GKN Automotive (korábban Rubin NewCo) észak-magyarországi új autóalkatrészgyártó-üzemének támogatására irányuló magyar terv nem felel meg az uniós állami támogatási szabályoknak – írja az Európai Bizottság keddi közlése alapján a 444.hu.
Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Szijjártó Péter külügyminiszter tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a magyar állam támogatást ad a brit tulajdonú cég 52 milliárd forintos beruházásához, amint megtörtént az Európai Bizottság jóváhagyása. A támogatás mértékét akkor nem hozták nyilvánosságra. Az Európai Bizottság már 2022 októbere óta vizsgálta, hogy új autóipari alkatrészgyár megépítéséhez nyújtandó 15,9 milliárd forintos kormányzati támogatás összhangban van-e az uniós állami támogatási szabályokkal.
Az előzetes értékelés alapján a Bizottság megállapította, hogy a beruházási projekt az EU egy kevésbé fejlett régiójában segíti elő a gazdasági fejlődést és a foglalkoztatást, ugyanakkor kétségei voltak azt illetően, hogy a tervezett támogatás összhangban áll-e a regionális állami támogatásokról szóló bizottsági iránymutatással. Ezért megvizsgálták, hogy az új gyár magyarországi létesítésére vonatkozó döntést közvetlenül a magyar állami támogatás váltotta-e ki, vagy a beruházást ebben a térségben állami támogatás nélkül is megvalósították volna.
Mint kiderült, a GKN Automotive nem vette figyelembe az állami támogatást, amikor úgy döntött, hogy beruházását Magyarországon valósítja meg, továbbá nem állt rendelkezésre elegendő bizonyíték arra, hogy a beruházás más helyszínen valósulna meg.
Mivel az állami támogatásnak nem volt valódi „ösztönző hatása”, és nem ösztönözte ténylegesen a GKN Automotive Hungary Kft.-t arra, hogy Észak-Magyarország régiójában (Felsőzsolcán) ruházzon be, a támogatás összeegyeztethetetlen az uniós állami támogatási szabályokkal. Magyarország tehát nem nyújthat támogatást a beruházáshoz.