Videó

Mi hangzott el és mi nem Horthyról Gyömrőn?

  • narancs.hu
  • 2012. május 10.

Belpol

Romsics Ignác tegnap előadást tartott Gyömrőn Horthy Miklósról. Az előadás után az alpolgármester és a civilek szóváltásba keveredtek. Tét a főtér neve. Vagy több? Csak a narancs.hu kamerája forgott.

Horthy Miklós megítélése volt a téma tegnap Gyömrőn, azután, hogy a képviselő-testület a múlt hónapban elfogadta a főtér Szabadság térről Horthy térre való visszanevezését. (A tér 1945-ig viselte ezt a nevet, most július 1-jétől lép hatályba az önkormányzat döntése. A 11 fős képviselő-testületből 8-an a várost 10 éve irányító Gyömrő 2000 Körből jutottak be, egy embert adott a Gyömrői Társaskör, egyet a Fidesz és egyet a Jobbik. A tér visszanevezését egy képviselő tartózkodása mellett fogadta el a képviselő-testület.)
A helyi Környezet, Ifjúság és Gyermekvédő Egyesület csendes demonstrációt szervezett tegnap a térre a visszanevezés ellen, amelyet fél órával azelőttre hirdetett, mint amikorra az önkormányzat felkérte Romsics Ignác történészt, hogy előadást tartson a Horthy-korszakról és az egykori kormányzóról, „bővítve ezzel a társadalom témával kapcsolatos reális ismereteit” – ahogy az önkormányzat a honlapján fogalmaz.  
Hogy az egyébként tárgyilagos, bárminemű állásfoglalástól tartózkodó, de a Horthy-korszak pozitív és negatív történéseit egyaránt bemutató előadás miként bővítette a lakosság és az átnevezést a nyilvánosság felé képviselő alpolgármester ismereteit, az kiderült az előadás utáni hozzászólásokból, illetve abból a spontán beszélgetésből, amely a művelődési ház előtt alakult ki a demonstrálók és az alpolgármester között.
Annyit előre elárulunk, hogy a két fél rögvest az előadást követően másként emlékezett arra, mi hangzott el és mi nem. A narancs.hu mindent rögzített! (A demonstrációról és az előadásról újabb videóösszeállítást teszünk közzé hamarosan - a szerk.)

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.