A szerk.

Nem muszáj eltűrni

A szerk.

„Évtizedek óta járunk jó néhányan Szálasi Ferencné Lutz Gizella sírjához. 2018 nyarán Szilágyi Csaba testvér jelezte, hogy a Temetkezési Intézet »felmatricázta« a sírt, mivel több, mint egy éve lejárt. Besétáltam hát a temetői irodába, s megkérdeztem, van-e lehetőség a meghosszabbításra” – nyilatkozta 2021 nyarán Papp Tibor, a Magyarelvű Mozgalom és az Örökzöld Október Egyesület vezetője a Zöld­inges Világnézeti Műhely című nyilas portálnak. Az interjú abból az alkalomból készült, hogy Pappék nemcsak megváltották Szálasiné sírját a Farkasréti temetőben, de rendbe is hozták.

„Szeretnék egy csempeképet is felragasztani, amelyen Szálasi Ferenc is szerepel Lutz Gizellával az oldalán. Ha a képek a helyükön lesznek, akkor lesz teljes a munka” – tette hozzá akkor Papp. Február elején azonban kiderült, hogy a „testvérek” mégsem érték be ennyivel; új sírkövet állították, amelyre nyilaskeresztet idéző szimbólumot véstek. És sikerült megszerezniük a képet is, amely Szálasit és Lutz Gizellát ábrázolja. Azt írták mellé: „Szálasi Ferenc emlékére!”

Noha egyértelmű volt, hogy e munkálatok nem Lutz Gizella emlékének ápolása, hanem egy Szálasi emlékmű, egy náci zarándokhely kialakítása céljából történtek, a rendőrség mégis csak hetekkel a sírkőről szóló sajtóhírek megjelenése után kezdett nyomozni – tiltott önkényuralmi jelkép használatának vétsége gyanújával. De a temetőt kezelő Budapesti Közművek is csak annyit tett – miután azt nyilatkozták, hogy a sírkővel kapcsolatos „összetett és történelmi érintettségű kérdés” meghaladja illetékességüket –, hogy felszólították a sír rendelkezési jogát gyakorló személyt, hogy távolítsa el a Szálasiról szóló feliratot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.