Nem árulja el a belügy, igaz-e, hogy Nikola Gruevszki magyar állampolgár akar lenni

  • narancs.hu
  • 2019. április 14.

Belpol

Nem adhatnak tájékoztatást, mert nem tartozik ránk.

Közel fél éve kapta meg a hazájában korrupció miatt jogerősen két év börtönre ítélt Nikola Gruevszki a magyar menekültstátuszt.

Ujhelyi István megpróbált utána járni annak a politikai pletykának, igaz-e, hogy Gruevszki kérvényezte a magyar állampolgárságot – és az Orbán-kormány ezt kész is megadni a volt macedón miniszterelnöknek – írja a Népszava.

Az MSZP EP-képviselője írásbeli kérdésére Pintér Sándor belügyminiszter helyett Kontrát Károly államtitkár válaszolt hosszú gondolkodás után. Ám, mindössze annyit sikerült közölnie, hogy a menedékjogról szóló törvény pontosan meghatározza, hogy a menekültügyi hatóság miről és kiknek adhat tájékoztatást, jelen esetben pedig sem a nyilvánosságnak, sem a szocialista politikusnak nem adhatnak információt.

"Vagyis nem mondtak semmit, azt sem cáfolták, hogy Nikola Gruevszki kérvényezte volna már a magyar állampolgárságot. Ideje lenne, hogy a kormány tisztességes módon tájékoztassa a magyarokat az ügyben. Azért, mert - ahogy a hatalom szokta plakátokra írni közpénzmilliárdokból - jogunk van tudni" – kommentálta a Belügyminisztérium hallgatását Ujhelyi István.

Az érdemi válaszadás megtagadásának oka a szocialista politikus szerint az, hogy miközben a Fidesz semmi mást nem tud mondani a „migránsozáson” kívül a Magyarországot és Európát érő kihívásokra, addig kormányzati pozíciójával visszaélve menedéket ad korrupt politikusoknak vagy szabadon enged jogerősen elítélt gyilkosokat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.