Interjú

„Presztízsveszteség lenne”

Szalay-Berzeviczy Attila, a Budapesti Olimpiáért Mozgalom (BOM) alapítója

Belpol

Nyitott lenne a népszavazásra, de a Momentum kezdeményezését elkésettnek és politikailag motiváltnak tartja. Elismeri, hogy az olimpiarendezésnek lehetnek előre nem látható költségei, de ez nem feltétlenül baj. Kajakszlalompályára pedig szükség van. A budapesti olimpia régi támogatóját, a 2024-es pályázat nagykövetét kérdeztük.

Magyar Narancs: Az elmúlt hetekben az olimpiarendezés pártolói nem nagyon nyilatkoznak a sajtónak. Valamilyen központi kommunikációs stratégia része volt, hogy az aláírásgyűjtés alatt a háttérbe húzódnak?

Szalay-Berzeviczy Attila: Csak a BOM nevében tudok nyilatkozni, és részünkről ez valóban tudatos döntés volt. Hamar kiderült, hogy a Momentum Mozgalom számára az olimpia egy eszköz saját politikai ismertségének növelésére. Kezdetben érthető módon ők nem voltak nyitottak a szakmai vitára. Később viszont már mi nem. Az ellenzéki pártok megjelenése a Momentum akciója mögött végképp politikai ügyet csinált a népszavazásból. Ebben a csatában pedig – mint civil szervezetnek – nincsen helyünk. Ha kitisztul a kép, eldől, hogy lesz-e népszavazás, és a vita megint a rendezés előnyeiről és hátrányairól szól majd, akkor teljes erőbedobással visszatérünk.

MN: Miért gondolja, hogy nem lehetne szakmai vitát folytatni a Momentum Mozgalom képviselőivel?

SZBA: Mert a történet jelenleg nem arról szól, hogy kell-e Budapestnek olimpia, hanem hogy legyen-e népszavazás. Ráadásul a kérdés erősen át lett politizálva. A BOM nem párt, nálunk nincs pártfegyelem, az elmúlt 12 évben különböző szakmákat és eltérő politikai nézeteket képviselő emberek jöttek össze, akikben egy közös van: úgy gondolják, lehet úgy olimpiát rendezni, hogy az az ország javát szolgálja. Ez a közös nevező. A népszavazás szükségességének kérdésében megosztottak vagyunk. Arra jutottunk, hogy népszavazásügyben a BOM semleges álláspontot képvisel, a tagok saját belátásuk szerint cselekszenek. Többen jó ötletnek tartják a népszavazást – de az erről szóló kérdőíveket „NOlimpia” felirat alatt nem feltétlenül akarják aláírni, az esetleges népszavazáson pedig igennel szavaznának az olimpiára.

MN: Ön szerint szükség van népszavazásra?

SZBA: Korábban nyitott voltam egy népszavazásra. De ma, a pályázati folyamat véghajrájában nem tartom időszerűnek a kérdést. Ettől függetlenül teljesen rendben van, ha a főváros lakossága végül eléri, hogy tartsunk helyi népszavazást az ügyben.

MN: Miért gondolja elkésettnek a népszavazást? 1972-ben Denver úgy lépett vissza a téli olimpia rendezésétől, hogy már odaítélték neki a játékokat.

SZBA: A Momentum megjelenéséig valamiért senkinek nem volt fontos, hogy legyen referendum az olimpiáról. Ez azért nem szerencsés. Most már presztízsveszteség lenne, ha visszalépnénk a pályázattól. Az ellenzők persze mondhatják, hogy ez semmi ahhoz a veszélyhez képest, amitől megmenekülne az ország. Mi pedig, akik tudjuk, miért jó az olimpia, az elvesztegetett két évtől és a nemzetközi blamázstól óvnánk meg Magyarországot.

MN: A pályázat benyújtása előtt vagy a korábbi szakaszokban nem merült fel, hogy maguk a pályázók kezdeményezzenek népszavazást? Így el lehetett volna kerülni ezt a kellemetlenséget.

SZBA: Nincs hagyománya annak, hogy a pályázó országok népszavazást tartsanak erről. Többek között a versenytársaink, Los Angeles és Párizs sem rendeztek népszavazást. Ráadásul nincsenek olyan szervezeti erőforrásaink, hogy relevánsan tudtunk volna a népszavazás ügyével foglalkozni. A BOM alapvetően szakmai, intellektuális szervezet, nem pedig olyan mozgalom, amelyik aláírásokat tudna gyűjteni.

MN: Nyilván nem aláírásgyűjtést várnék önöktől. Országos népszavazásnál a kormány, helyi népszavazásnál a Fővárosi Önkormányzat saját hatáskörében is elrendelhette volna a referendumot.

SZBA: Erről a kormányt kellene megkérdeznie. Mint mondtam, a népszavazás kérdésében a BOM soha nem tudott egységes álláspontot kialakítani.

MN: Mire számít most, meglesz a 138 ezer aláírás?

SZBA: Elég nagy meglepetés lenne, ha az összes ellenzéki párt együtt sem tudná összegyűjteni a budapestiek tíz százalékának az aláírását.

MN: A Budapest 2024 által megrendelt közvélemény-kutatás nemrég 55 százalékra tette az olimpiarendezés támogatóinak arányát Budapesten, két független kutatás azonban már az ellenzőket mutatta meggyőző, 54, illetve 63 százalékos fölényben. A közvélemény támogatása mennyire számít a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) döntésénél?

SZBA: A NOB maga is foglalkozik a támogatottság mérésével a kandidáló városokban, de nehéz számszerűsíteni, hogy ez mennyit számít majd a végső döntésnél. Egyéb sportszakmai, diplomáciai-politikai vagy az olimpiai mozgalom jövőjével kapcsolatos szempontok akár fontosabbak is lehetnek. A támogatottság ráadásul ciklikusan változik. Londonban kezdetben elképesztően alacsony volt a 2012-es pályázat támogatottsága. Ez a győzelem után nagyot ugrott, a záróünnepélyt követően pedig már mindenki úgy gondolta, hogy a ’66-os vb-győzelem óta ez volt Anglia legdicsőségesebb időszaka.

MN: Rióban meg fordítva volt, az odaítéléskor 80 százalékos volt a támogatottság, aztán jöttek a problémák és jöttek a tüntetések is.

SZBA: Ezért teljesen felesleges más városok történeteiből és statisztikáiból automatikus következtetéseket levonni Budapestre. Nincs két egyforma pályázó vagy rendező város a világon. Mindegyikük más és más történelemmel, más politikai és társadalmi kultúrával, más geográfiai adottságokkal, más célokkal és kihívásokkal vág bele ebbe a hatalmas projektbe. A jó és a rossz példákból természetesen tanulni kell, de valójában magunkra kell fókuszálni, saját pályázatunkat kell kiválóan összerakni.

MN: A NOB döntés-előkészítő bizottsága állítólag 60 százalékos támogatottságot vár el. Ön mivel lenne elégedett?

SZBA: A BOM által 2005 óta mért adatok stabilan 65 és 75 százalék közötti értéket mutattak. Ez a nagyobb politikai és gazdasági válságok mélypontjain be tudott esni, de aztán mindig visszakúszott erre a szintre. A mostani mérések nyilván összefüggésben vannak a Momentum politikai tevékenységével. Nem tudom, hogy mennyire lesz ezúttal tartós a visszaesés. Abban bízom, hogy az aláírásgyűjtést követően a szakmai vita felerősödésével visszahozható lesz a korábbi támogatottsági arány.

MN: Kritizálta a Momentumot, amiért politikai szempontból közelítik meg a kérdést…

SZBA: Ez nem kritika volt, hanem ténymegállapítás. Ők maguk mondják, hogy pártot alapítanak és be akarnak jutni a parlamentbe, ezen célkitűzés eléréséhez pedig az olimpia ügyét találták a legmegfelelőbb eszköznek.

MN: Arra akartam kilyukadni, hogy az olimpia támogatói sem csak szakmai érvekkel jelentkeznek, Bencsik András például lehazaárulózta azokat, akik népszavazást akarnak.

SZBA: Ez borzasztóan ostoba dolog volt, de sajnos szélsőséges megnyilvánulásokat a politikai paletta minden oldalán tapasztalhatunk. Bencsik András nem a BOM és nem a pályázati bizottság nevében nyilatkozott, és azt gondolom, hogy az olimpia támogatóit sem reprezentálja a véleménye. A demokratikus megmérettetésekben mindig meg kell őriznünk a hidegvérünket és a méltóságunkat, akár veszítünk, akár nyerünk. Mindannyiunk érdeke most, hogy az aláírásgyűjtés problémamentesen lezáruljon, és minél hamarabb kiderüljön, mi lesz az olimpiai pályázat további sorsa.

MN: Hogyan győznék meg az ellenzőket? A közgazdasági-racionális vagy az érzelmi része a fontosabb az olimpiarendezésnek?

SZBA: Mindkettő egyszerre. Az a szép az olimpiában, hogy a kultúrától kezdve az építészeten, a sporton, az egészségügyön, az oktatáson és a turizmuson át a gazdaságpolitikáig mindenki találhat benne olyan részt, amely közelebb áll a szívéhez vagy a racionalitásához. A BOM szakmai szervezet, az olimpiára elsősorban mint több parlamenti cikluson átívelő, országfejlesztő és gazdaságélénkítő projektre tekint, amely távlati viszonyítási és igazodási pontot jelent a nemzetgazdaság minden szereplőjének üzleti döntéseiben.

MN: Térjünk is rá a gazdasági ügyekre! A PwC nyereséggel számoló megvalósíthatósági tanulmányát rengetegen megkérdőjelezik. Ön bízik az eredeti számokban?

SZBA: A PwC tanulmánya egy kiinduló számítás, leltárkészítés, két okból sem lehet szentírásként tekinteni rá. A tanulmányt folyamatosan frissíteni kell, ahogy megismerjük a pályázatot, a megvalósítás közben felmerülő kihívásokat, vagy magának az olimpizmusnak az újabb változásait. A leg­utóbbi koncepcionális változás az Agenda 2020 volt, de a NOB még pályázati cikluson belül is módosíthatja elvárásait, előírásait. Másfelől a gazdasági környezet változásáról is csak előrejelzésünk van, lehetetlenség egy évtizedes periódusra kitekintve megmondani a nyersanyagpiaci árakat, az alapkamatot, a dollár árfolyamát, az ingatlanpiac árszínvonalát, mint ahogy az uniós jogszabályokat, az építészeti technológia akkori állását és a politikai erőviszonyokat is nehéz előre látni.

MN: Így viszont nem könnyű megszerezni az állampolgárok bizalmát.

SZBA: Szerintem világosan el kell mondani, hogy a 2014-es számok nyilvánvalóan nem fognak centre pontosan megvalósulni. A változás nem probléma, amennyiben transzparens módon történik, és nem veszélyezteti makrogazdasági egyensúlyi helyzetünket. Komoly csapatok dolgoztak a megvalósíthatósági tanulmányon, nem lehet úgy csinálni, mintha ezzel szemben egy hasraütés ugyanannyit érne.

MN: De miért lenne hasraütés a PwC-tanulmány kritikája? A pályázati előkészítésre például 10 milliárdot irányoztak elő, de már eddig is legalább 20 milliárdba került.

SZBA: Ezek nagyon népszerű számok, aki kívülről nézi, gondolhatja, hogy ha ez megkétszereződött, akkor majd biztos a teljes kiadási összeg is megduplázódik. De a pályázati költségeket is egy múltbéli feltételrendszerhez igazodva határozta meg a PwC, ehhez képest újabb és újabb igények jönnek velünk szembe, például fontos volt, hogy a riói olimpián legyen magyar ház. A vizes világbajnokság költségeit is szívesen emlegetik, de itt meg azt kell látni, hogy a rendezés előrehozatala miatt – eredetileg 2021-re pályáztunk – iszonyú gyorsan kellett tervezni. A parlament elfogadott összpártilag egy törvényt, ami alapján a Dagály uszoda el is készült időben, az eredeti költségvetési terven belül. Ami változott, hogy közben Angyalföld szocialista vezetése a vébé apropóján kezdeményezett több fejlesztést a kerületben, az úszószövetség pedig a többi fővárosi uszoda felújítását kérte. Lényeges a szóhasználat, nem mindegy, hogy a költségvetés elszáll vagy kiegészül.

MN: Az olimpia esetében is pont attól tartanak sokan, hogy majd kiegészül a költségvetés egy-két további nagyberuházással.

SZBA: A 2024-es olimpiának nem úgy mentünk neki, hogy Budapestnek egy-két hónapja volt kitalálni mindent. A terv, amit még a BOM vezetése és Demszky Gábor tett le 2010-ben Bajnai Gordon miniszterelnök asztalára, szinte teljesen megegyezik azzal a koncepcióval, amit Fürjes Balázs (a Budapest 2024 pályázati elnöke – T. Sz.) és Tarlós István terjesztett Orbán Viktor kormányfő elé. Az úszóvébéhez képest összehasonlíthatatlanul nagyobb a tervezési biztonság. Kizárni persze nem lehet, hogy ha megkapjuk az olimpiát, akkor menet közben a megvalósítási szakaszban módosulhat a masterplan néhány eleme. De lényeges tartalmi változásra nem számítok, hiszen a tervezet nagyon komoly szakmai műhelymunka eredményeként jött létre.

MN: Mi történik akkor, ha a pályázati csapat úgy látja, hogy plusz fejlesztési elemeket kellene beletenni a programba, a kormány viszont azt mondja, hogy ezt nem engedi a költségvetés?

SZBA: Nem tudok Fürjes Balázs nevében nyilatkozni, nem tudom, hogy neki a miniszterelnök mit mond vagy mit enged meg. De a pályázati bizottság már leadta a véglegesített masterplant a NOB-nak. Tehát ilyen beszélgetésre a pályázás fázisában már nem kerülhet sor.

MN: A kormány a decemberben elfogadott Kemény Ferenc-programmal azt üzente, hogy a sportlétesítmények nagy részét felépíti, akár lesz olimpia, akár nem. Szükség van ezekre?

SZBA: A Kemény Ferenc-program nekem azt jelenti, hogy a kormány gondolkodásában nem kizárólag 2024 a fontos tényező, hanem az olimpia általában. Arra nem vállalkoznék, hogy minden létesítményt egyenként megvédjek. De például Baráth Etelétől, a kajak-kenu szövetség elnökétől tudom, hogy olimpia nélkül Magyarországnak a hihetetlen síkvízi tradíciói ellenére sosem lenne esélye szlalomkajakban terjeszkedni. Kedvenc nemzetközi példám Calgary. Kanada sehol nem volt gyorskorcsolyában, de a ’88-as téli olimpia miatt kénytelen volt arénát építeni. A játékok után komplex gyorskorcsolyaprogram indult el, aminek következtében 2006 óta Kanada uralja a sportágat. Magyarország sikeressége szempontjából is fontos lenne, hogy alkalmazkodni tudjunk a változó igényekhez. Probléma, hogy Rióban ugyanazokban a sportágakban nyertünk, amelyekben a ’36-os berlini olimpián is, miközben az olimpiai játékok menüje rengeteget változott, és a klasszikus sportágakkal egyre nehezebb megmozgatni a kibervilágban felnőtt fiatal generációt. Nekünk is új irányokat kell keresnünk a sportban, és erre olimpia nélkül nem nagyon lenne lehetőségünk.

MN: De miért ne lenne? Ha Baráth Etele azt mondja a kormánynak, hogy támogatni kellene a szlalomkajakot, akkor csak olimpiarendezés esetén támogatják? Ebből úgy tűnik, a sportszakma lobbieszközként használja az olimpiát.

SZBA: Nem mindegy, hogy valami csak akkor készül el, ha megkaptuk az olimpiát, vagy valami azért épül meg, hogy egyszer megkapjuk az olimpiát. Nem lehet vitatni, hogy a Fidesz-kormány politikájának karizmatikus eleme a sportba történő befektetés, és támogatják az olimpiarendezést is. Ez az ő politikai felelősségük, amivel a választásokon el fognak számolni. A kérdés az, milyen tartalommal tudjuk megtölteni a fejlesztéseket, és ehhez hosszú távú nemzeti sportstratégiára van szükség. Ebben számunkra az Egyesült Királyság a példakép, hihetetlen pályát futottak be az atlantai egy aranyéremtől odáig, hogy az utóbbi két játékok éremtáblázatán be tudtak ékelődni az Egyesült Államok és Kína közé.

MN: Az olimpiarendezés sport- és élvezeti értékét a Momentum sem vitatja, de szerintük az ország mai helyzetében inkább az oktatásra, egészségügyre kellene költeni.

SZBA: Ez a hangsúlyeltolódás valószínűleg az ő politikájuk része lesz, ezt kínálják jövőbeli választóiknak, és ezzel nincs is semmi baj. Az egészségügy és az oktatás, illetve az olimpia szembeállítása viszont már inkább kampányfogás a részükről. Az olimpia egyik jellegzetessége, hogy olyan forrásokat mozgat meg, amelyek egyébként nem állnának rendelkezésünkre. Értem ez alatt a NOB-tól elnyerhető 500 milliárd forintot, a szponzori pénzeket, a nemzetközi magántőke beruházásait. Az infrastruktúrafejlesztésre használható EU-s pénzek is meg vannak pántlikázva. A költségek viszonylag elenyésző része az, ami csereszabatos az egészségüggyel vagy az oktatással. A 2024-es olimpia sem a 2018-ban, sem pedig a 2022-ben megválasztandó magyar kormányt nem fogja abban akadályozni, hogy olyan szintű egészségügyet és oktatást próbáljon megvalósítani, amely Magyarországot versenyhelyzetbe hozza a világban.

MN: Egyik oldalról tehát a Fidesz beleállt az olimpiarendezésbe, a másik oldalon némi habozás után a Momentum mellé felsorakozott a legtöbb ellenzéki párt is. Ez a helyzet nem az egész rendezésnek a nemzetegyesítő értelmét veszi el?

SZBA: A pályázatnak nem tesz jót a megosztottság, ennek a népszavazásügynek most a legjobban Párizsban és Los Angelesben örülnek. De a sport iránti szeretet nem változik ettől. Magyarország ugyanúgy meg fog őrülni, ha az áprilisi vb-selejtezőn megszorongatjuk a portugálokat, mint tavaly júniusban, az Eb alatt.

MN: Népszavazásügyben nem tippelt. Arra mekkora esélyt lát, hogy a NOB szeptemberi döntésénél Budapest lesz a befutó?

SZBA: A matematikai esélylatolgatásnak itt sincs értelme, de Budapest a pályázatát folyamatosan erősítve esélyessé lépett elő. Nem az a helyzet, hogy Los Angeles és Párizs versenyez, mi meg csak a statisztikát javítjuk. Bárki megnyerheti, így Budapest is, ami hihetetlen nagy lehetőség az ország számára. Ezt sokan nem látják még, én látom, ezért vagyok nagyon régen a támogatók között. Sajnálnám, ha elszalasztanánk az esélyt, sajnálnám, ha nem mennénk tovább, ezért bízom benne, hogy ha referendum lesz, sikerül visszaállítani a közvélemény eredeti, mindig is támogató attitűdjét, és aztán Limában is diadalmaskodni tudunk.

MN: Állítólag komolyan felmerült, hogy a NOB Limában egyszerre dönt majd a 2024-es és 2028-as rendezésről. Ez is növelheti Budapest esélyeit.

SZBA: Mi is hallottunk erről a párizsiak ötleteként, akik szerint természetesen a magyaroknak kéne Peruból olimpia nélkül hazatérniük. Kizártnak tartom, hogy ehhez a NOB elnöke, Thomas Bach a nevét adja. Kivéve, ha egyben 2032-ről is ott döntenek. Ez viszont azon országoknál verné ki joggal a biztosítékot, amelyek a 2028-as játékokra terveztek pályázni.

Névjegy

Szalay-Berzeviczy Attila 2005-ben alapította a Budapesti Olimpiáért Mozgalmat (BOM) több mint 100 közismert személyiséggel és 15 vezető magyar vállalattal. A 44 éves volt öttusázó 2013-ban Nyúl Sándor üzletemberrel és Kulcsár Krisztián világbajnok vívóval létrehozta a BOM A Magyar Sportért Alapítványt, melynek azóta is a kuratóriumi elnöke. 2016 januárjától a Budapest 2024 Pályázati Bizottság védnöki testületének tagja, májustól pedig az olimpiai projekt nemzetközi nagykövete. Egyetemi szakközgazdász, bankár, 2004 és 2008 között a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.