Porszem a gépezetben: mást mond a kormány Erasmus-ügyben, mint Navracsics Brüsszelben

  • narancs.hu
  • 2023. január 25.

Belpol

Egészen más értelmű választ adtak az erre vonatkozó írásbeli kérdésekre, mint amit Navracsics ígért Brüsszelben. 

Épp szerdán járt tárgyalni Navracsics Tibor területfejlesztési és az uniós források megszerzéséért is felelős miniszter két uniós biztossal Brüsszelben, amely után arról beszélt, hogy a kormány részéről "nem akadály, ha az Európai Bizottság azt veti fel, hogy a politikusok ne lehessenek tagjai ezeknek a kuratóriumoknak, akkor szabályozással ezt is meg tudjuk oldani". Navracsics Brüsszelben azt is mondta, hogy mivel két nem túl bonyolult jogszabály módosításról van szó, ezért a változtatásokat már márciusban át tudják vezetni. 

Ezzel némileg ellentmond, hogy épp szerdán jelent meg a kuratóriumokban érintett miniszterek válasza a parlament honlapján, amelyek viszont pont ugyanazt az eddigi propagandaszöveget tartalmazzák, hogy a kormány nem hátrál meg a brüsszeli nyomásgyakorlás előtt. 

Az MSZP-s Tóth Bertalan tette fel írásban a kérdést Lázár János építési és közlekedési, Nagy István agrár-, Varga Judit igazságügyi, Szijjártó Péter külügy- és Csák János kulturális és innovációs miniszternek, valamint magának Navracsicsnak is, hogy "Lemondana-e az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi tagságáról annak érdekében, hogy a magyar hallgatók továbbra is részt vehessenek az Erasmus-programban?"

A meglehetősen konkrét kérdésre mind a hat érintett miniszterhez ugyanaz a válasz van feltöltve – a szöveg szerint "Csák János megbízásából" Vitályos Eszter államtitkár aláírásával –, amelyben válasz helyett kirohanást intéznek az ellenzék ellen és arról írnak, hogy a kormány nem fogadja el az Európai Bizottság döntését. (Sőt, ugyanezt a választ kapta a DK-s Barkóczi Balázs és Arató Gergely is, aki azt kérdezte Csák Jánostól, hogy mit tesz a kormány az EU Erasmus+ és Horizont Európa programjaiból kizárt 21 magyar egyetem lehetőségeinek helyreállítására.)

A válaszban azt írják, hogy a baloldal reakciója az ügyre elkeserítő, mert nem háborodtak fel a "hazánkat sújtó" politikai döntésen, hanem "ujjongva tapsolnak az újabb szankciónak, azt gondolva és remélve, hogy Brüsszel majd kikövezi Önöknek a hatalomra jutás útját. Ez az ártalmas gondolkodásmód az, ami történelmi zsákutcába vezet, és nem szolgálja hazánk érdekeit!"

A kirohanás után a miniszterek válaszában azzal érvelnek, hogy Magyarország minden vállalását teljesítette, ezért nem fogadják el az EB döntését, mert a közérdekű vagyonkezelő alapítványoknál egyértelműsítették a közbeszerzési kötelezettségeket, illetve az alapítványi tisztségviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat is beépítették. A miniszterek azt állítják, hogy ezeket az EB jóváhagyta – holott az EB már novemberben jelezte, hogy ez nem lesz elég –, és hogy kettős mércét alkalmaz, mert szerintük az EU több egyetemén is elfogadott gyakorlat a politikusok szerepvállalása. 

A válasz szerint a miniszterek megdöbbentőnek tartják, hogy "a magyar hallgatókat büntetik azért, mert a magyar emberek mást gondolnak a genderkérdésről, a bevándorlásról és a szankciókról, mint Brüsszel". 

Végül a válaszokban "a magyar baloldal által fújt ellenszélről" írnak, és hogy ennek ellenére nem engedik, hogy a hallgatókat jogtalan sérelem érje, majd megismétlik azt az ígéretet, hogy ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor "megfontoljuk a jogorvoslati kérelem lehetőségét is", illetve hogy a kormány átvállalja az Erasmus program jövő évi költségeit. 

Ismételten: miközben a Navracsicsnak feltett kérdéshez szintén ez a válasz van feltöltve, Brüsszelben megígérte a vonatkozó jogszabályok módosítását.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.