A szerk.

Nem muszáj eltűrni

A szerk.

„Évtizedek óta járunk jó néhányan Szálasi Ferencné Lutz Gizella sírjához. 2018 nyarán Szilágyi Csaba testvér jelezte, hogy a Temetkezési Intézet »felmatricázta« a sírt, mivel több, mint egy éve lejárt. Besétáltam hát a temetői irodába, s megkérdeztem, van-e lehetőség a meghosszabbításra” – nyilatkozta 2021 nyarán Papp Tibor, a Magyarelvű Mozgalom és az Örökzöld Október Egyesület vezetője a Zöld­inges Világnézeti Műhely című nyilas portálnak. Az interjú abból az alkalomból készült, hogy Pappék nemcsak megváltották Szálasiné sírját a Farkasréti temetőben, de rendbe is hozták.

„Szeretnék egy csempeképet is felragasztani, amelyen Szálasi Ferenc is szerepel Lutz Gizellával az oldalán. Ha a képek a helyükön lesznek, akkor lesz teljes a munka” – tette hozzá akkor Papp. Február elején azonban kiderült, hogy a „testvérek” mégsem érték be ennyivel; új sírkövet állították, amelyre nyilaskeresztet idéző szimbólumot véstek. És sikerült megszerezniük a képet is, amely Szálasit és Lutz Gizellát ábrázolja. Azt írták mellé: „Szálasi Ferenc emlékére!”

Noha egyértelmű volt, hogy e munkálatok nem Lutz Gizella emlékének ápolása, hanem egy Szálasi emlékmű, egy náci zarándokhely kialakítása céljából történtek, a rendőrség mégis csak hetekkel a sírkőről szóló sajtóhírek megjelenése után kezdett nyomozni – tiltott önkényuralmi jelkép használatának vétsége gyanújával. De a temetőt kezelő Budapesti Közművek is csak annyit tett – miután azt nyilatkozták, hogy a sírkővel kapcsolatos „összetett és történelmi érintettségű kérdés” meghaladja illetékességüket –, hogy felszólították a sír rendelkezési jogát gyakorló személyt, hogy távolítsa el a Szálasiról szóló feliratot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.