóst

Belpol

Átadta a főpolgármester és a miniszterelnök a 4-es metrót Kelenföldön. Demszky Gábor nem volt jelen, hiszen nem hívták, de nem is tette volna zsebre, amit kapott.

Az összefogás példázataként említette a négyes metrót Orbán Viktor a kelenföldi végállomáson tartott délelőtti avató ünnepségen. A miniszterelnök nagyvonalúan nem idézte fel az 1998–2002 közötti időszakot, amikor kormánya éppenséggel összefogás helyett a rendelkezésre álló anyagi és jogi eszközökkel a beruházás ellen vitt harcot.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Orbán emlékezetében úgy él a 2010 előtti idő, hogy „húsz éven át a főváros és az éppen aktuális kormány kutya-macska barátságban élt, a főváros folyamatosan dackorszakba merevedett”. Orbán e hamis képet őrzi, miközben a történeti valóság az, hogy a metrót a rendszerváltozás óta csak egyetlen kormány akadályozta, az első Orbán-kabinet, míg a többi támogatta és gondoskodott a finanszírozásról.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Ennek ismeretében különösen cinikusnak tűntek Orbán szavai, miszerint amikor az építkezések megkezdődtek 2006-ban, amiben nem volt köszönet, a fővárosiak kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy a 4-es metrót csak unokáik fogják használni, vagy még ők sem.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Tarlós István megengedőbb volt, beismerte, hogy négyes metrót az előző városvezetés és a Medgyessy-kormány idején kezdték, de az Orbán-kormány idején és a kormány segítségével fejezték be. Ezért ki is fejezte külön köszönetét a mellette álló kormányfőnek. A főpolgármester beszéde elején egyértelművé tette, a négyes metrót nem Demszky Gábor találta ki. Ennek szellemében Orbán és Tarlós nevét kőbe is vésték a végállomás padlózatán az átadás emlékére.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Hasonlóképpen nem hozsannázta egyikük sem az Európai Uniót, amely a legnagyobb hányadot vállalta a finanszírozásból. A 452 milliárdos projektköltségvetésből – ami a vitás kérdések rendezésére 67 milliárd kockázati tartalékot is tartalmaz – 180 milliárd forintot ad Brüsszel, támogatása nélkül bármilyen nemzeti összefogás dacára se lett volna átadás egy héttel a választás előtt. Tarlós kerülve a számokat és az arányokat, úgy fogalmazott, az unió a költségek tekintélyes részét fizette.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Orbán a feudális, alá-fölé rendeltségi társadalmi viszonyokat idéző urambátyámos retorikát (lásd: a kormányhivatalok vezetőit ispánként emlegeti) ezúttal sem vetette meg, következetesen polgármester urunknak szólította Tarlóst, elhagyva a fő előtagot. Azt mondta, ő csak egyvalamit kért, hogy egy időpontot mondjanak, de azt tartsák be.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A peronon nem hagyta figyelmen kívül az április 6-ra való mozgósítást se: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez erő is kell, ahhoz pedig egység, ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Tarlós nem feledkezett meg elődje vétkeit sorolni, miszerint 2010 októberében egy félbehagyott metrót örököltek, azt kellett rendbe tenni, megmenteni, a korábban kötött szerződéseit korrigálni. „A szerződések újratárgyalásával tízmilliárdokat szereztünk vissza a városnak, és metrópolitizálás helyett metróépítést folytattunk” – mondta. (A Siemensnek fizetett 30 millió eurós kötbérrel kapcsolatban lapunk pert indított, mivel nem kaptuk meg az ezt alátámasztó szakértői anyagot, információink szerint létezett egy 20 milliós, jogos követelést tartalmazó tanulmány.)

false

Fotó: Németh Dániel

„A négyes metró 600 munkahelyet teremt – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központ egyik vezetőjétől a helyszínen –, évente 6-7 milliárd forint pluszköltséget jelent a fővárosnak a működtetése.” Ezen a hétvégén ingyen lehet utazni vele, Kelenföldtől a Keleti pályaudvarig.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.