Pert vesztett a külügy a 444.hu-val szemben

  • narancs.hu
  • 2024. október 3.

Belpol

Ki kell adnia a Külügyminisztériumnak, hogy kiket hívnak meg Szijjártó sajtótájékoztatóira – pedig nagyon próbálták eltitkolni. 

Jogerősen pert nyert a 444.hu a Külügyminisztériummal szemben, a tárcának ki kell adnia, hogy mely szerkesztőségek kaptak meghívót Szijjártó Péter sajtótájékoztatóira – számol be a lap

A lap azután próbált meg bejutni a külügyminiszter sajtótájékoztatóira, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tavaly nyári kormányinfón azt javasolta nekik, hogy kérdezzék erről inkább Szijjártót a rendszeres sajttájékoztatóin. A 444.hu azonban kérésre sem kapott sem meghívót sem választ a külügytől, ezért decemberben közérdekű adatigényléssel kérték ki a minisztériumtól, hogy mely szerkesztőségeknek küldenek ki meghívókat, és kik vesznek részt Szijjártó sajtótájékoztatóin Budapesten és Brüsszelben. 

A minisztérium a 15 napos határidő legvégét kivárva nem adta ki a kért adatot, hanem kb. azt válaszolta, hogy nincs semmi gond, mert a Facebookon meg lehet nézni ezeket: „Minden sajtótájékoztató esetén – itthon és külföldön – gondoskodunk arról, hogy minden újságíró élőben követhesse az eseményeket, s utána is korlátlanul, teljes egészében hozzáférhessenek a vonatkozó tartalmakhoz.”

A 444.hu erre pert indított a Külügyminisztérium ellen a kért adatokért. A per során a külügy azzal védekezett, hogy

  • nem közérdekű adatokról van szó – erről a bíróság kimondta, hogy de; 
  • nem is kell megőrizni a sajtótájékoztatókra szóló meghívókat – erről a bíróság megállapította, hogy de, a minisztérium iratkezelési szabályzata szerint a sajtónak adott tájékoztatókra vonatkozó iratokat két évig, a rendezvények előkészítésével és lebonyolításával kapcsolatos iratokat 5 évig kell őrizni; 
  • akárhogy is, de törölték ezeket – erről a bíróság kimondta, hogy egy korábbi alkotmánybírósági határozat alapján nem lehet erre hivatkozni, ha amúgy meg kellett volna őrizni a meghívókat, emellett nem is bizonyították a törlést;
  • személyes adat, hogy kik vettek részt – erről a bíróság kimondta, hogy a kérdés a megjelent szerkesztőségekre vonatkozott; 
  • nincs is nyilvántartás a sajtótájékoztatókra meghívottakról és a résztvevőkről – erről a bíróság kimondta, hogy az adatok akkor is rendelkezésre állnak, ugyanis a résztvevőknek regisztrálnia kellett. 

A Fővárosi Törvényszék februári első ítéletét a másodfokon eljáró Fővárosi Ítéletében is megerősítette, Szijjártóéknak így kötelező kiadni, hogy milyen exkluzív kört hívnak meg a külügyminiszter sajtótájékoztatóira. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.