"95-98 százalékos támogatás informatikai és idegen nyelvi képzésekre, szinte bárkinek. Tudásod a jövőd! Százezer felnőtt ülhet iskolapadba Magyarország Kormánya és az Európai Unió sosem látott mértékű képzési támogatásának köszönhetően" - szólnak a hirdetések. A Tudásod a jövőd! Támop 2.1.2. projekt célja "a felnőtt lakosság gazdasági versenyképességének növelése, valamint munkaerő-piaci, elhelyezkedési esélyeinek növelése". Így elvben digitális és idegen nyelvi ismeretek megszerzéséhez segítené hozzá mindazokat, akik nem engedhetik meg maguknak a drága tanfolyamokat, vagy éppenséggel hátrányos helyzetű térségekben élnek. Hogy ránk fér a nyelvlecke, az nem vitás: az Eurostat legutóbbi, 2007-ben végzett kutatásai szerint a lakosság 74,8 százalékának nincs idegennyelv-ismerete; azok száma pedig, akik naponta vagy legalább hetente használják az általuk beszélt idegen nyelvet, alig éri el az 1 százalékot. Mindkét adattal az EU-listák sereghajtóiként szerepelünk. Alapvető létszükséglet tehát csatlakozni az EU élethosszig tartó tanulást segítő programjához. "A projekt alapvetően azt szolgálja, hogy a felnőtt magyar lakosságot tanulásra ösztönözze. Úgy gondoljuk, különösen nagy segítség lehet ez a támogatás a hátrányos helyzetű kistérségekben élők számára, a munkanélkülieknek vagy a kismamáknak, de nem szabad megfeledkezni a 45 év felettiekről sem" - mondta megkeresésünkre Répa Kata, a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal (KIH) szóvivője; ők felelősek a Támop 2.1.2. kommunikációjáért.
Ingyen free, gratis, értitek?
Fotó: Narancs
A program a nyelvet vagy informatikai alapismereteket tanulni vágyók képzési költségeit téríti meg (összesen maximum 90 ezer forintot fejenként). Így a jogosultak szinte ingyen tanulhatnának, persze némi önrész azért szükséges. A jogszabályba foglaltak alapján a hátrányos helyzetű településen állandó lakóhellyel, ill. tartózkodási hellyel rendelkező személy esetében minimum 2, minden más esetben minimum 5 százalék az önrész, melyet a képző intézménynél kell befizetni a kiválasztott tanfolyam megkezdéséig. A projekt teljes költségvetése 12,5 milliárd forint. Ebből összesen 9 milliárd forint a képzési keret. Ez azt jelenti, hogy a 2014-es befejezésig mintegy 100ezer fő kezébe kívánnak nyelvvizsgát adni. Csengjen bármennyire is szépen, ez szinte hihetetlenül nagy számnak tűnik, főként akkor, ha tudjuk, hogy az OH Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központjának statisztikája szerint tavaly 142488 nyelvvizsga született különböző szinteken. Ráadásul a szóvivő elmondta, hogy a jelentkezők nyelvvizsgát a saját szándékuk szerint tehetnek, ez nem kötelező, és a projekt ezt semmilyen esetben sem finanszírozza.
Ki, hol, mit?
"Már évek óta tervezem, hogy németet tanuljak, de eddig még nem sikerült elkezdenem. Tulajdonképpen anyagilag megengedhettem volna magamnak, csak az elszánás hiányzott. De miután hallottam erről az ingyenes lehetőségről, nyilván jelentkeztem. Voltam egy tájékoztató napon is, de ott azzal szembesültem, hogy igazából senki nem tud semmi biztosat" - mondja egy jelentkező. Az informatikai és a nyelvi tanfolyamokra bárki jelentkezhet, aki megfelel a pályázati feltételeknek: tehát elmúlt 18 éves, nincs nappali tagozatos, államilag finanszírozott felsőoktatási hallgatói jogviszonya, és nem vesz igénybe más, ilyen témájú uniós támogatást. "Országszerte 169 kistérségben, jelenleg összesen 2708 képzés közül tudnak választani mindazok, akik regisztrálnak a Tudásod a jövőd! programba" - mondja a KIH szóvivője. A jelentkezés azonban mégsem ilyen egyszerű, ugyanis folyamatos internet- és e-mail-figyelést feltételez. "A nyelviskola a tájékoztatón nem tudta még, mikor lesz elérhető az online regisztrációs rendszer. Azt mondták, hogy a regisztráció kezdetekor küldenek egy e-mailt, és akkor pánikszerűen jelentkeznünk kell, azonnal és személyesen aláírni az iskolában, különben lecsúszhatunk a lehetőségről. Végül is regisztráltam, de több hét várakozás és néhány bizonytalanságokkal teli e-mail után belefáradtam abba, hogy nem történik semmi" - meséli el egy regisztráló. "Az is furcsa, hogy a budapesti képzéseken előnyben vannak a vidéki lakcímmel is rendelkezők; ez a szabály nem a hátrányos helyzetű régiókat segíti, hanem azokat, akik elfelejtették bejelenteni magukat Pesten. Ráadásul a jelenlegi bonyolult, internetalapú ügyintézés kifejezetten gátolja a hátrányos helyzetűek jelentkezését" - folytatja. A Katedra nyelviskola erre a problémára szintén felhívja a jelentkezők figyelmét: "A támogatott képzések első üteme 2013. június 30-ig tart. Ezen okból heti 1°2, 1°3, 2°2, 1°4 órás képzést nem tudunk indítani támogatott formában. Minimum heti 8 órás intenzitás képzelhető el (pl: 2°4, 3°3, 4°4 stb.), a képzési kínálat tervezése jelenleg folyamatban van."
Pedig a projekt önmagában szimpatikus kezdeményezés, amely jó lenne a tanulni vágyóknak és a nyelviskoláknak is. Ezt mindegyik fél hangsúlyozza, a működésre mégis a káosz a jellemző. Répa Kata elmondta, hogy "senkinek nem kell Budapestre utaznia, a képzések az országban mindenütt fokozatosan elérhetők lesznek. A projekt 2014 augusztusáig tart, és így természetesen a finanszírozása - ezzel együtt a képzések meghirdetése - is ütemezetten történik. Ennek fényében a rendszerben a leendő képzéseknek még csupán töredéke található meg. A program iránt viszont már most nagy az érdeklődés, a hátrányos helyzetű kistérségekben élők közül a képzésekre már több mint tizenkétezren jelentkeztek. A 45 év feletti jelentkezők száma meghaladja a tízezer főt. Az eddigi 31 049 jelentkező kétharmadát tehát az említett két csoport teszi ki." A lakosság bevonásáért, informálásáért egyébként az eTanácsadók felelnek, akik mentori rendszerrel segítenek a jelentkezőknek, nemcsak a regisztrálásban, hanem a tanfolyam időtartama alatt is. "Jelenleg 771 kolléga áll rendelkezésre, de létszámuk hamarosan 800-ra növekszik. Az eTanácsadók listája és elérhetőségeik is megtalálhatóak a honlapon, illetve az eMagyarország Pontokon. Segíteni tudnak a háttér-informatikai rendszerbe történő regisztrálásban, a jelentkezésben és a megfelelő képzések kiválasztásában is" - mondták az illetékesek. Arról azonban, hogy ez a rendszer valóban effektíven tud-e működni, nem kaptunk információt.
"Maga a kezdeményezés nagyszerű, ugyanakkor nagyon sok olyan dolog is hátráltatja, ami vagy nem megfelelően átgondolt, vagy nem a várakozásnak megfelelően alakult. Kicsit túl lett bonyolítva. Ugyanakkor százezer fő képzése óriási szám, önmagában logisztikai zűrzavart tud okozni, ez érthető" - meséli az egyik részt vevő nyelviskola vezetője. Majd így folytatja: "Sokan jelentkeznek, ezzel nincs probléma, inkább azzal, hogy van település, ahol 50 ember dühös a projektre és a nyelviskolára, mert azon a településen nem indul képzés. Másik részről ott egy másik település, ahol indulhat két csoport, de ott meg nem telik meg. Az ilyen esetek borzolják a kedélyeket. Ráadásul nincs semmilyen lehetősége a nyelviskolának a jelentkezők szelekciójára: ahogy az emberek nyomkodják a gombokat, úgy kerülnek be. Olyan is van, hogy egy csoport betelik egy pillanat alatt, megtelik 12 fővel, a nyelviskola kinyomtatja a dokumentációt, de mire oda kerül a sor, három ember kiiratkozik. A másik három embernek, aki őrjöngött, hogy nem fér be a csoportba, már elmegy a kedve az egésztől. A nyelviskolának is rossz, az embereknek is rossz." A Katedra tájékoztatója is arra figyelmezteti a regisztráltakat, hogy a meghirdetésre engedélyezett tanfolyamokra jelentkezéskor nem tudnak elsőbbséget biztosítani a korábbi tanulóiknak vagy az előregisztrált érdeklődőknek, csupán a jelentkezés sorrendje lesz a döntő. Emiatt teljesen bizonytalan a bejutás, mondhatni, lutri. Cserébe viszont nagyvonalúan felajánlják, hogy aki beiratkozik valamelyik nem támogatott csoportos tanfolyamra, és ezalatt a kezdődő, azonos nyelvből és szinten induló támogatott képzésbe is sikerül bejutnia, annak a befizetett tanfolyami díj fel nem használt részét jóváírják. E jóváírás persze nem visszafizetés, hanem azt jelenti, hogy az összeget egy későbbi tanfolyamon azonos óraszámra felhasználhatják...
Közhasznú milliók gazdái
A projekt 2012-es őszi indulásakor nagy visszhangot vert az is, hogy milyen nehézkes a szerződő iskolák bekerülése. A nyelviskolák nagy piacot reméltek a tervezettől, de eleinte a bonyolult, sok dokumentáció leadását igénylő jelentkezési folyamat szinte lehetetlenné tette, hogy a kezdetektől együttműködjenek. Így a projekt első hónapjaiban csak néhány iskola szerződhetett: az International House, a Dover, a New York Nyelviskola, a Top Tanoda és a DFT-Hungária. A probléma abból fakadt, hogy az IH annak a Sikó Annának a tulajdona, aki a legendák szerint Orbán Viktor nyelvtanára volt; a New York és a Top Tanoda pedig a Felnőttképző Akkreditáló Testület nyelvi vezetőjének, Bucskóné Szabari Juditnak és családjának érdekeltségi körébe tartozik - írta meg korábban az Index. A botrány után persze a KIH sajtóközlemények sorát adta ki, s azóta több mint száz képző intézménynyel kötöttek együttműködési megállapodást.
Másrészről a rendszer zűrzavarához hozzátartozik, hogy a projektnek meglepően sok az intézményi keretet biztosító gazdája és felelőse a honlap információi szerint. A hivatalos felelős a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal Munkaerő-piaci Kulcskompetenciák Projektirodája, amely az NT Nemzetközi Technológiai Nonprofit Közhasznú Kft.-vel (NT Kft.) együttesen felel a projekt megvalósításáért. Kicsit utánanézve megtudható, hogy a 2002 óta működő NT Kft. tulajdonosa jelenleg a Miniszterelnöki Hivatal (alapítója a Puskás Tivadar Közalapítvány), közhasznú cégként 2009-től működik. Feladatuk a minisztériumokkal kötött közhasznú szerződések keretében közfeladatok ellátása és a lakossági informatikai képzés segítése eMagyarország-pontokon keresztül. Ez igazán nemes elhivatottság, de mindenképp furcsállható, hogy a Ptk. szerint "nyereség és vagyonszerzési cél nélkül szolgáló" nonprofit közhasznú szervezet ügyvezető igazgatója, Csáki-Hatalovics Gyula (aki az E-Magyarország Centrum igazgatója is) miként és miből keres havi 970ezer forintot, nem is beszélve az ebből számolt éves prémiumról...
A projekt lebonyolításában természetesen partnerként vesznek részt az NT Kft. által koordinált eMagyarország-pontokon dolgozó eTanácsadók. A projekthez kapcsolódik az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. is. Ez az egyik legnagyobb, uniós pályázatokat kezelő szervezet, amely 2011-től az Európai Szociális Alap által támogatott foglalkoztatási, oktatási és nevelési célú programok végrehajtásáért felelős. A Szakmai Tanácsadó Testület (SZTT) a megvalósításhoz szükséges döntés-előkészítés feladatait látja el; a Szakmai Irányító Testület (SZIT) pedig a projekt szakmai munkájának megvalósításában tevékenykedik.
A bonyolultság érezhető, mindenesetre Répa Kata elmondta, hogy nagyon nagy az érdeklődés a képző intézmények és a magánszemélyek részéről is, és "természetesen igyekeznek a lehető leggördülékenyebben biztosítani, hogy mindenki részt vehessen a képzésben". Az induló tanfolyamok a www.tudasodajovod.hu honlapon jelennek meg, a háttér-informatikai rendszerben megtalálható aktuális képzési listán, amely persze csak regisztrált felhasználóknak elérhető. A már meghirdetett 36 ezer képzési férőhelyre jelenleg harmincezer feletti a jelentkezők száma, leginkább az angol, a német nyelvi és az informatikai képzéseket keresik. Csak az a kár, hogy a megvalósítás döcög, és szociális érzékenység terén is lenne mit javítani. Van mit tanulni: nyelvileg és a szervezésben egyaránt.