Nem engedélyezte az Európai Bizottság, hogy a magyar állam 16 milliárddal támogasson egy autóalkatrész-gyárat

  • narancs.hu
  • 2024. június 12.

Belpol

A támogatásnak nem volt valódi ösztönző hatása, a beruházás egyébként is megvalósult volna.

GKN Automotive (korábban Rubin NewCo) észak-magyarországi új autóalkatrészgyártó-üzemének támogatására irányuló magyar terv nem felel meg az uniós állami támogatási szabályoknak – írja az Európai Bizottság keddi közlése alapján a 444.hu.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Szijjártó Péter külügyminiszter tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a magyar állam támogatást ad a brit tulajdonú cég 52 milliárd forintos beruházásához, amint megtörtént az Európai Bizottság jóváhagyása. A támogatás mértékét akkor nem hozták nyilvánosságra. Az Európai Bizottság már 2022 októbere óta vizsgálta, hogy új autóipari alkatrészgyár megépítéséhez nyújtandó 15,9 milliárd forintos kormányzati támogatás összhangban van-e az uniós állami támogatási szabályokkal.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a GKN Automotive Hungary Kft. új gyárának avatásán Felsőzsolcán 2023. szeptember 8-án.
Fotó: Vajda János / MTI/Vajda János
 

Az előzetes értékelés alapján a Bizottság megállapította, hogy a beruházási projekt az EU egy kevésbé fejlett régiójában segíti elő a gazdasági fejlődést és a foglalkoztatást, ugyanakkor kétségei voltak azt illetően, hogy a tervezett támogatás összhangban áll-e a regionális állami támogatásokról szóló bizottsági iránymutatással. Ezért megvizsgálták, hogy az új gyár magyarországi létesítésére vonatkozó döntést közvetlenül a magyar állami támogatás váltotta-e ki, vagy a beruházást ebben a térségben állami támogatás nélkül is megvalósították volna.

Mint kiderült, a GKN Automotive nem vette figyelembe az állami támogatást, amikor úgy döntött, hogy beruházását Magyarországon valósítja meg, továbbá nem állt rendelkezésre elegendő bizonyíték arra, hogy a beruházás más helyszínen valósulna meg.

Mivel az állami támogatásnak nem volt valódi „ösztönző hatása”, és nem ösztönözte ténylegesen a GKN Automotive Hungary Kft.-t arra, hogy Észak-Magyarország régiójában (Felsőzsolcán) ruházzon be, a támogatás összeegyeztethetetlen az uniós állami támogatási szabályokkal. Magyarország tehát nem nyújthat támogatást a beruházáshoz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.