Az ötvenes éveket idéző eljárásnak nevezte a szervező a lebontott debreceni fotókiállítást

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 17.

Belpol

"Újmódi történet." Egyes hírek szerint Vörös Szabolcs ukrajnai fotói állnak az ügy hátterében.

"Nagy megdöbbenéssel és meglepetéssel értesültem róla, hogy a 42. Magyar Sajtófotó Kiállítás debreceni megnyitója után három nappal valamilyen 'felsőbb' utasításra a szabadtéren álló kiállítást eltávolították. Debrecen volt az a város, amely évtizedekkel ezelőtt elsőként jelentkezett a legnagyobb magyar sajtófotó tárlat helyi bemutatásáért, a kiállítást többször Kósa Lajos nyitotta meg.

A város évek óta azt kéri, hogy a tárlat a híres Virágkarnevál idején legyen látható, ezzel is színesítve az augusztus 20-a körüli kulturális rendezvények sorát"

– írja Bánkuti András, a kiállítás szervezője, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának elnöke szombat délutáni Facebook bejegyzésében.

Mint arról lapunk is beszámolt, négy nappal a megnyitó után el kellett távolítani a 42. Magyar Sajtófotó Kiállítás teljes képanyagát Debrecenben. A tárlatot szombat reggel el is kezdték bontani. A szabadtéri kiállításnak szeptember 8-ig adott volna helyet a város.

Mint Bánkuti írja, "a Magyar Sajtófotó Pályázat és Kiállítás nagy presztízsű rendezvény, a magyar fotóriporterek ünnepe, résztvevői a sajtó egészét képviselik lapjuk, média orgánumuk politikai irányvonalától függetlenül. A tárlat a Magyar Újságírók Országos Szövetsége és az adott város kulturális vezetése által kötött, írásbeli szerződésekre alapozva járja az országot.

Ennek ellenére

a kiállítás szervezőiként semmilyen hivatalos magyarázatot nem kaptunk Debrecenben arról, hogy a város kulturális központjával közösen elhelyezett és megnyitott kiállítást miért kell azonnal eltávolítani onnan, ahol az utóbbi években látható volt.

A Magyar Sajtófotó Kiállítás 42 éves történetében ilyen még nem fordult elő sehol, pedig elég sok városban járt az éves bemutató."

Mint Bánkuti András felidézi, a legnagyobb incidens, ami a négy évtized alatt érte őket az az volt, hogy az 1980-as években egy cenzúra bizottság három fotóanyagot vetetett le a falról, de a kiállítás ettől még akkor is látogatható volt.

Ez, a legrosszabb ’50-es éveket idéző eljárás méltatlan és sértő a debreceni kulturális élet szereplőire és az egész magyar fotóriporteri szakmára nézve.

Várom a magyarázatot Debrecen kulturális vezetésétől vagy polgármesterétől a képek eltávolításának okáról, abban bízva, hogy amilyen gyorsan lebontották, ugyanolyan gyorsan vissza is állítják a tárlatot" – zárja posztját Bánkuti András.

Habár hivatalos magyarázatot nem kaptak a szervezők, a hvg.hu megkeresésére a polgármesteri hivatal azt közölte, hogy a Csapó utcán elhelyezett kiállítás képanyaga éppenséggel a Debreceni Virágkarnevál iránti hatalmas érdeklődés miatt lett elbontva – "biztonságtechnikai okokból".

Azt nem közölték, hogy korábbi években miért nem okozott a kiállítás biztonsági problémát.

A Narancsnak debreceni források azt mondták, nem kizárt, hogy a debreceni orosz főkonzulátus kérésére bontották le a kiállítást, Vörös Szabolcsnak, a Válasz Online újságírójának Ukrajnában készült háborús fotói miatt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Budapest egyelőre megúszta, nem inkasszálta az államkincstár a számláit

FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenése után nem sokkal kiderült, hogy a Magyar Államkincstár mégis inkasszálta a szóban forgó 10,2 milliárd forintot. 

A tét már rövid távon is Budapest működésének fenntartása. Bár az állam és a főváros voltaképp 120 milliárd forint elvonásán vitázik, ebből már 10,2 milliárd forint mínusz is kritikus lenne. És hol van még az év vége és a 2026-os költségvetés.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.