Mozgolódások a kettős állampolgárság ügyében - Jól felmelegítve

  • Mészáros Bálint
  • 2009. szeptember 17.

Belpol

Újabb, a határon túli magyarok kettős állampolgárságáról szóló népszavazási kérdést hitelesített az Országos Választási Bizottság (OVB). Hasonló célú törvénytervezetről egyeztetnek a parlamenti pártok is. Egyelőre mindkettő anynyira vehető komolyan, mint a beterjesztőik általában.

Újabb, a határon túli magyarok kettős állampolgárságáról szóló népszavazási kérdést hitelesített az Országos Választási Bizottság (OVB). Hasonló célú törvénytervezetről egyeztetnek a parlamenti pártok is. Egyelőre mindkettő anynyira vehető komolyan, mint a beterjesztőik általában.

*

"Akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással - kérelmére - magyar állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár, aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII. tv. 19. § szerinti 'Magyar igazolvánnyal' vagy a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?" Az OVB által augusztus 31-én hitelesített kérdés pontosan ugyanaz, mint ami a 2004. december 5-i népszavazáson is szerepelt. Sőt, az akkori eseménysorozatot elindító Magyarok Világszövetsége (MVSZ) ugyanezt szerepeltette hitelesítendő aláírási ívén 2007 márciusában is; most pedig a Nép Oldali Párt (NOP) porolta le a bevált formulát. A fiatal szervezet egyébként majd egy tucat kérdésben kérte volna a nép döntését (megtiltsák-e a homoszexualitás reklámozását, szétosszák-e a pártok költségvetési támogatását a kórházak között stb.), de ezek többségében az OVB ajtót mutatott.

Az MVSZ tavalyelőtti kezdeményezéséről még az Alkotmánybíróságnak is döntenie kell. Ám a testület eleddig nem szakított időt az elvileg soron kívül tárgyalandó ügyre. Sőt, mivel az OVB úgymond egymással versengő kérdéseket hagyott jóvá, az MVSZ ezért is az AB-hoz fordul; és az sem elképzelhetetlen, hogy a NOP "új" kezdeményezését is megtámadja valaki. Ha majd mindezen döntések megszülettek, a kérdések alkotmányosan felvethetőnek találtattak, akkor sem lesz könnyű a két marginális egyletnek összegyűjteni a 200 ezer szignót. Mivel öt éve bebizonyosodott, hogy a népszavazással az égvilágon mindenki rosszul járt, a Fidesz a kérdés 2007-es MVSZ-es felmelegítésekor rögvest közölte: a referendum

nem a megfelelő eszköz

a cél eléréséhez. Az utolsó potenciális pártfogó, a Jobbik ez irányú elképzelése egyelőre nem ismert. Ennél kecsegtetőbb lehetne, hogy a KDNP kezdeményezésére a parlamenti pártok tavasz óta tárgyalgatnak egymással az állampolgársági törvény esetleges módosításáról. A jobboldalnak a nemzetközi megítélés szempontjából nyilván jobban állna, ha nem a hatalomra kerülése után kapná elő a témát, hanem már most konszenzusra jutna ellenfeleivel. A kérdésben július óta szintén igen aktív MSZP az egyik utolsó szalmaszálat markolássza, sőt, az új SZDSZ is valamiféle "nemzeti" politizálással lovagolja meg a konjunktúrát, még ha nemigen érti is senki, miről van szó.

Az immár uniós tagállamokban élő magyaroknak az állampolgárság értelemszerűen érzelmi okokból volna fontos: hogy mennyire, arra a kiváltott magyarigazolványok számából és a 2004-es népszavazás utáni reakciókból lehet következtetni. A szerbiai és ukrajnai magyar közösségeknek ezenfelül az útlevélnek gyakorlati haszna is volna. Utóbbiaknál persze külön probléma, hogy Ukrajna nem ismeri el a kettős állampolgárságot (még ha ez nem a magyar, hanem az orosz kisebbség miatt van is így). Mostanra a kishatárforgalmi egyezmény értelmében a határ 50 kilométeres övezetében (azaz a kárpátaljai magyarok 90 százaléka számára) könnyített feltételekkel, kedvezményes árú vagy ingyenes vízummal lehet belépni Magyarországra. Szerbia állampolgárai pedig valószínűleg januártól vízummentesen utazhatnak az unióba; persze határátlépés és munkavállalás szempontjából egyik sem ugyanaz, mint a magyar útlevél.

Az esetleges negatív hatások ellenben jóval absztraktabbak. Egyrészt nyilván felkapnák a fejüket az európai intézmények, ha tömegesen látnánk el schengeni útlevéllel unión kívüli állampolgárokat; Lengyelország 2007-ben például az európai fejcsóválgatás miatt érte be azzal, hogy a külhoni lengyeleknek állampolgárság helyett csak vízummentességre és utazási kedvezményre jogosító "lengyeligazolványt" adott. Másrészt az etnikai alapú honosítással ismét inkább összemosnánk a kulturális és politikai nemzet fogalmát, miközben Európa jó ideje és jó okkal éppen ennek az ellenkezőjén fáradozik. A Magyarországot is kötelező európai állampolgári egyezmény

kifejezetten tiltja

az etnikai diszkriminációt honosítás esetén. Ezt persze lehet és szokás is kreatívan értelmezni: a magyar állampolgársági törvény sem vérségi leszármazás alapján biztosítja a magyaroknak a más nációhoz tartozóknál jóval kedvezményesebb honosítását (letelepülés esetén), hanem korábbi, illetve a felmenők egykori állampolgársága alapján. Effektív jogi akadály tehát nincs nagyon (bár éppen ezen vitatkoztak az alkotmánybírák 2004-ben a népszavazási kérdés vizsgálatakor), legfeljebb Magyarország némileg szembemegy választott közössége bizonyos normáival. Az ellenérvek közé tartozik még az öt évvel ezelőtt öszszehordott elméleti veszélyek szinte egyetlen józan és konkrét darabja: ha alapból nem is jár választójog az állampolgársággal, mi van, ha idehaza olyan politikai helyzet adódik, hogy megérje néhány tízezer lakcímkártyát beszerezni?

A magyar pártok nyilatkozataiban egyelőre nem merült fel, hogy a célok érdekében mit vagyunk hajlandóak vállalni. Például a Fidesz szeretné feloldani azt az "anomáliát", hogy az állampolgársághoz magyarországi lakóhely kell, az MDF meg szeretné lehetővé tenni a kettős állampolgárság - természetesen ma is létező - jogintézményének a bevezetését. A közös tárgyalási alap, hogy az állampolgárságot csak egyéni elbírálás alapján lehetne megítélni; igaz, ennek ellenkezője soha fel nem merült. Összegezve: az újabb etap elején is egyelőre addig jutott el mindenki, hogy a választásokig jó volna az ügyből némi belpolitikai hasznot húzni.

Figyelmébe ajánljuk

Van, aki Debrecenből utazik az Akácfa utcába egy vasárnapi ebédért

„Gondolhatnánk, mi nem vagyunk veszélyben, hiszen csak ételt adunk rászorulóknak, viszont az szúrhatja a hatalom szemét, hogy láthatóvá tesszük a nincstelenség problémáját” — fogalmaz Lánczi Éva, a Heti Betevő csapatának oszlopos tagja és társelnöke. Az egyesület hétről-hétre közel 1000 embernek biztosít neves éttermek konyháján készült vasárnapi ebédet. 

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.