Nemzet és alkotmánymódosítás - Záhonyra futottak

  • Miklósi Gábor
  • 2006. január 26.

Belpol

A kormány a tél elején alkotmánymódosítási tervezetet terjesztett a parlamenti pártok, majd a határon túli magyarok szervezeteinek képviselői elé. Bár a külhoni magyarok és az anyaország viszonyát rendezni kívánó javaslat elfogadására konszenzus hiányában vajmi kevés az esély, a kezdeményezés történetét nem érdektelen áttekinteni.

A kormány a tél elején alkotmánymódosítási tervezetet terjesztett a parlamenti pártok, majd a határon túli magyarok szervezeteinek képviselői elé. Bár a külhoni magyarok és az anyaország viszonyát rendezni kívánó javaslat elfogadására konszenzus hiányában vajmi kevés az esély, a kezdeményezés történetét nem érdektelen áttekinteni.

Az állampolgárság kiterjesztéséről szóló 2004. decemberi népszavazás idején kirajzolódó és azóta nagyjából változatlan politikai erővonalak ismeretében a kétharmados többséget igénylő kezdeményezés bukását már a kezdet kezdetén borítékolni lehetett. A határon túli magyar szervezetek többsége (és a mögéjük csendben behúzódó Fidesz) ugyanis nem kíván engedni a letelepedés nélküli kettős állampolgárságból, ami a szocialisták számára elfogadhatatlan. A nagyobbik kormánypárt a borús kilátások és az ebben a ciklusban már csak február végéig tartó országgyűlési ülésszak rövidsége ellenére mégis megpróbálta a lehetetlent. Lapunkat Avarkeszi Dezső, a bevándorlást és honosítást érintő jogszabályokat felülvizsgáló kormánymegbízott tájékoztatta a tervezet tartalmáról. E szerint a pártok, majd a határon kívüliek elé terjesztett alkotmánymódosítási javaslatnak

négy fontos eleme volt

Az első és legfontosabb az alkotmány nemzetfogalmát tisztázta volna. A jelenlegi normaszöveg-ben bár néhány helyen szerepel a "nemzet" fogalma (lásd A nemzet az alkotmányban című keretes írásunkat), az csak a kontextusból derül ki, hogy ez alatt leginkább a politikai közösség, azaz a Magyarországon élő magyar állampolgárok értendők. A javasolt szöveg viszont ehelyett egy egészen másféle meghatározást, a kulturális nemzet fogalmát kívánta bevezetni. E szerint a nemzet közös nyelvi, kulturális és történelmi hagyományokkal rendelkező közösség, melynek a határokon kívül élő magyarok is a részei. Az első probléma rögtön abból adódik, hogy amennyiben az alkotmány a nemzetet e kiterjesztő értelemben definiálja, a zavar elkerülése érdekében a politikai közösséget fedő "nemzet" szóval is kezdeni kell valamit; hiszen a köztársasági elnök nem fejezheti ki az erdélyi és az anyaországi magyarok egységét, de az állam tulajdona sem lehet részben a kárpátaljai magyaroké stb. (Néhány további buktatóról lásd: A nemzet és az alkotmány, Magyar Narancs, 2005. december 15.) Márpedig a címer vagy a zászló "nemzetietlenítése" - miként azt Varga Attila alelnök a Narancsnak kifejtette - nemcsak a Romániai Magyarok Demokratikus Szövetségének (RMDSZ) lenne elfogadhatatlan, de feltehetőleg a hazai közvéleményben is vihart kavart volna, különösen a kampányidőszakban.

A kultúrnemzet fogalmának meghonosítása mellett az is szerepelt a javaslatban, hogy a jövőben a Magyar Köztársaság nem felelősséget érez, hanem felelősséget visel a határain kívül élő magyarok sorsáért (alkotmány, 6. § [3]), ami talán némileg aktívabb szerepvállalást feltételez. A kormány javaslata továbbá alkotmányos garanciát nyújtott volna arra, hogy a határokon túli magyarokat Magyarország határain belül milyen jogok, azon kívül pedig milyen támogatások, kedvezmények illetik meg, és törvénybe foglalta volna, hogy az Országgyűlés és a kormány intézményes párbeszédet folytasson a határokon kívül élő magyarok szervezeteivel.

A javaslatot a decemberi négypárti egyeztetésen egyedül az MSZP támogatta. Az MDF egyetértett az alkotmánymódosítás szükségességével, de ennél tovább nem merészkedett, a Fidesz viszont a határon túliak véleményétől tette függővé az álláspontját.

Egyedül az SZDSZ

utasította el kategorikusan a kezdeményezést. Az egyeztetésen a liberálisokat képviselő Eörsi Mátyás lapunknak úgy fogalmazott: pártja nem híve az alkotmány aktuálpolitikai indíttatású farigcsálásának, és az alaptörvény nemzetfogalma alatt továbbra is a politikai nemzetet, azaz az itthon élő magyar állampolgárok közösségét értik. Egy a Magyar Állandó Értekezlethez (Máért) hasonló magyar-magyar konzultációs fórum intézményesítését viszont azért tartják szükségtelennek, mert az érdemi párbeszéd így is, úgy is a résztvevők szándé-kától és nem a megbeszélés formai kereteitől függ, továbbá "ezzel az erővel az állam az ápolókkal és a vasutasokkal való tárgyalási kötelezettségeiről is törvényt alkothatna".

A kormány a tervezetet két szövegegyeztetési kört és (Avarkeszi Dezső tájékoztatása szerint) a Köztársasági Elnöki Hivatal véleményének megismerését követően tavaly december 16-án vitatta meg a határon túli magyarok szerveze-teinek képviselőivel. A legmarkánsabb ellenvéleményt a szlovákiai Magyar Koalíció Pártja (MKP) képviseletében Duray Miklós alelnök, illetve a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) elnöke, Kovács Miklós fogalmazta meg. Duray a Narancs kérdésére kijelentette, hogy a kormány indítványa eleve alkalmatlan volt a tárgyalásra, mivel - jóllehet szándéka szerint alkotmányos szinten kívánta rendezni a határon túli magyarok státusának ügyét - érdemben semmit nem tett hozzá a 2003-as (és általuk ugyancsak elutasított) kedvezménytörvényhez, a státus meghatározása pedig egyáltalán nem szerepelt benne. A másik fő gond az, hogy a kulturális nemzet fogalma két részre szakítja a magyarságot: a hagyományaiban és kultúrájában élő nemzetre, valamint a magyar állampolgársággal rendelkező politikaira.

Miután forrásaink, köztük Kovács Miklós szerint Duray minderről részben Trianon kontextusában beszélt, megkérdeztük az MKP alelnökét, hogy szerinte mennyiben jelentene a kormány javaslatának elfogadása bármilyen változást a jelenlegi valós Kárpát-medencei helyzethez képest. Duray nem emlékszik ugyan, hogy az egyeztetésen felmerült volna Trianon kér-dése, de úgy fogalmazott: "Nem tudhatjuk, időben meddig tart a minket jelenleg körülvevő valóság, hogy mennyire átmeneti. 1918-ig a kulturális és a politikai nemzet egy és ugyanaz volt, ma viszont nem. (É) Az államhatár a békeszerződés értelmében a Duna fő sodorvonala, ezért ma a bősi felvízcsatorna közepén kellene húzódnia: ebből is látszik, hogy semmit sem lehet véglegesnek tekinteni." A Narancs felvetésére, miszerint a határok áthelyezése (egészen a történelmi határok eléréséig) nem változtatna a (magyar) nemzet megosztottságán, Duray kifejtette: a két ország uniós tagsága máris új, árnyaltabb helyzetet teremtett. Például a határ menti régiók akár közös regionális parlamentet is választhatnak, bizonyos politikai kérdésekben a lakosok álláspontja a nemzetiségük-től függetlenül is azonossá válhat. A kulturális nemzet fogalmának alkotmányos becikkelyezése így uniós-nem uniós viszonylatban is megoszthatja a magyarságot.

A KMKSZ-es Kovács Miklós szerint két fő kifogásuk volt. Az első procedurális jellegű: a kormány a Máért megkerülésével, egyenkénti megkeresések és egyeztetések során dolgozta ki a javaslatot, és ez számukra elfogadhatatlan. A másik ellenvetés elvi jellegű: "Határozottan ellenezzük, hogy jogi úton próbálnak minket rászedni. A javaslat a magyar nemzetet a magyar állampolgárokra szűkíti, mi pedig e szerint hazátlan senkik vagyunk. A koncepcióból ez rajzolódik ki" - fogalmazott Kovács a Narancsnak. "Vannak a nemzet meghatározásának trianoni vonatkozásai, és érzékelem, hogy nem teljesen egyértelmű az alkotmány nemzetfogalma, de a szűkítő értelmű tisztázásába nem fogunk belemenni - summázta a véleményét lapunk azon ellenvetésére, miszerint a javaslatból mindennek pont az ellenkezője olvasható ki. - Nehéz jogilag pontosan megformálni a nemzet mibenlétét, hiszen a magyarok több állam területén élnek, Magyarországhoz lojálisak, miközben Magyarország nem eléggé erős, hogy egyértelmű kifejezést használjon." A kérdésre, hogy vajon mi lenne a megfelelően egyértelmű kifejezés, Kovács Miklós kifejtette: a határon túli magyarok megszállt területeken élnek, és kisebbségként vannak kezelve, holott a kisebbség fogalma "nem ránk, csak a homoszexuálisokra, Európába bevándorolt arabokra, cigányokra illik".

Kovács lapunknak elismerte: létezik kulturális nemzet, de azt is fontosnak tartotta világossá tenni, hogy ez csak akkor nem jelent visszalépést, ha az is kimondatik, hogy "a magyar nemzet egységes, függetlenül attól, hogy a maradék Magyarországon vagy az elcsatolt területeken él". Az Európa Tanács Velencei Bizottsága állásfoglalá-sának említésére - miszerint az anyaország nem létesíthet jogviszonyt más ország állampolgárával - Kovács a Narancsnak is felidézte a decemberi tanácskozáson tett testhigiéniai indítványát: "Ezt a véleményüket írják le, nyomtassák ki minél vastagabb papírra,

csavarják össze, és tegyék

a megfelelő helyre. Mindezzel akkor is arra utaltam és most is, hogy nem kell mindig Európának bokázni, Gyurcsány Ferenc is ilyen értelemben fogalmazott a gazdaság makroadatait kifogásoló uniós jelentés után."

Az "ellenvélemény", majd az elutasítás persze nem érhette villámcsapásként a magyar kormány képviselőit, Duray Miklós például néhány héttel a decemberi tanácskozás előtt írt Aki gyűlöli a magyarokat címmel veretes publicisztikát a miniszterelnökről. "Nagyszerű alap volt egy konstruktív megbeszéléshez" - fogalmazott rezignáltan Avarkeszi Dezső. A megbeszélés után Duray és Kovács sajtótájékoztatón ismertette a közös álláspontot a kormányjavaslat megosztó jellegéről, és a nyilatkozathoz harmadikként csatlakozott a Fidesz frakcióvezető-helyettese, Németh Zsolt is. A Narancs kérdésére, hogy vajon mi a pártja önálló álláspontja a kormány javaslatáról, Németh elmondta: a Fidesz alapvetően egyetértett a szándékkal, mivel fontosnak tartja az alkotmányos kötelezettségvállalást a határon túliakért. Kifogásolta ugyanakkor, hogy a kormány a megkérdezésük nélkül, sőt gyakran épp az akaratuk ellenében döntött a határokon kívül élő magyarokat érintő kérdésekről, így például a Szülőföld Alapról. "Örvendetes, hogy a nemzetpolitika már nem 23 millió román inváziójára épít. Az elmúlt egy év a kiútkeresésről szólt, de ami a határokon kívül élők státusa ügyében most történik, az csak zsonglőrködés, ami a meglévő státus kibontásá-ról szól, új típusú jogállás létrehozása nélkül. Ez a próbálkozás nem fogja kiváltani a magyar állampolgárság kiterjesztésére vonatkozó igyekezetet."

Az időközben lezajlott egyeztetések és találkozók során egy új konszenzus lehetősége látszik körvonalazódni. E szerint az eredeti javaslatból kikerülne a kulturális nemzet definíciója, viszont a Magyar Köztársaság erélyesebben lépne föl a határokon kívül élő magyarokat érő jogsértések ellen. Az eredeti javaslatot a kezdettől leginkább pártoló Vajdasági Magyar Szövetség január közepén nyilatkozatban üdvözölte a tervezetet, ugyanakkor leszögezte: továbbra is ragaszkodnak a kulturális nemzet becikkelyezéséhez. Jóval pragmatikusabb az RMDSZ-alelnök Varga Attila, aki a Narancsnak kifejtette: a kormány megközelítése anakronisztikus, mivel az unióban semmilyen hasznot nem hoz a politikai nemzet elméleti vitájával való mégoly elmélyült foglalkozás. "Miután mind az EU nagy közösségének vagyunk-leszünk a tagjai, nem értem, miért lennénk magyarabbak attól, hogy az benne van az alkotmányban. A praktikus kérdéseket kell megoldani, a történelmet úgysem tudjuk átírni."

Továbbra is kérdés persze, hogy mi értelme az erőlködésnek, miután világosan látszik: még a határon túli magyar szervezetek között sem lesz konszenzus az ügyben. Már csak azért sem, mivel a Fidesz feltehetőleg mindent elkövet annak megakadályozására, hogy az MSZP-dominanciájú kormány - magyarságteljesítményét javítan-dó - épp a választás előtt kössön presztízsnövelő megállapodást a külhoni magyarokkal. Így ugyanis a Fidesznek kellene magyarázkod-nia választói előtt, hogy támogatják-e a megállapodás életbelépéséhez szükséges alkotmánymódosítást, ami egyértelmű visszalépés lenne az állampolgárság kiterjesztéséhez képest.

Felvetésünkre, miszerint az ügy napirenden tartása az MSZP kampánycéljait látszik szolgálni, Avarkeszi Dezső a következőket válaszolta: "Hogy így van-e, az hit kérdése. December 16-a után mondhattam volna, hogy nem csinálom tovább, és ha a határon túli szervezetek nem támogatnák többségében, ma is mondhatnánk, hogy feladjuk. De csak két olyan szervezet van, amelyik kategorikusan elzárkózik a javaslatainktól. Április 30-ig szól a megbízatásom, ami egyébként a miniszterelnök programjának a része. Ha február vé-géig nem jön össze, nem történik tragédia."

A nemzet az alkotmányban

A Magyar Köztársaság alkotmányában a "nemzet" fogalma az alábbi helyeken szerepel:

10. § (1) A magyar állam tulajdona nemzeti vagyon.

29. § (1) Magyarország államfője a köztársasági elnök, aki kifejezi

a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet

demokratikus működése felett.

XIV. fejezet: A Magyar Köztársaság (...) nemzeti jelképei:

76. § (a himnusz, a zászló és a címer - M. G.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."