Nem kérhetnek védettségi igazolványt a színházak

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 13.

Belpol

Az Örkény Színház védettségi igazolványt kért a látogatóktól, az adatvédelmi biztos  állásfoglalása szerint ehhez nem lett volna joga. 

Az Örkény Színház bejelentette, csak azok mehetnek a színházba, akik védettségi igazolvánnyal rendelkeznek. Az adatvédelmi hatóság szerint ehhez a színháznak nincs joga –írja a Klubrádió.

A rádiócsatorna a színház bejelentése után fordult Péterfalvi Attilához. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) vezetője kérdésükre azt írta, a színház nem kérhet védettségi igazolványt, mert:

  • A koronavírus elleni védettség tényére vonatkozó adat egészségügyi adat, amelynek kezelése főszabály szerint tilos.
  • Adatkezelői oldalról színházak esetében az egészségügyi adat kezeléséhez a feltételt az érintett önkéntes és kifejezett hozzájárulása, vagy uniós, illetve nemzeti, kötelező erejű jogi előírás megléte teremtheti meg.
  • A koronavírus elleni védettség kötelező igazolásának előírása egy színház részéről kizárja a hozzájárulás önkéntességét.
  • Nem minősül olyan rendezvénynek a kulturális esemény, ahol igazolványt lehet kérni, "ha az előadó-művészet valamely ágának fellépése céljából megtartott esemény a) az e művészet céljára rendelt helyszínen kerül megtartásra, b) előre megváltott ülőhelyre szóló jegy ellenében látogatható, és c) a néző az előadás időtartama alatt az előre megváltott ülőhelyén köteles tartózkodni” - írta a hatóság.
  • "Mivel az Örkény Színház előadásaira, és minden más, közfeladatot ellátó, illetve közpénzből is gazdálkodó színház előadásaira érvényesek a fenti feltételek, így azok egyértelműen az ,,előadó-művészet valamely ágának fellépése céljából megtartott esemény" kategóriájába tartoznak" - állapította meg a hatóság.
  • A színházi adatkezelőkre vonatkozóan nem találtak a hatályos jogszabályi környezetben előírást a védettség tényének kötelező igazolására, "ilyen bemutatásra jogszerűen nem hívhatják fel az érintetteket".

Ha az Örkény szeretné, forduljon a jogalkotóhoz szükséges jogszabály-módosítás érdekében, javasolta Péterfalvi.

A színházlátogatás kapcsán korábban is sok félreértés történt, a Vígszínház szeptember 4-én például az Emberi Erőforrások Minisztériumára (Emmi) hivatkozva jelentette be, hogy az előadások látogatásához szükséges a védettségi igazolvány. Majd az Emmi sietett tisztázni, hogy a sajtóban megjelenő hírek ellenére mégsem kell a dokumentum a színházi programokhoz.

Az InfoRádió is utánajárt, hogy pontosan milyen rendezvények, programok látogatásához szükséges védettségi igazolvány: civil érdeklődőként hívták fel a kormányzati koronavírus-vonalat. Az ügyfélszolgálatos kérésükre kikereste a vonatkozó kormányrendeletet: e szerint a sportesemények, az ötszáz főnél több vendéget fogadó zenés-táncos rendezvények, vagyis a koncertek látogatásához mindenképpen kell védettségi igazolvány, a mozikban, a cirkuszokban és a színházakban azonban nem.

Tegyük hozzá, a tízezreket megmozgató Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus eseményein védettségi igazolvány és maszk nélkül is részt lehetett venni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.