Orbán pert nyert a Kúrián a Pécsi Stop ellen

  • narancs.hu
  • 2024. október 16.

Belpol

Ez a Spar-vezérigazgató nyilatkozatának ügye, amely miatt a fél magyar sajtót, lapunkat is perli a miniszterelnök. Eddig vesztésre állt.

Orbán Viktor miniszterelnöknek adott igazat a Kúria, megsemmisítette az első- és másodfokú bíróság ítéleteit a Pécsi Stop című lap ellen indított sajtóperben – írja a Média1.

A Pécsi Stop – több más hírportállal, köztük a Narancs.hu-val együtt – szemlézte a Spar vezérigazgatójának, Hans Reischnek az osztrák Lebensmittel Zeitung nevű élelmiszeripari szaklapban megjelent nyilatkozatát. Azt állította, Orbán Viktor kérte a multinacionális áruházlánctól, hadd fektessen be egy rokona a magyar leányvállalatba. 

A magyar miniszterelnök szerint az osztrák cégvezető nem mondott igazat, ezért indított sajtópert többek között az Economx.hu, az Index, a Klubrádió, az rtl.hu, a 24.hu, a Magyar Narancs, a Pécsi Stop, a Hírklikk és a 444.hu ellen.

Idén májusban a Fővárosi Törvényszék teljes mértékben elutasította a miniszterelnök keresetét lapunkkal szemben, és arra kötelezte őt, hogy fizesse meg a perköltséget.  Más médiumok is nyertek.

A Pécsi Stop is nyert első- és másodfokon, de Orbán Viktor a Kúriához fordult. Szerdán ez a jogi fórum helyt adott a felülvizsgálati kérelmének, és kimondta, hogy 

a Pécsi Stop köteles helyreigazítás közölni a Spar vezérigazgatójának nyilatkozata miatt, amely jogsértő. A lapnak meg kell fizetnie a teljes per és a felülvizsgálati eljárás költségeit. 

A Kúria arra jutott, hogy a hír átvételével a Pécsi Stop is felelőssé vált Hans Reisch nyilatkozatáért. A vezérigazgató nem véleményt fogalmazott meg, hanem tényt állított, ezért a pécsi lapnak bizonyítani kellett volna, hogy tényleg megtörtént, amit Hans Reisch állított. 

Litresits András, a Pécsi Stop ügyvédje a Média1-nek azt nyilatkozta,

az Alkotmánybírósághoz fordulnak, mert meggyőződésük, hogy a Kúria határozata sérti a sajtószabadság intézményét.

Emlékeztetett, korábban az első- és másodfokú bíróság is olyan jogi álláspontot foglalt el, hogy a lapnak csak az volt a dolga, hogy pontosan szemlézze, mi jelent meg az osztrák lapban: közérdeklődésre számot tartó, a miniszterelnököt mint fontos közéleti tisztséget betöltő személyt érintő kijelentés. A Pécsi Stopnak pedig abban a helyzetben nem volt lehetősége arra, hogy ellenőrizze a kijelentés valóságtartalmát.

Litresits András szerint ha elfogadjuk a Kúria érvelését, az egész magyar sajtó működése ellehetetlenül, információkat kell elhallgatnia. Ha ez ügyben az Alkotmánybíróság is Orbán Viktornak ad igazat, a Pécsi Stop a strasbourgi Emberi Jogi Bíróságra viszi az ügyet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.