Nagyrészt üresen nyitnák meg a választásokra a Néprajzi Múzeumot

  • narancs.hu
  • 2021. november 15.

Belpol

A kiállítótérnek alig pár százalékát sikerülne csak megtölteni addigra, és több mindenről már most lemondtak. 

A Néprajzi Múzeum új épületének jövő tavaszra tervezett megnyitására mindössze a kerámiatár fog tudni elkészülni – írja a Népszava. 

A lap arról ír, hogy miközben a kezdeti nettó 25 milliárd 970 millió forintról már 32,9 milliárdra hízott a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőipari Zrt. és a szintén NER-kedvenc Magyar Építő Zrt. által kiállítható számla költsége, és a tervezés időközben megemelt díja is 1 milliárd 887 millió forint lett, az épületet jövő tavasszal jószerivel félkészen fogják átadni. 

Bár a Városliget Zrt. váltig állítja, hogy a liget szélén található Néprajzi Múzeum kivitelezése az ütemtervnek megfelelően halad és jövő tavasszal meg is nyit, a kivitelezői szerződés műszaki tartalmát októberben módosították. Ez néhány „körülhatárolható munkarész elmaradását jelenti”.

Emellett november elején módosították a kiállítások tervezésére kötött szerződést is. Míg az eredeti megállapodás szerint az egyedüli jelentkezőként a közbeszerzést elnyerő német Atelier Brückner GmbH készítette volna a Néprajzi Múzeum állandó és ifjúsági kiállításának, valamint az interaktív és a kerámiagyűjteményt bemutató térnek a terveit összesen 4235 négyzetméterre, idén júniusban a Városliget Zrt. „írásbeli utasításban kérte a tervezőt az ifjúsági kiállítás tervezési folyamatainak abbahagyására”. 

A lap úgy tudja,

a megnyitásra csak a kerámiatér készül el, ez viszont összesen 161 négyzetméter, ami a teljes kiállítótérnek alig 3,8 százaléka, a teljes épület területének pedig alig fél százaléka.

A többi kiállítás megnyitójának idejét még megjósolni se lehet.

Ugyanakkor a lap információi szerint a néprajzi gyűjtemény állandó kiállítására a végső állapotban is csak a tizedét használják majd a hatalmas, 32 ezer négyzetméteres épületnek, ehhez jönne hozzá a körülbelül 1000 négyzetméteres interaktív és ifjúsági kiállítótér. Az épület többi részét konferenciaterem, könyvtár, mozi, boltok, közösségi találkahelyek foglalják el. A Néprajzi Múzeum nem reagált a lap megkeresésére. 

A Népszava arról is ír, hogy a Magyar Zene Háza építése is a „tervezett ütemben zajlik”, és korábban arról volt szó, hogy 2021 végén megnyitja kapuit – ugyanakkor vélhetőleg ez is üres lesz, hiszen az épületben nyíló kiállítás berendezését előzetesen cirka 11 hónapra becsülték.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.