Párbeszéd: Mészáros Lőrinc kárpótolja a Fertő tavi háztulajdonosokat

  • narancs.hu
  • 2021. július 11.

Belpol

A párt szerint a milliárdosnak fizetnie kell a ledózerolt cölöpházak után.

„Mészáros Lőrinc és cége folytatja a Fertő tavi beruházást, hiába tiltakozik ellene a Greenpeace, az UNESCO és a Párbeszéd is. A cölöpházak ledózerolása miatt semmiféle kártalanítást nem kaptak a tulajdonosok. A Párbeszéd ezért azonnali jóvátételt követel!” – olvasható a párt mai közleményében.

Mészáros Lőrinc és cége a Greenpeace, az UNESCO és a Párbeszéd tiltakozása ellenére is folytatja a Fertő tavi természetkárosító beruházást, az ott lakók érdekeit teljesen figyelmen kívül hagyva.

A Párbeszéd felhívja a figyelmet, hogy ha egy állami nagyberuházás útjában áll valakinek a háza vagy telke, akkor a beruházó általában megegyezik a tulajdonosokkal a kártalanításról vagy az ingatlan kisajátításáról. Az 1966 óta a partszakasz arculatához tartozó Fertő tavi cölöpházaknál azonban ilyesféle megegyezés fel sem merült: hiába vásárolták meg korábban többen is sok millióért az épületek bérleti jogát, fizettek helyi adót utánuk, ennek ellenére az állam még azt sem ismerte el, hogy ingatlanokról van szó. „A helyzet pikantériája, hogy az állami cég a kezdetektől fogva azt próbálta bebizonyítani a cölöpházak tulajdonosainak, hogy az épületeknek nincs helye a tavon, holott az ingatlanok nem a beruházás területén helyezkednek el, vagyis érdekellentét sem áll fenn” – írja a párt.

A Párbeszéd szerint elfogadhatatlan, ha egy Mészáros-cég megjelenik és csak szó nélkül tör-zúz egy beruházásnál, anélkül, hogy legalább kompenzálná a tulajdonosokat. Éppen ezért a párt azon az állásponton van, hogy kártalanítani kell a Fertő-kultúrtáj egyedülálló épületegyüttesének tulajdonosait, ennek érdekében pedig online petíciót indít. „Mészáros fizesse meg az általa okozott károkat” – zárul a közlemény.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.