Mi dönti el a választást? – Debreczeni József válaszol

  • Debreczeni József
  • 2014. március 31.

Belpol

„Egy biztos. Legyenek akár ellenzékben, akár kormányon: a magyar demokratikus pártok osztályrésze továbbra is az antidemokratikus erőkkel szembeni harc marad.” Választási sorozatunk első része.

A demokrácia alapismérve: a népnek – szabályozott, tiszta körülmények között – módja van megszabadulni a neki nem tetsző kormányzattól. Bár a dualizmus korában és a Horthy-érában is voltak választások, a kormányváltás lehetősége a gyakorlatban nem létezett (az 1905-ös kivétel csak erősítette a szabályt). 1990 és 2010 között ezzel szemben – a 2006-os kivételtől eltekintve – minden választás a kormány menesztését eredményezte: a demokrácia működésének alapfeltétele tehát adva volt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A 2014-esről már az eredmény ismerete előtt tudható, hogy merőben különbözik az előző hat demokratikus választástól: a hatalom újra úgy alakított minden körülményt, hogy eleve kizárja a kormányváltás lehetőségét (mint a dualizmusban és a két háború között).

A demokratikus kormányváltáshoz két előfeltétel szükséges. A társadalomban: kormányváltó hangulat. A pártpolitikában: kormányzati alternatíva. Az előbbi katalizátora a szabad nyilvánosság. Ahol a tömegkommunikáció elsöprő hányada a hatalmi propaganda szolgálatában működik, ott ennek ellenében csak kirívóan rossz kormányzás, durva elnyomás hatására uralkodhat el a kormányváltó szándék. Ez utóbbit a közvélemény-kutatók – a hatalmi nyomás okozta félelem légkörében is – mérni tudták 2014 előtt.

A kormányzattal szemben választható alternatíva kialakulását mindenekelőtt az új választójogi törvény volt hivatva meggátolni. Ez arra épült, hogy relatív többségi – valójában kisebbségi – támogatottsággal meg lehessen szerezni az egyéni mandátumokat a széttagolt, szétforgácsolt ellenzék elől. Minden erre szolgált: a körzetek átrajzolásától a második forduló eltörlésén át a törpe- és fantompártok csalással való indulásának lehetővé tételéig. (Ma ezek az instrumentumok töltik be az egykori vagyoni cenzus, illetve a nyílt szavazás szerepét.)

A valós támogatottsággal bíró demokratikus ellenzéki pártok – a közös jelölt-, lista- és miniszterelnök-jelöltállítással – átvergődtek az útjukba állított legnagyobb akadályon: a kormányváltó alternatíva megjelent. A kormánypárt nyomasztó anyagi, médiabeli, jogi, szervezeti, hatalmi fölénye a gyakorlatban kiszámíthatatlanná – a közvélemény-kutatók számára mérhetetlenné – teszi ennek hatóerejét. A kérdés így valójában ez: van-e akkora – jórészt lappangó – kormányellenes indulat a magyar társadalomban, amely képes lesz fölülírni a (dualista, illetve horthysta viszonyokhoz hasonló) hatalmi előnyöket.

Ám ennél is súlyosabb kérdés: ha a 2014-es választás az 1905-öshöz hasonlóan kivételesnek bizonyul, akkor a folytatás az antidemokratikus berendezkedés gúzsába kötött új kormány gyors bukásához vezet-e majd, avagy roppant nehézségek árán kiküzdhető lesz a valódi kormányzás esélye. Egy biztos. Legyenek akár ellenzékben, akár kormányon: a magyar demokratikus pártok osztályrésze továbbra is az antidemokratikus erőkkel szembeni harc marad. Mindaddig, amíg az Orbán-vezette politika nem szenved megsemmisítő vereséget.

Ez utóbbira most még biztosan nincs esély.

A szerző közíró, a DK alelnöke.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.