Interjú

„Orbán érdeke a csődközeli állapot fenntartása”

Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes (Momentum)

Belpol

A kormányzati elvonások csőddel fenyegetnek a fővárosban, de az okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a csődközeli helyzet fenntartására számít. Az önkormányzatiság helyreállítását csak a kormányváltás hozhatja el, a szavazóknak azonban el kell fogadni, hogy az előválasztásig az ellenzéki pártok riválisai is egymásnak.

Magyar Narancs: Novemberben lemondott Dorosz Dávid klímavédelemért és fejlesztésekért felelős főpolgármester-helyettes, és a takarékoskodás jegyében nem neveztek ki senkit a helyére. Az ő feladatait hogyan osztották el a megmaradt négy helyettes között?

Kerpel-Fronius Gábor: A zöld területi fejlesztések és az adatstratégiával kapcsolatos kérdések hozzám kerültek, igaz, ezeket korábban is közösen vittük Dorosz Dáviddal. A városfejlesztés szakmai felügyelete Balogh Samu kabinetfőnökhöz került, a városüzemeltetési vonatkozásokat Tüttő Kata vette át.

MN: A Direkt36 korábban arról írt, hogy sem ön, sem a Momentum nem volt megelégedve az „okosvárosért és részvételiségért” felelős portfólióval. Mi hiányzott?

KFG: Szerintem ez a megszokottnál sokszínűbb, de jó portfólió. Annyiban mindenképpen nehezített volt a terep, hogy jelentős részben új területekkel kezdtem foglalkozni, amelyeknek nem volt kiépített hivatali hátterük a Városházán. Ezeket azonban fokozatosan elkezdtük felállítani, a részvételiséggel kapcsolatos feladatok ellátására például létrejött a Nyitott Budapest főosztály.

MN: Az egyik fontos feladata az átláthatóság biztosítása és a korrupcióellenes küzdelem. Nyáron a főváros létrehozott egy vizsgálóbizottságot az előző ciklusok tíz korrupciógyanús ügyének átvilágítására. Vannak ennek a munkának konkrét eredményei?

KFG: Ez a képviselő-testület vizsgálóbizottsága, amelyet Havasi Gábor momentumos képviselő vezet. A tíz témának van egy-egy referense, mélységükben dolgozzák fel az ügyeket, a vizsgálatoknak az idei év folyamán kell ütemezetten eredményt hozniuk.

MN: A 3-as metró szerelvényeinek felújításáról már elkészült egy vizsgálati jelentés. Ez igazolta a korrupciógyanút?

KFG: A vizsgálat megerősítette, hogy a kormány a kezdetektől a felújítás felé terelte a projektet ahelyett, hogy a 21. század igényeinek megfelelő metrókocsik biztosítását tekintette volna kiindulópontnak, és megnézte volna, hogy ezt miképp lehet hatékonyabban elérni: felújítással vagy új szerelvények beszerzésével. Célszerűtlen volt kapásból a felújítás mellett elköteleznie magát, így a közbeszerzési eljárás sem biztosíthatta, hogy a legmagasabb minőségű metrószerelvényekhez jusson a főváros. Most a vizsgálóbizottságon a sor, hogy a jelentés figyelembevételével megállapítsa, ki viseli a politikai, vezetői felelősséget azért, hogy ilyen összegányolt metrókocsikkal kénytelenek közlekedni a budapestiek, amelyekben nincs légkondicionálás, és a jelen műszaki feltételek mellett nagy valószínűséggel nem is lehet beléjük szerelni. Ha pedig mégis lehet, akkor a szerződéses feltételek alapján az orosz félen múlik, hogy ez ne járjon a garancia elvesztésével.

MN: Ebben az ügyben akár büntetőjogi felelősséget is felvet az a vélelem, hogy valójában korábban legyártott, de még nem használt orosz metrókocsikat vett a főváros, és csak azért adták el felújításként az egészet, hogy az oroszokat hozhassák ki győztesnek. Erről mit mond a jelentés?

KFG: A felújítás melletti kormánydöntés lényegében determinálta, hogy az orosz cég fogja elnyerni a munkát, hiszen ők szállították az eredeti metrókocsikat, náluk volt meg a felújításhoz szükséges tudás. A jelentés megállapítja, hogy a felújítás minősége nem volt jó, de még ha tökéletesen is újították volna fel a szerelvényeket, a végeredmény akkor sem felelt volna meg a korszerűség követelményének. Az a vád ugyanakkor még nem igazolódott egyértelműen, hogy színlelt felújítás történt.

MN: Átláthatóságért is felelős főpolgármester-helyettesként mit szólt ahhoz, hogy a BKV októberben 343 millió forint értékű szerződést kötött buszbérlésre egy offshore hátterű céggel, és csak azután mondták fel a kontraktust, hogy a sajtó is beszámolt róla?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.