Most figyeljen: Áder népszerűség helyett az „elvszerűséget” választotta a lex CEU aláírásával

  • narancs.hu
  • 2017. április 25.

Belpol

A köztársasági elnök nem adott többet CEU-ügyben, mint egy kispados Fidesz-szóvivő.

Klímaügyi előadása után közéleti témákban is kérdezhették Áder János államfőt az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának diákjai. Várható volt, hogy a CEU-ügy is előkerül, hiszen az iskola diákjai és tanárai már napokkal a köztársasági elnök látogatása előtt kifejezték tiltakozásukat a törvény aláírása miatt.

Áder a hvg.hu tudósítása szerint azt mondta, kollégáival megvizsgálták az előzetes alkotmánybírósági normakontroll és a Parlamentnek visszaküldés lehetőségét is, ám nem látták annak érveit, hogy bármelyiket válasszák. "Népszerű akarok lenni vagy elvszerű?" – saját elmondása szerint ez a kérdés lebegett Áder előtt. Ha nem írja alá, talán népszerűbb lett volna, de így hű maradt elveihez.

false

 

Fotó: Kovács Tamás / MTI

A 444 szerint a köztársasági elnök azt is mondta: „legalább annyian mehettek volna ki az utcára amellett tüntetve, hogy írjam alá, mint ahányan azért mentek ki, hogy ne írjam.” De hát nem mentek. A CEU további működésével kapcsolatban Áder a kormányzati paneleket ismételgette: 28 külföldi egyetemet érintett az Oktatási Hivatal vizsgálata, a törvényi feltételek teljesíthetők, stb. Áder szerint valamiért három CEU van – Kósa Lajos szerint négy, a valóságban legjobb tudomásunk szerint kettő-, és a törvény a budapesti Közép-európai Egyetemet nem érinti.

Érdekesség, hogy Áder látszólag felkínált egy kiskaput a törvény kijátszására. Azt mondta, a CEU-nak nem feltétlenül kell amerikaicampust építenie, elég, ha egy ottani egyetemet megbíz képzéseinek lebonyolításával. Persze jó kérdés, hol találnának olyan egyetemet és oktatói gárdát, amely fél év alatt reprodukálni tudja a CEU teljes magyarországi képzési palettáját. Palkovics László oktatási államtitkár két héttel ezelőtti ajánlatához hasonlóan Áder megoldása is inkább kivitelezhetetlen, cinikus kommunikációs fogásnak tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.