Botrányos év a Békési Református Egyházmegyében

Sem áldás, sem békesség

Belpol

Nagyobb értékre erőszakkal elkövetett lopás, szexuális erőszak, költségvetési csalás, vagyoni károkozás, hűtlen kezelés – ilyen cselekmények gyanújával nyomoztak Békés megyében az elmúlt időszakban református lelkészek ellen vagy velük összefüggésben. Hogyan eshetnek meg ilyesmik Kálvin viharsarki követőivel?

„Ma már mondhatom, hogy a gyülekezet erősödni látszik, s ez pedig azért történhetett, mert az Istenben bízó hitben mi is újjá lettünk. A mezőberényi templom jelen állapotában azt hirdeti, hogy ma is vannak csodák, s hogy Isten gazdagon megáldja a Benne bízókat, az Ő nevében cselekvőket, s ezért minden gyülekezeti tag szívében, ahogy az övében is, a hála szava visszhangzik! Hiszem, hogy Isten a jövőben is oltalmazni, segíteni fogja a gyülekezetet, éppen ezért fontos, hogy az Istenbe vetett hitet átadjuk a jövő nemzedékének, hogy minden korban látszódjék: van hit Istenben!” – mondta 2013-as mezőberényi beiktatási szertartásán R. János, aki akkor arról is beszélt, hogy a településre érkezésekor, 2010-ben szétszéledő gyülekezet és romos templom fogadta.

Megnyomták a ceruzát

R. János 2016-ban távozott posztjáról, 2020-ban pedig elsőrendű vádlottként állt a Gyulai Törvényszék előtt, de időközben egyháza vezetői is felmentették lelkészi tisztségéből. Az ügyészség 6 év letöltendő szabadságvesztést kért rá, segédlelkészként dolgozó feleségére pedig 4 évet különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés, üzletszerűen elkövetett csalás vádja miatt. Sőt a vádhatóság „a bűnszövetségi alakzatot” is megállapította. Az összesített kárérték meghaladja a 67 millió forintot. A Békési Református Egyházmegye a büntetőper lezárulta után nyújthatja be polgári jogi igényét.

A vádirat szerint a tisztségéből felmentett lelkész szerződések sorát kötötte egy békéscsabai cég vezetőjével rendezvényszervezési, épületfelújítási és -karbantartási feladatok ellátására, de a tényleges munkát nem a vállalkozások végezték el. Ennek ellenére R. János valótlan tartalmú teljesítési igazolásokat állított ki, s ezek alapján A. László benyújtotta a számlákat az egyházközségnek. Ezek között csak a templomban végzett ülésfűtési és villanyszerelési munkák, valamint a kertrendezés 34 millió forintra rúgtak. A vádirat szerint a munka jelentős részét belső munkatársak, vagy a teljesítésigazoláson nem szereplő cégek végezték el úgy, hogy sok esetben nem volt számla sem. (Lásd: Különösen nagy vagyoni hátrány okozásával és bűnszövetséggel vádolják a volt lelkészt, magyarnarancs.hu, 2020. szeptember 8.)

Az egykori lelkész, bár nem rendelkezett presbitériumi felhatalmazással, egy 5 millió forint értékű gépkocsit vásárolt. Ezt magáncélra is használta, a tankolásokat és több magáncélú éttermi étkezést is az egyházközség bankkártyájáról fizetett ki. A mezőberényi reformátusok által fenntartott intézményeknél a kedvezőbb finanszírozás érdekében magasabb létszámadatokat adtak le a Magyar Államkincstárnak (MÁK). A vádirat azt is a volt lelkész házaspár számlájára írja, hogy távozásukkor az egyházközség tulajdonában lévő lakásból több ingóságot is magukkal vittek.

„Nem érzem magam bűnösnek. Nem kárt okoztam, hanem éppen ellenkezőleg, és ezt be is fogjuk bizonyítani” – mondta R. János a bíróság előtt 2020 szeptemberében. A volt vezető lelkész szerint beruházások, fejlesztések sora valósult meg, és új intézmények alakultak az egyházközségnél, amivel jelentősen nőtt a közösség vagyona. Vallomást azonban nem tett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.