Interjú

„Orbán érdeke a csődközeli állapot fenntartása”

Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes (Momentum)

Belpol

A kormányzati elvonások csőddel fenyegetnek a fővárosban, de az okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a csődközeli helyzet fenntartására számít. Az önkormányzatiság helyreállítását csak a kormányváltás hozhatja el, a szavazóknak azonban el kell fogadni, hogy az előválasztásig az ellenzéki pártok riválisai is egymásnak.

Magyar Narancs: Novemberben lemondott Dorosz Dávid klímavédelemért és fejlesztésekért felelős főpolgármester-helyettes, és a takarékoskodás jegyében nem neveztek ki senkit a helyére. Az ő feladatait hogyan osztották el a megmaradt négy helyettes között?

Kerpel-Fronius Gábor: A zöld területi fejlesztések és az adatstratégiával kapcsolatos kérdések hozzám kerültek, igaz, ezeket korábban is közösen vittük Dorosz Dáviddal. A városfejlesztés szakmai felügyelete Balogh Samu kabinetfőnökhöz került, a városüzemeltetési vonatkozásokat Tüttő Kata vette át.

MN: A Direkt36 korábban arról írt, hogy sem ön, sem a Momentum nem volt megelégedve az „okosvárosért és részvételiségért” felelős portfólióval. Mi hiányzott?

KFG: Szerintem ez a megszokottnál sokszínűbb, de jó portfólió. Annyiban mindenképpen nehezített volt a terep, hogy jelentős részben új területekkel kezdtem foglalkozni, amelyeknek nem volt kiépített hivatali hátterük a Városházán. Ezeket azonban fokozatosan elkezdtük felállítani, a részvételiséggel kapcsolatos feladatok ellátására például létrejött a Nyitott Budapest főosztály.

MN: Az egyik fontos feladata az átláthatóság biztosítása és a korrupcióellenes küzdelem. Nyáron a főváros létrehozott egy vizsgálóbizottságot az előző ciklusok tíz korrupciógyanús ügyének átvilágítására. Vannak ennek a munkának konkrét eredményei?

KFG: Ez a képviselő-testület vizsgálóbizottsága, amelyet Havasi Gábor momentumos képviselő vezet. A tíz témának van egy-egy referense, mélységükben dolgozzák fel az ügyeket, a vizsgálatoknak az idei év folyamán kell ütemezetten eredményt hozniuk.

MN: A 3-as metró szerelvényeinek felújításáról már elkészült egy vizsgálati jelentés. Ez igazolta a korrupciógyanút?

KFG: A vizsgálat megerősítette, hogy a kormány a kezdetektől a felújítás felé terelte a projektet ahelyett, hogy a 21. század igényeinek megfelelő metrókocsik biztosítását tekintette volna kiindulópontnak, és megnézte volna, hogy ezt miképp lehet hatékonyabban elérni: felújítással vagy új szerelvények beszerzésével. Célszerűtlen volt kapásból a felújítás mellett elköteleznie magát, így a közbeszerzési eljárás sem biztosíthatta, hogy a legmagasabb minőségű metrószerelvényekhez jusson a főváros. Most a vizsgálóbizottságon a sor, hogy a jelentés figyelembevételével megállapítsa, ki viseli a politikai, vezetői felelősséget azért, hogy ilyen összegányolt metrókocsikkal kénytelenek közlekedni a budapestiek, amelyekben nincs légkondicionálás, és a jelen műszaki feltételek mellett nagy valószínűséggel nem is lehet beléjük szerelni. Ha pedig mégis lehet, akkor a szerződéses feltételek alapján az orosz félen múlik, hogy ez ne járjon a garancia elvesztésével.

MN: Ebben az ügyben akár büntetőjogi felelősséget is felvet az a vélelem, hogy valójában korábban legyártott, de még nem használt orosz metrókocsikat vett a főváros, és csak azért adták el felújításként az egészet, hogy az oroszokat hozhassák ki győztesnek. Erről mit mond a jelentés?

KFG: A felújítás melletti kormánydöntés lényegében determinálta, hogy az orosz cég fogja elnyerni a munkát, hiszen ők szállították az eredeti metrókocsikat, náluk volt meg a felújításhoz szükséges tudás. A jelentés megállapítja, hogy a felújítás minősége nem volt jó, de még ha tökéletesen is újították volna fel a szerelvényeket, a végeredmény akkor sem felelt volna meg a korszerűség követelményének. Az a vád ugyanakkor még nem igazolódott egyértelműen, hogy színlelt felújítás történt.

MN: Átláthatóságért is felelős főpolgármester-helyettesként mit szólt ahhoz, hogy a BKV októberben 343 millió forint értékű szerződést kötött buszbérlésre egy offshore hátterű céggel, és csak azután mondták fel a kontraktust, hogy a sajtó is beszámolt róla?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.