Palkovics László: "Ha bárki az SZFE vezetéséből tudott valamit, de eltitkolta, az a minimum, hogy lemond"

  • narancs.hu
  • 2019. december 4.

Belpol

Gothár Pétert ma hallgatja meg az egyetem etikai tanácsa.

"Ha a Színművészeti Egyetemen is az történt, amit a sajtóban olvastam – bár az ártatlanság vélelme mindenkit megillet –, ha bárki az egyetem vezetéséből tudott valamit, de eltitkolta, akkor az a minimum, hogy lemond" – mondta az atv.hu kérdésére Palkovics László Gothár Péter szexuális zaklatási ügye kapcsán. A miniszter hozzátette, az ITM is delegál szakértőt az etikai vizsgálathoz, amelyet egyébként ma tartanak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE).

A SZFE etikai bizottsága ma hallgatja meg Gothárt, aki az egyetem etikai tanácsának az ajánlását tiszteletben tartva már felfüggesztette oktatói tevékenységét. Emellett az egyetem pszichológusa egyesével meghallgatja azokat a hallgatókat, akiket Gothár Péter tanít, vagy az előző időszakban tanított, a beszélgetés eredményéről pedig anonim írásos összefoglalót készítenek – írja a lap, amely szerint a vizsgálatra az egyetem független pszichoterapeutát is felkért. A vizsgálaton külső megfigyelők is részt vesznek az Emmitől és a Magyar Művészeti Akadémiától.

Palkovics a lapnak azt is elmondta: "Az, hogy egy színház igazgatója, Máté Gábor már egy éve tud arról, hogy a színház egyik rendezője zaklatja az ottani kollégákat, és nem tesz semmit az ügyben, az nem helyes, nem elfogadható." A miniszter szerint ez Máté Gábor vezetői felelőssége és a probléma alapvetően a színházban keletkezett.

Arra pedig, hogy a SZFE vezetőségének le kell-e mondani, Palkovics azt mondta, az attól függ, mi történt. "De akkor annak további következményei is vannak, ha valóban zaklatás történt az egyetemen, és annak vezetése valóban nem tett semmit, hogy ez ne folytatódjon."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.