Nemzeti Földalap: Rögrovás

Belpol

Nyár ide, nyár oda, a kormánypártok már készülnek az őszi szezonra: ezúttal a Nemzeti Földalap témája került elő, melynek ügyében, mint az köztudomású, még véletlenül sem értenek egyet a szövetségesek. Ennek megfelelően koncepció is van háromféle; Orbán Viktor és Torgyán József e hétre tervezett találkozója után az is eldől tán, melyik lesz a nyerő. Már ha egyáltalán találkoznak.
Nyár ide, nyár oda, a kormánypártok már készülnek az őszi szezonra: ezúttal a Nemzeti Földalap témája került elő, melynek ügyében, mint az köztudomású, még véletlenül sem értenek egyet a szövetségesek. Ennek megfelelően koncepció is van háromféle; Orbán Viktor és Torgyán József e hétre tervezett találkozója után az is eldől tán, melyik lesz a nyerő. Már ha egyáltalán találkoznak.

A vegyes emlékezetű kárpótlásról lassan már úgy beszélnek a népek, mint a Nagyatádi-féle vagy az 1945-ös földreformról meg a kolhozosításról: így volt, tán igaz se volt, de azért ennek issza a levét a fél ország. Van sok-sok kistulajdonos, akiknek eszük ágában sincs művelni a birtokot, így azután kiadják bérbe, eladniuk pedig általában nem is érdemes, oly csekély az ára - különösen ahhoz képest, amennyit rendezett piaci körülmények között a birtok érne. A mezőgazdaság bajai persze nem csak az újonnan kialakult sajátos tulajdonszerkezetből fakadnak (erről lásd: Föld, föld, ti rabjai, MaNcs, 2000. március 2.): ennek spontán korrekciója részben megtörtént, s még inkább megtörtént volna, ha hagynák ezt a törvények. Ám az igazi földpiac megteremtése helyett, úgy tűnik, más alternatíva is akad. Itt van például a Nemzeti Földalap, amelynek ötlete időről időre megkísérti a megfelelő tárcák szakapparátusát, s amely ideának többféle mutációja is megjelent már a nyilvánosság előtt.

Kell egy alap

Itt van mindjárt a kisgazda változat, amely a legősibb, különös tekintettel arra, hogy a vidék pártja már évek óta hirdeti szükségességét. A kisgazda érvelés szerint a honi földbirtokszerkezet fő baja, hogy nem megfelelő súlyú az életerős középbirtok (ennek meghatározásánál a párt öntudatlanul is a kulák klasszikus bolsi definícióját használja). Ehhez képest meglehetősen sok föld került avatatlanok kezére (ez persze egyenes következménye a kisgazda nyomásra született kárpótlási törvényeknek), akiktől bagóért veszik meg a külföldiek, s akkor még nem beszéltünk a tovább terpeszkedő kolhozokról (meg a belőlük kikelt úgynevezett gazdasági társaságokról), amelyek az istennek sem akarnak kimúlni, pedig az FKGP már mindent megtett ennek érdekében.

Most például ismét elővették azon ötletüket, hogy a szövetkezeti törvény módosítása nyomán a külső üzletrész-tulajdonosok közgyűlési határozat nélkül is kivihessék vagyonukat a közösből, ami ugye több százezer üzletrész-tulajdonost érint, s persze nem mindegyik élne az alkalommal - de ez már így is elég ahhoz, hogy tovább paráztassa a szövetkezeteket. Hogy szövetkezet, gazdasági társaság vagy más jogi személy földet vehessen, fel sem merül a kisgazda fejekben, s láthatóan nem csak attól félnek, hogy ezáltal honi kft.-kbe takarózó külföldieké lenne a magyar rög. A családibirtok- és kisgazda tulajdonos dinamikus egységében gondolkodó párt számára így csak egyetlen esély kínálkozik (mivel a földpiacot korlátozó 1994-es földtörvény liberalizációjáról hallani sem akarnak), mégpedig egy új überszervezet felállítása, amely egyszerre irányítaná a birtokpolitikát, a falusi társadalom egészséges gerincének létrehozását, s szolgálhatna szociális célokat is (elvégre aki szeretné, innen kaphatna földet, s így majd enyhül a falusi szegénység, gondolják naivan, már ha gondolják).

Patakbér

A legújabb hírek szerint befejeződött a Nemzeti Földalapról szóló törvénytervezet tárcaközi vitája, ami annál különösebb, mivel a kormányzó pártok továbbra sem értenek egyet az alap működésének koncepciójában. Az eredeti változat szerint mindenesetre az államnak, pontosabban a szuperföldalapnak elővásárlási joga lenne minden, az alapba bevonni kívánt földterületre, s ennek érdekében élő szerződéseket is felbonthatna. Ez azzal a gyakorlati következménnyel járna, hogy jelenleg is érvényben lévő, öt-, illetve tízéves bérleti szerződéseket is fel lehetne mondani, mégpedig törvényesen; hogy mást ne mondjunk, ma is több ezer ilyen bérleti szerződés él agrárvállalkozások és az ÁPV Rt. vagy a kincstári vagyonkezelő között. Az egészben éppen az a legmegdöbbentőbb, hogy a krónikus tőkehiány megszüntetése, a mezőgazdaság finanszírozása érdekében éppen a bérleti viszonyok stabilizálására és biztonságossá tételére volna szükség. Ezt pedig nem az szolgálja, ha az állam durván belenyúl a szerződéses viszonyokba. Ilyen esetben persze lehetne perelni, amit néhány év múlva tán meg is nyerne a törvényesen szerződött bérlő, csak éppen addig tönkremenne - vagyis az egyenlőtlen viszonyok gyakorlatilag korlátlan hatalmat biztosítanának az új földalapnak. Szerény igényként, a felismert szükségszerűség jegyében a kisgazda jogalkotók módosítanák a polgári törvénykönyvet is, így törvényesítvén az einstandot, ami pedig előzetesen is felvet némi alkotmányos aggályokat; de elébb meglátjuk, mire megy a javaslat a Tisztelt Ház előtt. Annál is inkább, mert két dolog nem világos: mekkora földterületet kezeljen az alap, illetve hogy ki irányítsa az egészet.

Ki a gazda a házból

Az első kérdésre kisgazda részről a 400 és 800 ezer hektár közötti intervallum a válasz. Amiről viszont nem tudni, hogyan jön ki, elvégre ők minden állami kézben lévő (termő)földterületre igényt tartanak, s annak teljes nagysága (benne az ÁPV Rt. önmagában is vagy 418 ezer hektárnyi, jórészt árendába adott birtoka és a kincstári kezelésű földek, erdők, miegyebek) jóval meghaladja a felső plafont, s akkor a szervezet még neki sem látott vásárolni, ami ugye az egyik fő feladata. A felügyelet dolgában a kisgazdák számára nincs vita: azt csakis a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium s annak vezére láthatná el szakszerűen, ám a Fidesz is ragaszkodik saját verziójához, melyben az ÁPV Rt.-nek és vezetőjének, Gansperger Gyulának jutna a főszerep (mellesleg e verzió szerint a Nemzeti Földalap nagyságrenddel kisebb földterületet kezelne, amit lehetőség szerint nem stokkolna, azaz nagyobb volna a kezelt birtokok forgási sebessége). A legkisebb kormánypárt Medgyasszay László exállamtitkár által benyújtott javaslata értelmében az egész földalap (melynek ötlete, legalábbis Balsai István, az MDF frakcióvezetője szerint amúgy is tőlük származik) a parlament ellenőrzése alá kerülne; ezt egy nyilatkozatában Raskó György agrárszakértő (szintén ex-MDF-es exállamtitkár) az egyetlen elfogadható megoldásnak nevezte.

Feketézők, spekulánsok

A földalap felállításának ideája tán nem véletlenül, de igen gyér népszerűségnek örvend az ügyben megszólaló agrárszakemberek körében. Raskó György (a jelenlegi kormány volt agrártanácsadója) és Juhász Pál (agrárszociológus, SZDSZ-ex-képviselő) például egyöntetűen állítja, hogy a magyar mezőgazdaság problémáinak megoldásához fikarcnyival sem járulna hozzá az állami földalap létrehozása, elvégre most sokkal inkább a földpiac legalább részleges fölszabadítására, a földvásárlási szabályok liberalizálására és minimum a földbérleti viszonyok tisztázására, a hosszú távú földbérlet törvényi biztosítására lenne szükség - különben nem jön a tőke az ágazatba, elmaradnak a beruházások, márpedig ezek nélkülözhetetlenek a nemzetgazdaság valószínűleg leginkább elmaradott és tőkehiánytól szenvedő ágazatának talpra állításához. (Ráadásul a jelenlegi földárak és a piaci viszonyok mellett a földbirtok mit sem ér, mondjuk ha banki hitelfelvételről van szó.) A jelenlegi földtörvény és a mostani földpiaci szituációból eredő földárak pedig csakis a vérmagyar magánspekulánsoknak kedveznek: veszi a földet a városi ügyvéd, a vidéki kocsmáros és még sokan mások, nem utolsósorban egy bizonyos párt holdudvarának jelesei. Megegyeznek a kritikai vélemények abban is, hogy a mostani koncepcióban elvtelenül és indokolatlanul keverednek a gazdasági (piaci intervenciós), a társadalompolitikai és a szociális szempontok, s ez a diffúz profil már eleve megkérdőjelezi a szervezet jövőbeli hatékony működését. Ezzel szemben valószínűsítik, hogy az alap működése a mostani elvek szerint egyértelműen politikai (Raskó), illetve keményebb megfogalmazás szerint korrupciós célokat (Juhász) szolgálna, azaz a klientúraépítés és a majdani szavazatvásárlás tűnik a földalap legvalószínűbb funkciójának. Az pedig már-már magától értetődő fejlemény, hogy kisgazda szakértő véletlenül sem hajlandó a nyilvánosság elé lépni és válaszolni az ellenvéleményekre: a kisgazda potentátok mindig is többre tartották az Orbánnal való háttérmutyizást a nyilvánosságnál, meg aztán minek álljon szóba az ember a kolhozlobbi csahosaival.

Ilyen körülmények között kifejezetten vigasztaló, hogy a jövő évi költségvetésben nincs meg a Nemzeti Földalap felállításához szükséges összeg forrása (a kisgazdák tán a privatizációs bevételekből szeretnének hasítani). De azt sem lehet tudni, hogy a kisgazdák által vagy négymilliárd forintra becsült alapítási és működtetési költség tartalmazza-e a majdan felbontandó bérleti szerződésekből keletkező kártalanítási igények fedezetét.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.