"Nem ők kérték az autonómiát" - Stefano Bottoni történész

  • M. László Ferenc
  • 2009. január 15.

Belpol

Mit tudhatott a szovjet diktátor az erdélyi magyarokról, mi köze a kulturális autonómiának a marxizmushoz? Kik irányították a térség ez idáig egyetlen etnikai alapon szervezett autonóm tartományát? A pár hónapja megjelent Sztálin a székelyeknél című könyv szerzőjét kérdeztük. M. László Ferenc
Mit tudhatott a szovjet diktátor az erdélyi magyarokról, mi köze a kulturális autonómiának a marxizmushoz? Kik irányították a térség ez idáig egyetlen etnikai alapon szervezett autonóm tartományát? A pár hónapja megjelent Sztálin a székelyeknél című könyv szerzőjét kérdeztük.

Magyar Narancs: A határon túli magyar szervezetek legfőbb célja a területi és/vagy kulturális autonómia megteremtése. Ha kimondatlanul is, de ennek a vágynak az ötvenes években, Erdélyben működött Magyar Autonóm Tartomány (MAT) az alapja. Hogyan válhatott igazodási ponttá egy olyan intézmény, amelyet a legsötétebb sztálini időszakban hoztak létre?

Stefano Bottoni: Talán azért, mert a konkrét körülményekre, az intézményrendszerre az ötvenes éveket megélt generációk már nem emlékeznek. Arra viszont igen, hogy volt egy olyan közigazgatási egység Románián belül, ahol minimális volt a román jelenlét, még csak románul sem kellett megtanulni. De ez nemcsak a MAT-ra igaz. A Ceausüescu-diktatúra legdurvább éveiben, a nyolcvanas években is voltak olyan színmagyar falvak, ahol a lakosság csak a magyar televízió adásait nézte, így a gyerekeknek néha el kellett magyarázni, hogy bizony Romániában laknak. Persze, ezek kis virtuális "autonómiák" voltak, de a negyvenes évek második felében igenis működött a "kézzel fogható" Magyar Népi Szövetség (MNSZ) - ha úgy tetszik, a korabeli RMDSZ -, majd 1952-től a MAT.

MN: Miképpen illeszkedik a román államépítés történetébe ennek a közigazgatási egységnek a kialakítása?

SB: A jelenség megértéséhez közel száz évet kell visszalapozni a történelemben. Az 1840-es évektől kezdve - amikor csak a két, egymástól különálló fejedelemség létezett - a román elit hőn áhított vágya az egységes állam megteremtése és felépítése. Ennek több stációja van: Moldva és Havasalföld egyesítése (1859), a függetlenség elismerése (1878), a Hohenzollernek hatalomra kerülése (1881), Nagy-Románia megteremtése (1918). Ez egy hihetetlen teljesítmény, az elit büszke is volt rá: két-három generáció alatt megvalósult mindaz, amiről ötven évvel korábban legfeljebb álmodni mertek. Ebben a folyamatban hatalmas törést hozott 1940, az állam széthullása. Nemcsak Észak-Erdély és a Székelyföld elcsatolása miatt: ekkor veszítették el Dél-Dobrudzsát, Besszarábiát és Észak-Bukovinát. Sztálin és Hitler paktuma nemcsak Lengyelországot szedte szét, Romániára is vonatkozott. Ráadásul többről volt szó, mint területek elvesztéséről, a román gazdaság a német ipar kiszolgálójává vált, majd a birodalmi hadsereg üzemanyag-ellátójává degradálódott. 1945-ben viszont nem térhettek vissza a háború előtti határokhoz, a keleti és déli területekről le kellett mondaniuk. Tehát az államépítés folytathatósága a háború után Moszkva kényétől függött, így a szovjetek követelésére jött létre a MAT is.

MN: Hogyan lehetett közös nevezőre hozni az identitást, az etnicitást és a marxizmust?

SB: A Monarchia adottságait figyelembe vevő ausztromarxisták nem területben, hanem kulturális autonómiában gondolkodtak. Ne feledjük, Sztálin 1913-ban Bécsben tanulmányozta a nemzetiségi kérdést, keményen bírálta Otto Bauert, szovjet diktátorként pedig főleg területekben gondolkodott. Moszkva 1922 után nemzeteket hozott létre, erősített meg - a kirgiz vagy az ukrán nép nem volt éppen nemzetnek nevezhető a szovjetizálás előtt. A pártvezetés felismerte, hogy a szocializmust csak az adott nyelven lehet meggyökeresíteni, a siker érdekében figyelembe kellett venni a helyi társadalmi-kulturális viszonyokat. A centralizációt, a katonás hierarchiát ez nem érintette, az önkormányzás biztosítása csak annyit jelentett, hogy a különféle intézkedéseket helyi emberekkel hajtatták végre. Ez történt a MAT-ban is. Sokan félre is értették a szovjet szándékot, túl komolyan vették a nemzetépítést, aminek aztán tragikus következményei lettek - gondoljunk csak az ukrán holodomorra.

MN: A román kommunisták hogyan fogadták a MAT létrehozására vonatkozó moszkvai ukázt?

SB: Saját maguktól soha nem találtak volna ki ilyet. De nemcsak elvi kifogásaik voltak, ebben az időszakban igen komoly problémákkal kínlódtak. Nehézkesen haladt a kollektivizálás, élelmiszer-ellátási gondjaik voltak, beindult az erőszakos iparosítás - és fel kellett készíteni a hadsereget a Sztálin szerint 1955 körül esedékes harmadik világháborúra. A MAT-tal való foglalkozás púp volt a hátukon.

MN: Mi volt a vezetésben szerepet kapó magyar kommunisták (Luka László, Bányai László, Jakab Sándor és a többiek) véleménye?

SB: Az említett vezetők ebben az időszakban elsősorban kommunisták voltak, a származásuknak kevés jelentősége volt. Amúgy a románokhoz hasonlóan ezer más problémájuk volt, biztos, hogy nem ők kérték az autonómiát. Luka - vagy ahogy akkoriban nevezték: Vasile Luca - miniszterként vitte a szovjetek által Romániára kényszerített, általa sokszor kifogásolt pénzreformot. Később bele is bukott, koncepciós per áldozata lett. A MAT-ot a szovjet és a román elvtársak hozták létre - az erdélyi magyarok és Magyarország semmilyen szerepet nem kapott. Egy ideig ugyan lehetett hallani arról, hogy Bányai kerül a közigazgatási egység élére, ám végül a főtitkárral, Gheorghiu-Dejzsel korábban együtt raboskodó, középszerű Csupor Lajos lett a tartomány vezetője. Erre az időszakra ugyanis a romániai magyar baloldal szétesett: a Népi Szövetséget már korábban felszámolták, sokakat letartóztattak, a kommunista párt felső vezetésében is csökkent az arányuk.

MN: Ha ilyen komoly nehézségei voltak Romániának, miért erőltették mégis a szovjetek a MAT létrehozását?

SB: Nem tudjuk a pontos okokat. Azt viszont igen, hogy az ekkortájt egyre többet betegeskedő Sztálinnak voltak bizonyos mániái. Sokat foglalkozott a "cionista orvosok" perének előkészítésével, 1952 tavaszán pedig saját kezűleg írta át a lengyel alkotmány tervezetét, a nemzeti múltra vonatkozó passzusokat illesztett a szövegbe. Vélhetően a MAT kialakítása is egy olyan ügy volt, melyre külön odafigyelt. Ebben az időszakban ugyanis már erősen etnicizáló szemléletű volt, ami rányomta a bélyegét a döntéseire.

MN: Mit mondanak az orosz levéltárak?

SB: Ez a könyv legnagyobb hiányossága. Bár az eddig megjelent dokumentumokat feldolgoztam, az orosz levéltárakba való bejutásra nem vállalkozhattam. Míg a kilencvenes évek elején a nyugati kutatók gyakorlatilag bármihez hozzáfértek - egész levéltárakat vettek viszonylag olcsón mikrofilmre -, ma már az orosz kutatók, levéltárosok féltékenyen őrzik a "kincseiket". Ugyanakkor ez egy üzlet: van olyan levéltár, ahol 2-3 euró oldalanként a fénymásolás, Moszkva pedig a világ legdrágább városa, egy vagyonba kerül ott kutatni. Ráadásul a területi, nemzetiségi kérdésekkel foglalkozó 1945 utáni külügyi dokumentumok nagy része még mindig lakat alatt van. Vigyáznak, nehogy előkerüljenek olyan ügyek, amelyek kellemetlenül érinthetnék a jelenlegi orosz nagyhatalmi politizálást. Nagyon meglepett viszont, amit a romániai és a hozzáférhető orosz forrásgyűjteményekben találtam: a MAT kialakításában részt vevő szovjet tanácsadók hihetetlenül felkészültek voltak. Településekre lebontva ismerték a nemzetiségi arányokat, pontosabb kimutatásokkal rendelkeztek, mint az 1948-as népszámlálás. Ennek egyetlen magyarázata lehetséges: az első években a román tartományokban és a minisztériumokban rengeteg fedésben lévő szovjet tiszt, ügynök dolgozott.

MN: Hogyan zajlott a diktatúra kiépítése a tartományon belül?

SB: Egy dolgot ne feledjünk: a vezetők többsége valóban hithű, meggyőződéses kommunista volt, nemcsak Bukarest nyomására, parancsára cselekedtek. A MAT engedélyezése pedig felerősítette a Sztálin iránti csodálatukat - figyelemre méltó, hogy a szovjet diktátor szobrát 1955-ben állították fel Marosvásárhelyen, amikor Moszkvában már javában zajlott a desztalinizáció. Ráadásul a kommunista pártnak már korábban is nagyszámú magyar tagja volt, az 1934-ben létrehozott Magyar Dolgozók Országos Szövetsége és a balos MNSZ jól előkészítette a terepet. Persze a nemzetiségi érdekvédelem kiépítésén munkálkodó Balogh Edgárékat csúnyán megvezették, a kommunisták a negyvenes évek végén már hallani sem akartak a független magyar érdekvédelemről. Később a MAT vezetői folyamatosan a nyakukon érezték a bukaresti elvtársak forró leheletét, ezért is igyekeztek mindenben túlszárnyalni a központot a szocializmus építésében: ezt igazolja a letartóztatások, a bírósági ítéletek magas száma, a kulákok üldözése egy olyan vidéken, ahol alig találni középbirtokot.

MN: Mennyire beszélhetünk valós autonómiáról?

SB: Semennyire. Az igazi autonómiát általában kivívják - sokszor csöppet sem békés eszközökkel -, nem kapják. A MAT-ot nem egy belső igény hívta létre. Sokat elárul az akkori viszonyokról, hogy a MAT alkotmánya, statútuma soha nem lépett életbe, még a tervezet szövegét is eltüntették. De ami a legfontosabb: ahol nincsenek egyéni emberi jogok, ott a kollektív jogok sem fognak működni.

MN: A MAT mindössze nyolc évig létezett. Miért szüntették meg?

SB: Más ideológiai alapon ugyan, de folytatódott az 1860-as években elkezdett nemzetépítés. A másodvonalban, de még a Központi Bizottságban is számos olyan hivatalnokot találunk, akik 1945 előtt a jászvásári és bukaresti egyetemen tanultak, és tudjuk, hogy a tanáraik - finoman szólva - nem voltak kommunisták. Ebben az időszakban szüntették meg a szovjet-román közös vállalatokat, 1955-től folyamatosan pedzegették a Vörös Hadsereg kivonását, amit '58-ra el is értek. Ebbe a folyamatba illeszkedik a diszkriminatív iskolapolitika, a magyar forradalommal szimpatizálók elleni megtorlások 1956 után. Mindez nemcsak a magyarok ellen irányult: az ötvenes évek végére a testületekben alig maradt zsidó származású vezető. 1960 decemberében ismét átszervezték a közigazgatást, a MAT-ból pedig létrehozták a Maros-Magyar Autonóm Tartományt. Háromszéket a brassói régióhoz csatolták, illetve északnyugaton kiterjesztették a tartományt a Mezőség felé - számos román többségű rajont csatoltak hozzá. 1968-ban, amikor visszatértek a megyékhez, a többivel együtt megszüntették a Maros-Magyar Tartományt is. A változás már semmilyen turbulenciát nem okozott, hiszen a hatvanas években igazából már sem magyar, sem autonóm nem volt.

MN: Milyen utóélete volt a MAT-nak, hogyan emlékeznek rá az emberek?

SB: A kulcsszó a nosztalgia. Akik megélték, csak a jóra emlékeznek, hogy a falusi kihangosítókból a Kossuth rádió szólt, az éttermekben, kávézókban, de még a hivatalokban is mindenki magyarul beszélt. Ráadásul 1968 után még sokáig tovább éltek a "magyar világocskák". Sepsiszentgyörgyön Király Károly például néhány évig élet és halál ura volt, több helyütt kitessékelték a románokat a vezetőségből. A MAT, majd az utána következő átmeneti időszak nagy hatással volt a kistérségi társadalmakra, sajátos mikrovilágokat hozott létre: gyergyóiak, kézdiek, udvarhelyiek és így tovább. Felerősítette a lokális közösségi tudatot, a mai etnicizáló Székelyföld-imázs gyökerei valahol itt találhatók.

MAT

A Magyar Autonóm Tartományt 1952-ben szovjet nyomásra hozták létre. Területe 13,4 ezer négyzetkilométer volt: nagyrészt lefedte a régi Székelyföldet, azzal a különbséggel, hogy Marosvásárhely felett mezőségi falvakat is magában foglalt. 740 ezren lakták, 77 százalékuk magyar, 20 százalékuk román - a tíz járásból (rajon) mindössze kettő volt román többségű -, a zsidók és cigányok többsége magyar anyanyelvű volt. A lakosság közel 80 százaléka vidéken élt, az egyetlen nagyobb város 65 ezer lakossal Marosvásárhely volt. A nyelvhasználati jogosítványokról sokat elárul, hogy a városban működő orvosi egyetemen a román hallgatók sokáig magyarul tanultak. A párt és a biztonsági szervek vezetése leképezte a nemzetiségi arányokat: nagy többségük magyar volt. A vezető funkcionáriusok sok mindenben túlteljesítették a bukaresti elvárásokat: az ötvenes évek végén a MAT-ban arányaiban kétszer annyi letartóztatásra és elmarasztaló ítéletre került sor, mint Romániában általában.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”