Orbán, Gyurcsány, Medgyessy és Bajnai beszédeit elemezték a hübrisz kutatói

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 25.

Belpol

Orbán Viktor gyakrabban beszél többes szám első személyben, mint az elődei.

Négy magyar miniszterelnök beszédeit elemezték a nyelvi kifejezések alapján a hatalmi pozíció által indukált személyiségváltozás, az úgynevezett hübrisz szindróma kutatói.

A norvégiai stavangeri egyetem, az ELTE és a CEU közös kutatása a „mi” és az „én” személyes névmás használatának arányát figyelte, mert ez a kifejezésmód utal a hübrisz szindrómára.  Ennek pedig azért van jelentősége, mert ez a viselkedésváltozás, amely vezetőkre jellemző,  túlzott önbizalommal, vakmerőséggel, mások lenézésével járhat együtt, és ez rossz döntéseket, akár etikátlan hozzáállást is eredményezhet – derül ki a Magyari Lilla, Pléh Csaba és Forgács Bálint által írt tanulmányból, amely a PLOS ONE című nemzetközi tudományos folyóiratban jelent meg szerdán,  The Hungarian hubris syndrome címmel.

A kutatók Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc, Bajnai Gordon és Orbán Viktor beszédeiben nézték a személyes névmások használatát. 

„Fontos volt, hogy publikusan elérhető, de spontán beszédeket elemezzünk, hiszen ezek adnak reális képet a miniszterelnökök szóhasználatáról.

Ezért olyan parlamenti beszédeket választottunk, amelyek viták hevében születtek, és mások beszédeire, kérdéseire reagáltak”

– fejtette ki Magyari Lilla, a tanulmány első szerzője, a stavangeri egyetem szociális tanulmányok tanszékének és a norvég olvasási központnak a docense.

„Az elemzés egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy magyar politikai beszédeket elemeztünk, mert a korábbi tanulmányok angol szövegeken mutatták ki a hübrisz nyelvi korrelátumait. Ráadásul a magyar nyelv nagyon eltérően használja a névmásokat az angolhoz képest” – mondta Pléh Csaba, a CEU Kognitív tudomány tanszékének vendégprofesszora.

A spontán parlamenti megnyilvánulások elemzéséből az derült ki, hogy Orbán Viktor a második miniszterelnöki ciklusa alatt (2010–2014) nagyobb arányban használta a többes szám első személyű igeragozást az egyes szám első személyhez képest, mint a másik három miniszterelnök. Az is kiderült, hogy annak a két miniszterelnöknek a beszédeiben, akik több mint egy ciklusban kormányoztak, – azaz Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc beszédeiben – a „mi” személyes névmás használata és a többes számú igeragozás is jellemzőbbé vált a második ciklusban.

Mintha a hübriszes viselkedésre való hajlam kialakulására sokkal inkább hatna az újraválasztás, mint az, amikor első alkalommal hatalmi pozícióba kerül valaki.

„A sikeres újraválasztások rizikófaktort jelenthetnek a hübrisz kialakulásában olyan politikusoknál, akiknek erre van hajlamuk” –ez Forgács Bálint adjunktus (ELTE, Kognitív pszichológia tanszék) véleménye. – „A kutatásunk alapján az a benyomásunk is támadt, hogy esetleg a hübrisz hosszabban tartó személyiségváltozásokhoz is vezethez bizonyos szociális és politikai körülmények között. A tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy a demokratikus intézmények mennyire sérülékenyek lehetnek, amikor a politikusokat a sikerük és a megerősítés még inkább hataloméhessé teszi” – vonta le a következtetést Forgács Bálint.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.