Metrókőbe vésték Orbánt és Tarlóst

Belpol

Átadta a főpolgármester és a miniszterelnök a 4-es metrót Kelenföldön. Demszky Gábor nem volt jelen, hiszen nem hívták, de nem is tette volna zsebre, amit kapott.

Az összefogás példázataként említette a négyes metrót Orbán Viktor a kelenföldi végállomáson tartott délelőtti avató ünnepségen. A miniszterelnök nagyvonalúan nem idézte fel az 1998–2002 közötti időszakot, amikor kormánya éppenséggel összefogás helyett a rendelkezésre álló anyagi és jogi eszközökkel a beruházás ellen vitt harcot.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Orbán emlékezetében úgy él a 2010 előtti idő, hogy „húsz éven át a főváros és az éppen aktuális kormány kutya-macska barátságban élt, a főváros folyamatosan dackorszakba merevedett”. Orbán e hamis képet őrzi, miközben a történeti valóság az, hogy a metrót a rendszerváltozás óta csak egyetlen kormány akadályozta, az első Orbán-kabinet, míg a többi támogatta és gondoskodott a finanszírozásról.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Ennek ismeretében különösen cinikusnak tűntek Orbán szavai, miszerint amikor az építkezések megkezdődtek 2006-ban, amiben nem volt köszönet, a fővárosiak kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy a 4-es metrót csak unokáik fogják használni, vagy még ők sem.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Tarlós István megengedőbb volt, beismerte, hogy négyes metrót az előző városvezetés és a Medgyessy-kormány idején kezdték, de az Orbán-kormány idején és a kormány segítségével fejezték be. Ezért ki is fejezte külön köszönetét a mellette álló kormányfőnek. A főpolgármester beszéde elején egyértelművé tette, a négyes metrót nem Demszky Gábor találta ki. Ennek szellemében Orbán és Tarlós nevét kőbe is vésték a végállomás padlózatán az átadás emlékére.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Hasonlóképpen nem hozsannázta egyikük sem az Európai Uniót, amely a legnagyobb hányadot vállalta a finanszírozásból. A 452 milliárdos projektköltségvetésből – ami a vitás kérdések rendezésére 67 milliárd kockázati tartalékot is tartalmaz – 180 milliárd forintot ad Brüsszel, támogatása nélkül bármilyen nemzeti összefogás dacára se lett volna átadás egy héttel a választás előtt. Tarlós kerülve a számokat és az arányokat, úgy fogalmazott, az unió a költségek tekintélyes részét fizette.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Orbán a feudális, alá-fölé rendeltségi társadalmi viszonyokat idéző urambátyámos retorikát (lásd: a kormányhivatalok vezetőit ispánként emlegeti) ezúttal sem vetette meg, következetesen polgármester urunknak szólította Tarlóst, elhagyva a fő előtagot. Azt mondta, ő csak egyvalamit kért, hogy egy időpontot mondjanak, de azt tartsák be.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A peronon nem hagyta figyelmen kívül az április 6-ra való mozgósítást se: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez erő is kell, ahhoz pedig egység, ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Tarlós nem feledkezett meg elődje vétkeit sorolni, miszerint 2010 októberében egy félbehagyott metrót örököltek, azt kellett rendbe tenni, megmenteni, a korábban kötött szerződéseit korrigálni. „A szerződések újratárgyalásával tízmilliárdokat szereztünk vissza a városnak, és metrópolitizálás helyett metróépítést folytattunk” – mondta. (A Siemensnek fizetett 30 millió eurós kötbérrel kapcsolatban lapunk pert indított, mivel nem kaptuk meg az ezt alátámasztó szakértői anyagot, információink szerint létezett egy 20 milliós, jogos követelést tartalmazó tanulmány.)

false

Fotó: Németh Dániel

„A négyes metró 600 munkahelyet teremt – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központ egyik vezetőjétől a helyszínen –, évente 6-7 milliárd forint pluszköltséget jelent a fővárosnak a működtetése.” Ezen a hétvégén ingyen lehet utazni vele, Kelenföldtől a Keleti pályaudvarig.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Figyelmébe ajánljuk