Most figyeljen: Áder népszerűség helyett az „elvszerűséget” választotta a lex CEU aláírásával

  • narancs.hu
  • 2017. április 25.

Belpol

A köztársasági elnök nem adott többet CEU-ügyben, mint egy kispados Fidesz-szóvivő.

Klímaügyi előadása után közéleti témákban is kérdezhették Áder János államfőt az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának diákjai. Várható volt, hogy a CEU-ügy is előkerül, hiszen az iskola diákjai és tanárai már napokkal a köztársasági elnök látogatása előtt kifejezték tiltakozásukat a törvény aláírása miatt.

Áder a hvg.hu tudósítása szerint azt mondta, kollégáival megvizsgálták az előzetes alkotmánybírósági normakontroll és a Parlamentnek visszaküldés lehetőségét is, ám nem látták annak érveit, hogy bármelyiket válasszák. "Népszerű akarok lenni vagy elvszerű?" – saját elmondása szerint ez a kérdés lebegett Áder előtt. Ha nem írja alá, talán népszerűbb lett volna, de így hű maradt elveihez.

false

 

Fotó: Kovács Tamás / MTI

A 444 szerint a köztársasági elnök azt is mondta: „legalább annyian mehettek volna ki az utcára amellett tüntetve, hogy írjam alá, mint ahányan azért mentek ki, hogy ne írjam.” De hát nem mentek. A CEU további működésével kapcsolatban Áder a kormányzati paneleket ismételgette: 28 külföldi egyetemet érintett az Oktatási Hivatal vizsgálata, a törvényi feltételek teljesíthetők, stb. Áder szerint valamiért három CEU van – Kósa Lajos szerint négy, a valóságban legjobb tudomásunk szerint kettő-, és a törvény a budapesti Közép-európai Egyetemet nem érinti.

Érdekesség, hogy Áder látszólag felkínált egy kiskaput a törvény kijátszására. Azt mondta, a CEU-nak nem feltétlenül kell amerikaicampust építenie, elég, ha egy ottani egyetemet megbíz képzéseinek lebonyolításával. Persze jó kérdés, hol találnának olyan egyetemet és oktatói gárdát, amely fél év alatt reprodukálni tudja a CEU teljes magyarországi képzési palettáját. Palkovics László oktatási államtitkár két héttel ezelőtti ajánlatához hasonlóan Áder megoldása is inkább kivitelezhetetlen, cinikus kommunikációs fogásnak tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.