Kereszténydemokrata szabadegyetem Piliscsabán

Perselypárt

Belpol

Hamarosan újra beindul az oktatás a piliscsabai Makovecz-campuson. A hatalmas ingatlant egy olyan vagyonkezelő alapítványnak adta át az állam, amelynek környékén hemzsegnek a kormánypárti szereplők, köztük KDNP-s politikusok. A cél a „nemzeti identitástudat és összetartozás megerősítése”, természetesen közpénz milliárdokból.

Miután a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) a piliscsabai campusáról fokozatosan Budapestre költözött, az értékes, Makovecz Imre tervezte ingatlanegyüttes és telek tulajdonjoga végül egy olyan alapítványhoz került, amelynek több tagja is Rétvári Bence (KDNP) belügyi államtitkár és Pest megyei országgyűlési képviselő környékén mozog. Rétvári környezetében a Makovecz Campus Alapítványon (MCA) kívül is találni más alapítványokat, amelyek csinos ingatlanvagyont halmoztak fel a térségben, illetve más kormánypártokhoz közeli „civil” szerveződésekkel együtt jelentős bevételekhez jutnak a Gödön üzemelő, akkumulátorok gyártásával foglalkozó Samsung SDI adóbefizetéseit visszaosztó Pest megyei önkormányzaton keresztül (lásd: Zsebben a Dunakanyar, Magyar Narancs, 2022. május 25.).

Az MCA információink szerint azt tervezi, hogy Piliscsabán „kereszténydemokrata szabadegyetemet” hoz létre.

A PPKE Bölcsészettudományi Kara 1994 óta működött a Budapesttől nagyjából 30 kilométerre lévő piliscsabai campuson. A 2000-es évek elején négyezer hallgató fordult meg ott naponta, közülük sokan helyi kollégiumokban laktak, és volt könyvtár, posta, étterem, nyelviskola is. A Budapest környéki egyetemi város gondolatát és gyakorlatát egyre inkább feladva 2020 márciusában Semjén Zsolt (KDNP) miniszterelnök-helyettes törvényjavaslatot nyújtott be a Pázmány fővárosba költöztetésére, amelyet a kormánypárti kétharmad gyorsan meg is szavazott. Ezzel egy időben a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia megkapott egy sor VIII. kerületi ingatlant, a piliscsabai komplexum pedig az államhoz került (lásd: Megyeget az egyetem, Magyar Narancs, 2020. december 12.). A kormány 2021 júniusában létrehozta a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványt, a Makovecz Campus Alapítványt, amely később meg is kapta a piliscsabai ingatlanvagyont. Az akkori tervek arról szóltak, hogy a PPKE korábbi piliscsabai campusán létesítendő „nemzeti tudáspark” feladata a magyar humán és élettudományok fejlesztése, tehetséggondozási programok működtetése, a pedagógus-, egészségügyi és szociális ágazatokban lévő, kötelező továbbképzések szervezése, valamint az ún. Collegium Professorum Hungarorum és a Piliscsabai Collegium létrehozása; s mindezt az a Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter felügyeli majd, akié az MCA alapítói joga. Megkerestük a Miniszterelnökséget erről szóló kérdésekkel, de nem kaptunk választ.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.