Orbán sajtófőnöke azt is megszabja, mi legyen a hír címe

  • narancs.hu
  • 2022. március 4.

Belpol

A Direkt36 kiszivárgott iratokkal mutatja be, hogyan irányítja a kormány a Magyar Távirati Iroda mindennapi munkáját. Az újságírók dühösek.

Havasi Bertalan elküld egy e-mailt a Magyar Távirati Iroda igazgatójának, azzal, hogy a hírügynökség írjon hírt a levél közleményéből. Azt is megszabja, mi legyen a cikk címe és bevezetője. Az MTI pedig szó szerint betartja az utasításait – olvasható a Telexen a Direkt36 írásában. 

 

Az oknyomozó portálhoz eljuttatott e-mailek és más dokumentumok alapján látszik, hogyan szól bele az újságírók mindennapi munkájába a papíron független nemzeti hírügynökségnél a kormányzat. Ez a fajta beavatkozás a politikusok számára mintha magától értetődő lenne, de ellentmond az újságírás és hírszerkesztés alapvető elveinek, mindennek, amit erről a szakmáról tanítanak az egyetemen.

A riport szerint a kormányzati kommunikáció érdekei például úgy érvényesülnek, hogy a miniszterelnök programjairól szóló tudósításokat előre megtervezik, megvan, mit fognak tőle kérdezni, és mire helyezi a hangsúlyt a tudósítás. Az MTI dolgozóit gyakran telefonon utasítják a minisztériumi sajtósok, hogyan írjanak meg egy cikket. A kormányzati szervek minden közleményét – és Mészáros Lőrinc Opus Globaljának kommünikéjét – mindig szó szerint kell kiadni, nem szabad benne változtatni, akkor sem, ha pontatlanság vagy nyelvhelyességi hiba van benne.

Az, hogy utasításokra kell várni, meg is bonyolítja a munkát. Egy alkalommal az MTI szerkesztője tanácsot kért a főnökétől e-mailben, hogy mit tegyen, mert a Pénzügyminisztériumból kérdezik, az MTI ír-e sajtószemlét az Indexen közölt Varga Mihály-interjúból. Mivel addig erre „még nem jött megrendelés”, a szerkesztőnek érdeklődnie kellett a Kormányzati Tájékoztatási Központnál, mi a teendő. 

Az írásból az is kiderül, hogy mindez nagyon rosszul érinti azokat, akik az MTI-nél dolgoznak. 

Egy éve egy körlevél arra figyelmeztette a tudósítókat és szerkesztőket, továbbra se írják át a minisztériumi közlemények címét, tegyék úgy közzé, ahogyan kapják. Az e-mailre többen is reagáltak.  „Tényleg tűrhetetlen a logikának, a saját szabályainknak megfelelő, pláne értelmes, címszerű címekkel dobálóznunk”, másvalaki azt írta keserűen, „javaslom, hogy minden kormány-, Fidesz- és egyéb hatalmi szerv közleményét emeljük át egy az egyben, az első bekezdés után írjuk oda, hogy ki küldte, kinek, mikor, aztán négy-öt bekezdésenként írjuk oda, hogy közölte, tudatta. Semmi cizellálgatás, végül is már rég nem vagyunk újságírók.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.