Nem titkolhatják tovább, mire adott a kormány milliárdokat a Századvégnek

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 19.

Belpol

A HVG szerzője első fokon pert nyert, ki kell adnia Rogán minisztériumának a kért dokumentumokat.

"Ki kell adni azokat a tanulmányokat, amelyeket az előző ciklusban rendelt az Orbán-kormány a Századvég Politikai Iskola Alapítványtól és a Századvég Gazdaságkutatótól, 6,1 milliárd forint értékben" – így határozott jogerős ítéletében a Fővárosi Ítélőtábla.

A HVG szerzője, Joó Hajnalka perelte ki a 2012-14 közti Századvég-iratokat korábban sikeresen, azonban a 2015-ben kötött újabb, 6 milliárdos keretösszegű szerződések anyagait is meg akarta nézni. De a Miniszterelnöki Kabinetiroda a kérésnek nem tett eleget. Ezért jogi úton folytatta tovább a közérdekű adathoz való hozzáférést. Most a júniusi elsőfokú ítélet emelkedett jogerőre – írja a hvg.hu.

A lap szerzőjét a TASZ képviselte a bíróság előtt, a szervezet szerint is közérdekű adatokról van szó. Ezért nem elfogadható, hogy a Rogán Antal vezette minisztérium az anyagok egy részét egyáltalán nem akarta kiadni, a másik részéért pedig csaknem 250 ezer forintért. Ráadásul az adatokat így sem kaphatta volna meg az újságíró, csak betekinthetett volna azokba. Ehhez a helyszínt és az időpontot pedig csak azután árulta volna el a tárca, hogy az újságíró már befizette a kért összeget.

Az elsőfokú bíróság döntése értelmében viszont ingyen kell kiadni a kért dokumentumokat.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.