„Nem kell a kamu út!”: elsunnyogott építkezés miatt háborognak Kőbányán

Belpol

Az Ihász köz lakói csak egy Facebook-bejegyzésből tudták meg, hogy letarolnák a házaik melletti bokros-fás övezetet. Az önkormányzat aszfaltozott utat tervez a helyére, bár senki nem érti, minek.

„Minket ki kérdezett?” „Parkosítást!” „Nem kell a kamu út!” – dühös feliratok virítanak a X. kerületi Ihász köz panelházainak ablakában és teraszain. A 600-700 lakónak otthont adó tömbökben nagy a felháborodás és az izgalom, mióta kiderült, hogy a Kőbányai Önkormányzat minden előzetes egyeztetés nélkül kétsávos utat építene otthonuk mellé 200 méter hosszan, hat méteres szélességben az Albert Camus utca területén. Az útszakasz pedig olyan közel kerülne hozzájuk, hogy a mellé tervezett járdát szabályosan rá is építenék két panel sarkára.

A fűvel-fával benőtt Kamu utca

Az Albert Camus utcát többen csak Kamu utcának vagy útnak nevezik, mivel nem vezet rajta úttest, nem is lakik itt senki. A kérdéses terület egy zömében bokrokkal, fákkal benőtt árok, aminek jó ideig neve sem volt. „Ötven éve élek itt, az Ihász köz 6-ban, de nem hallottam az utcanévről, pedig pár lépésre van tőlem” – mondja a Magyar Narancsnak Kubancsik Károlyné.

Mint felidézte, a házak melletti árok évtizedeken át egy ipari vágány nyomvonala volt: itt futott a kis vasúti vonal, ami az egykor az Ihász utcában működő csokoládégyárat kötötte össze a kerület híres sörgyárával. A vágányt mára elbontották, helyét fű és facsoportok nőtték be, idővel énekes madarak, motoszkáló sünök is megtelepedtek a vadregényes árokparton.

A lakók pont ezt a nyugalmat szeretik: „kiülünk az erkélyre, hallgatjuk a madárcsicsergést ” – mondja Kubancsikné, aki szerint az Ihász köznek pont ezért híre is van, az itt árusított panellakások heteken belül elkelnek. A fiatal anya, Szentmiklósi Olga három kisgyereke miatt is ragaszkodik a konyhaablakuk alatt húzódó sövényhez. „Itt bármikor elengedhetem a kezüket, nem kell aggódnom, hogy bajuk esik, a gyerekek almát is ehetnek a tömb melletti almafáról. Esténként pedig meglátogatnak minket, az ablak alatt motoznak a sünik”-meséli. András, itt élő zenész  a csendet dicséri: „nem zavar a forgalom zaja, akár otthon is gyakorolhatok fellépések előtt – és a friss levegő is fontos, amit a helyi növényzet termel. Nem igazán a mi érdekünk, hogy kamionok járjanak itt is, mint a szomszédos Mádi utcában. mondjon bármit a kerület vezetése, ez nem csak építkezés lesz, hanem egy kisebb erdőirtás is” – teszi hozzá, ezzel pedig egyetértett a többi megkérdetett lakó is.

 Egy Facebook-posztból tudták meg, mire számíthatnak

A korábi idillnek egy Facebook-bejegyzés vetett véget: Somlyódy Csaba, a kerület egyik, MSZP-s alpolgármestere augusztus 11-én saját közösségi oldalán jelentette be, hogy az Albert Camus utcában két hét múlva elkezdődik az építkezés:

a kormány által biztosított pályázati forrásból új, kétirányú autóutat építenek.

„Belterületi földutak szilárd burkolatúvá alakítására nyílt pályázat, azon nyertünk pénzt. AMIT CSAK ERRE LEHET ELKÖLTENI! Az Albert Camus utcáról van szó, amelyik ugyan nevében létezik (…) de valójában most lesz utca. Gondoljanak bele: a 21. század második évtizedében, csaknem Budapest mértani középpontjában még mindig volt földes út”  – írta Somlyódy, majd közleményében jókora ellentmondásba is belefutott: „A most kialakítandó út helyén eddig nem volt közlekedésre alkalmas felület” – jegyezte meg egy helyen.

Magyarán földút sem húzódott ott, ahova most kizárólag földutakra járó kormányzati támogatással úttestet építenének.

Mindezt csak részben magyarázza, hogy a tervezett beruházás az Albert Camus után kisebb szakaszon a Maláta utcában is folytatódna, ahol valóban van egy 80 méteres földes terület.

A lakóközösséget sokkolta a hír. Azt is felháborítónak érezték, hogy az egész életüket megváltoztató döntésről csak egy Facebook-posztból értesültek – ráadásul épp Somlyódy posztjából, aki 2017-ben még pont azért kritizálta az akkor még fideszes  túlsúlyú önkormányzatot, hogy lakossági tájékoztatás és előkészítés nélkül fognak bele egy kőbányai lakópark építésébe.

 
Nem kérnek belőle
Fotó: Koncz Tamás / Magyar Narancs
 

Az alpolgármester oldalát azonnal elárasztották a dühödt, az alapvető tájékoztatást is hiányoló kommentek, amiket néhány riposzt után válasz nélkül hagyott. „Egyszer sem jöttek ide megkérdezni, hogy na mi van, ti ökrök, akarjátok ezt az utat!? Ha már mindenről konzultálunk, az önkormányzat ebben a témában nem akart egy konzultációt” – mondta Kubancsikné Magyar Narancsnak. A közvetlen kommunikáció teljes hiányát emlegette lapunknak egy másik lakó, László is: „A Kőbányai Hírek júliusi számában Somlyódy megemlítette, hogy aszfaltozni fognak itt, ezt csak most vettük észre, nem mindenki olvassa a helyi lapot.”

Megállították a munkagépeket

Az Ihász köziek felkészülten várták a megadott dátumot, a vészhelyzet egységbe kovácsolta őket. Augusztus 23-án reggel

20-25 fős csoport állt a Camus árokba beforduló munkagépek elé, hogy megvédjék a bokros-fás területeket a ledózerolástól.

Fellépésük hatásos volt: a kivitelezéssel megbízott vállalkozó, Bácskai Elemér útépítő csapata levonult a színről. A lakók most helyi aláírás-gyűjtéssel tiltakoznak a tervezett beruházás ellen – ebben Stemler Dia, a kőbányai Momentum alelnöke és Paróczai Anikó, az előválasztás országgyűlési képviselő-jelöltje is segítette őket- az építkezés elutasítottságát pedig jól jelzi, hogy a mintegy 700 lakó közül közel 400-an alá is írták a tiltakozó petíciót.

 
Sünis molinóval tiltakozik egy lakó a tervezett beépítés ellen
Fotó: Koncz Tamás / Magyar Narancs
 

„A lakók véleménye egyértelmű, jó lenne, ha meg is hallanák őket” – mondta lapunknak Stemler Diána. A kőbányai Momentum azt is szeretné elérni, hogy az ügyben nyílt egyeztetés, vita alakulhasson ki az Ihász köziek és a kerület vezetése között. Stemler egy előterjesztésben kérte, hogy augusztus 26-án, csütörtök reggel a lakók is hozzászólhassanak az életüket meghatározó beruházás ügyéhez a képviselő-testület nyílt ülésén. Ám ahhoz, hogy nekik is legyen szavuk, a testületnek döntenie kell, hogy egyáltalán napirendre tűzzék a témát.

„Ha a csütörtöki ülés kezdetén elutasítják ezt a napirendi pontot, az elkeseredett lakók jelenlétében, az maga is véleménynyilvánítással ér fel” – jegyezte meg Stemler.

"Fasorfelújítás" szerepel a műszaki rajzban

Somlyódy Csaba a jelek szerint utólagos tűzoltással próbálta rendezni a helyzetet: a nagy indulatokat kiváltó Facebook-poszt után elbeszélgetett néhány helyi lakossal. A személyes találkozón azt emlegette, hogy „a környéken igény van” egy nagyobb forgalmú útra, lesznek új parkolóhelyek, és megmarad a fás-bokros övezet is – az építkezés miatt ugyanis állítása szerint csak két fa kivágására lesz szükség.

 
Az egykori iparvágány helyét fű nőtte be, az önkormányzat ide tervezi a kétirányú utat
Fotó: Koncz Tamás / Magyar Narancs
 

Utóbbi állítást azonban erősen kétségessé teszi, hogy Somlyódy maga tizenhat új, minimum 5 centiméteres törzsvastagságú fát ültetne a két kivágott helyett a területen, a lapunk birtokába került műszaki rajz pedig konkrétan fasorfelújítást említ a fás-bokros árokparton, ahol számításunk szerint jelenleg 20-30 fa és kiterjedt bokor is lehet.

Évek óta készült rá a kerület vezetése

Bár a lakókat váratlanul érte, az útépítés ötlete valójában nem újkeletű, ahogy az Albert Camus név sem most pattant ki a döntéshozók fejéből – igaz, az utcanévtáblákat tényleg csak a napokban helyezték ki. Az elhagyatott árok 2012 óta emlékeztet a francia íróra Kőbányán; a választott helyszín alapján az utca neve stílszerűen lehetne Közöny is, Camus világhírű műve után. Az önkormányzat már jó ideje tervezhette a csak papíron létező utca kétirányú úttá építését: erről tanúskodik a birtokunkba került, 2015-ös keltezésű műszaki terv, és az, hogy hivatalosan útnak minősítették át a füves, bokros területet.

A projektet ezután évekre jegelték, ám a városvezetés nem felejtette el. 2020 decemberének elején felpörögtek az események: Kőbánya útépítési engedélyezés megindítását kérte december 9-én a fővárosi kormányhivatalnál, a hivatal pedig 10-én el is indította az eljárást.

Napokkal később a Miniszterelnökség pályázatot tett közzé, melyben a fővárosi kerületeknek kínáltak forrást, nem szilárd burkolatú utak aszfaltozására. A kritériumok között „testhez álló” feltételként szerepelt, hogy a pályázó kerület legalább az építési engedélyezési eljárás megindításáról tudjon felmutatni egy dokumentumot. 2021. január 15-én pedig D. Kovács Róbert polgármester a covid-járványra tekintettel saját hatáskörben jóváhagyta, hogy a kerület is részt vegyen a Miniszterelnökség tenderén – így juthattak hozzá 89 millió forintnyi kormányzati támogatáshoz. A beruházás végül 163 millió forintba kerül majd, a fennmaradó részt Kőbánya pótolja ki.

A projekt körüli sietséget jól mutatja, hogy a Kőbányai Vagyonkezelő Zrt. augusztus 9-én állapodott meg a kivitelező Bácskai Elemérrel, a vállalkozó munkagépei pedig két héttel később már a zöldövezet határánál pöfögtek.

Építenék, de minek?

Hogy a környéknek miért lesz hasznos az új út, egyelőre nem világos: kétirányú útszakaszokból kettő is van a közelben (Gitár utca, Csősztorony utca), az Ihász köz zónája pedig nem olyan forgalmas, hogy az mindenképp indokolttá tenne egy összeköttetést a Harmat, Mádi és Maláta utcák között.

 A helyiek attól tartanak, hogy a most a Mádi utcai parkolókba, raktárépületekbe tartó kamionforgalom az Albert Camus-t is megtalálja majd, ami komoly zaj- és porszennyezéssel, ingatlanjaik értékvesztésével járhat. Arra is szeretnék felhívni a döntéshozók figyelmét, hogy a most hirtelen felértékelődő árokban legalább 5-6 védett állatfaj élhet, ezeket is „kilakoltatnák” a tervezett építkezéssel.

Hogy az árkot miért kell mindenáron beépíteni, azt a Magyar Narancs is szerette volna megtudni. Kérdéseket küldtünk D. Kovács Róbert polgármesternek és Somlyódy Csaba alpolgármesternek, hogy megtudjuk, az útépítés mekkora tervezett forgalomnövekedéssel jár, és milyen jövőbeli beruházásokhoz kapcsolódna. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mit tartalmaz az építkezéshez készített statikai szakvélemény,  tekintve, hogy a terület alatt 30 kilométer hosszan pincerendszer húzódik, ami más nagyberuházásokat is ellehetetlenített már a környéken.

A kerületvezetőket írásban és telefonon is kerestük, de nem válaszoltak. A csütörtöki képviselő-testületi ülésen viszont kiderül, hogy mennyire veszik komolyan a lakók véleményét és akaratát, és napirendre veszik-e a kérdést.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter: Nyíregyházán éreztem először, hogy meg lehet csinálni!

  • Cservenyák Katalin

Legalább kétezren gyűltek össze a szabolcsi megyeszékhely központjában Magyar Péter országjárásának péntek esti eseményére. Pedig hideg is volt és hó is. A Tisza Párt elnöke jelezte, Miskolchoz hasonlóan itt is szerettek volna fedett helyen találkozni követőikkel, de a városvezetés nem volt partner, egyúttal élesen bírálta az Orbán-kormányzat gyermekvédelmi rendszerét.

Kihívója akadt Gyurcsány Ferencnek

  • narancs.hu

„Lehet Ferivel menni a Minecraftba építgetni, meg lehet jönni feltámasztani a baloldalt” – fogalmazott a 30 éves Abd El Rahim Ali, aki a párt elnöke lenne.