Pert vesztett a külügy a 444.hu-val szemben

  • narancs.hu
  • 2024. október 3.

Belpol

Ki kell adnia a Külügyminisztériumnak, hogy kiket hívnak meg Szijjártó sajtótájékoztatóira – pedig nagyon próbálták eltitkolni. 

Jogerősen pert nyert a 444.hu a Külügyminisztériummal szemben, a tárcának ki kell adnia, hogy mely szerkesztőségek kaptak meghívót Szijjártó Péter sajtótájékoztatóira – számol be a lap

A lap azután próbált meg bejutni a külügyminiszter sajtótájékoztatóira, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tavaly nyári kormányinfón azt javasolta nekik, hogy kérdezzék erről inkább Szijjártót a rendszeres sajttájékoztatóin. A 444.hu azonban kérésre sem kapott sem meghívót sem választ a külügytől, ezért decemberben közérdekű adatigényléssel kérték ki a minisztériumtól, hogy mely szerkesztőségeknek küldenek ki meghívókat, és kik vesznek részt Szijjártó sajtótájékoztatóin Budapesten és Brüsszelben. 

A minisztérium a 15 napos határidő legvégét kivárva nem adta ki a kért adatot, hanem kb. azt válaszolta, hogy nincs semmi gond, mert a Facebookon meg lehet nézni ezeket: „Minden sajtótájékoztató esetén – itthon és külföldön – gondoskodunk arról, hogy minden újságíró élőben követhesse az eseményeket, s utána is korlátlanul, teljes egészében hozzáférhessenek a vonatkozó tartalmakhoz.”

A 444.hu erre pert indított a Külügyminisztérium ellen a kért adatokért. A per során a külügy azzal védekezett, hogy

  • nem közérdekű adatokról van szó – erről a bíróság kimondta, hogy de; 
  • nem is kell megőrizni a sajtótájékoztatókra szóló meghívókat – erről a bíróság megállapította, hogy de, a minisztérium iratkezelési szabályzata szerint a sajtónak adott tájékoztatókra vonatkozó iratokat két évig, a rendezvények előkészítésével és lebonyolításával kapcsolatos iratokat 5 évig kell őrizni; 
  • akárhogy is, de törölték ezeket – erről a bíróság kimondta, hogy egy korábbi alkotmánybírósági határozat alapján nem lehet erre hivatkozni, ha amúgy meg kellett volna őrizni a meghívókat, emellett nem is bizonyították a törlést;
  • személyes adat, hogy kik vettek részt – erről a bíróság kimondta, hogy a kérdés a megjelent szerkesztőségekre vonatkozott; 
  • nincs is nyilvántartás a sajtótájékoztatókra meghívottakról és a résztvevőkről – erről a bíróság kimondta, hogy az adatok akkor is rendelkezésre állnak, ugyanis a résztvevőknek regisztrálnia kellett. 

A Fővárosi Törvényszék februári első ítéletét a másodfokon eljáró Fővárosi Ítéletében is megerősítette, Szijjártóéknak így kötelező kiadni, hogy milyen exkluzív kört hívnak meg a külügyminiszter sajtótájékoztatóira. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.