Petrétei József minisztersége: A dékán néhány boldog éve

  • M. László Ferenc
  • 2007. május 31.

Belpol

Tevékenysége alatt munkatársaival paragrafusokba öntötte a tartalmukban sokat vitatott, de jogilag nehezen támadható reformokat, és számos nagy jelentőségű közjogi törvénytervezetet menedzselt - felemás sikerrel. Jogalkotási miniszternek szánták, de rendészeti botrányok buktatták meg. Petrétei József két és fél évig irányította az igazságügyi (és rendészeti) tárcát.
Tevékenysége alatt munkatársaival paragrafusokba öntötte a tartalmukban sokat vitatott, de jogilag nehezen támadható reformokat, és számos nagy jelentőségű közjogi törvénytervezetet menedzselt - felemás sikerrel. Jogalkotási miniszternek szánták, de rendészeti botrányok buktatták meg. Petrétei József két és fél évig irányította az igazságügyi (és rendészeti) tárcát.

A Pécsi Tudományegyetem jogi karának dékánja 2004 októberében a népszerű, nagy szakmai reputációjú minisztert, Bárándy Pétert váltotta az igazságügyi tárca élén. Bár Gyurcsány Ferenchez a nyolcvanas években személyes jó viszony fűzte - mindketten a KISZ-ben ténykedtek -, a kapcsolat később megszakadt. Miután a kormányfőjelölt 2004 őszén elveszítette az igazságügyi miniszterbe vetett bizalmát - Bárándy anélkül tárgyalt Medgyessy Péter lemondásának közjogi vonatkozásairól a köztársasági elnökkel, hogy erről Gyurcsányt előzőleg értesítette volna -, a pécsi jogtudort invitálta a tárca élére. Az alkotmányjogász viszonylag

gyorsan beletanult

a minisztérium irányításába, majd kezébe vette annak a közjogi csomagnak a menedzselését, melyet még elődje idején dolgoztak ki a tárca szakemberei, ám amely 2003 végén, 2004 elején megfeneklett a parlamentben. Ismét beterjesztette az Országgyűlés elé az alkotmánybírósági, a jogalkotási, a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló törvényt, kísérletet tett a Nemzetközi Büntetőbíróság statútumának kihirdetésére. A parlamentben hosszú vita kezdődött, de az ellenzékkel nem sikerült megalkudni, a csomagból egyedül a feles nemzetközi szerződésekkel összefüggő jogszabály ment át (a külügy tizenöt évig babrált vele). A közjogi csomag zátonyra futott, de a Bárándy elkezdte igazságszolgáltatási reformot (pártfogói felügyelet, mediátori törvény) Petrétei sikeresen lezárta.

2005 tavaszán befutott az első jelentősebb politikai megrendelés: a miniszterelnök egy "közélet-higiéniai törvénycsomag" kidolgozásával bízta meg az Igazságügyi Minisztériumot (IM). A kabinet ugyanis háborút hirdetett a cégfantomizálás (lásd a legendás Kaya- Josip duó munkásságát) és a tisztességtelen piaci magatartás ellen (megakadályozandó az autópálya-cégek kartellezését). Az IM pár hét alatt összerakta a kért jogszabályokat, majd elkészítette a lobbitörvény - melynek nem sok köze volt a Dávid Ibolya minisztersége idején beterjesztett, de meg nem szavazott javaslathoz - és a pártfinanszírozási jogszabály tervezetét is. Az előbbi 2006 februárjában megkapta az Országgyűlés támogatását, de a gyakorlatban totális csődöt mondott. Az utóbbi, bár kivívta a jogászszakma elismerését, hamarosan eltűnt a politika süllyesztőjében. Egy évvel később maga a miniszterelnök tette ismét közszemlére a honlapján, de egy rövid parlamenti intermezzo után a pártfinanszírozás problémáját megint levették a napirendről, hogy a koalíciós viták hevében idén tavasszal ismét előkaphassák.

A "100 lépés" idején az IM a politikai kormányzás egyik motorja lett, a precíz szakember hírében álló Petrétei minden kormányanyagot átolvasott, véleményezte a minisztériumok javaslatait, a tárcák pedig rendszerint elfogadták és beépítették az észrevételeit. A jogászok szerint az előző ciklus kiemelkedő teljesítménye az elektronikus információszabadságról szóló törvény elfogadása, a kisebbségi törvény módosítása és a kisebbségi választást szabályozó új törvény kidolgozása volt. Bár az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a települési testületben biztosítandó kedvezményes mandátumot, az igazi kellemetlenséget a felsőoktatási törvény előzetes normakontrollja - és buktája - okozta.

Petrétei egyébként kinevezését követően nem kisebb feladatra vállalkozott, mint egy új alkotmány megírására, annak ellenére, hogy egyetlen percig sem bízott a tervezett alaptörvény elfogadásában. Ebben tavaly összetűzésbe is keveredett a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezettel, amely az alkotmánytervezet nyilvánosságra hozatalát követelte. Több hónapnyi pereskedés után a TASZ elvesztette a pert a tárcával szemben. Sokkal hangosabb perpatvart kavart a távoltartási törvénytervezet, melyet főleg a női civil szervezetek támadtak, mondván, az IM csonka jogszabálytervezete nem biztosít kellő védelmet a családon belüli erőszak áldozatainak. A tárca végül visszavonta a tervezetet.

A választásokat követő kormányátalakítás jelentős változást hozott: a szobatudós irányítása alatt álló tárcához pakolták a Belügyminisztériumtól (BM) elvett rendőrséget. "Az átláthatatlan, koordinálhatatlan, a rendszerváltás előtti reflexeket őrző BM-et

mindenképpen szét kellett

szedni" - mondta lapunknak egy kormányzati szakember. Csakhogy a rendészet nem adott ki egy önálló minisztériumot, a kancelláriához nem kerülhetett, hiszen a titkos-szolgálatokkal összeférhetetlen, a honvédelemmel összebútorozás szintén elfogadhatatlan, így maradt az IM. Ráadásul számtalan nyugati példa bizonyítja, hogy a két terület közös irányítás alá vonható, igaz, azokban az országokban nem enynyire önjáró a rendőrség.

"A rendészeti szervek mindenképpen reformokra szorulnak, a miniszterelnök pedig abban bízott, hogy Petrétei teljesíti a feladatot" - idézte fel a nyári morfondírozást egy, a kormányfőhöz közeli forrásunk. A schengeni rendszerhez csatlakozás befejezése, a határőrség és a rendőrség összevonása, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vízfejének lecsapolása és a szervezeti regionalizáció - ezekkel a korábbi belügyminiszterek sem tudtak megbirkózni. "Petrétei nem volt egy Boross vagy egy Pintér kiállású figura, akik azon az áron tudták maguk alá gyűrni a rendőrséget, hogy konzerválták a rendszerváltozás előtti időkből itt maradt struktúrát" - elemezte a helyzetet egy minisztériumi szakember. Ráadásul a politikai kormányzás is új szakaszába érkezett, a felpörgetett reformok körüli teendők teljes mértékben lefoglalták a tárcát. A miniszterelnök rögtön nyolc közjogi javaslattal kezdte a második ciklusát, kilátásba helyezte a közigazgatás teljes átszervezését, a megyék megszüntetését, tucatnyi törvényt küldött a parlament elé. Petrétei fésülte át alkotmányossági szempontból a tervezeteket - a törvényjavaslatok zöme az ellenzéknek és az érdekvédelmi szervezeteknek köszönhetően az Alkotmánybíróságon landolt -, de figyelni kellett az uniós normákra is, továbbá a javaslatokat be kellett illeszteni a hazai jogrendszer szövetébe. Közben a minisztériumban folytatták az új büntető és a polgári törvénykönyv előkészítését, illetve lezárult a deregulációs törvény kidolgozása, amely nem kevesebbet ígér, mint az 1989. október 23. előtt megalkotott törvények és törvényerejű rendeletek hatályosságának rendezését.

A rendőrség az őszi zavargások után politikai alkupozícióba került, és ez lefékezte a testület átalakítását célzó reformokat. Több kormányzati forrásunk szerint nem véletlen, hogy a botrányok pont most robbantak, amikor az MSZP és a Fidesz közötti egyeztetések a rendőrségi törvényről a végük felé közelednek. "Ha akarják, ha érdekükben áll, eltussolják, de az óránként kiszivárgó újabb és újabb ügyek arra utalnak, hogy megindult a helyezkedés az ORFK-n belül" - véleményezte a helyzetet egy, a rendőrség belső ügyeit ismerő forrásunk. Míg a tavalyi zavargások után Gyurcsány egyetlen kézmozdulattal seperte le az asztalról Petrétei lemondását, a botránysorozatot követően a kormányfő már nem tudott kiállni a rendészeti miniszter mellett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.