Hogyan árusították ki a lakásokat fideszes önkormányzatok Budapesten?

Pult alól

Belpol

Miután kiderült, hogy a végrehajtók III. Richárdja, Schadl György fillérekért vásárolt össze önkormányzati lakásokat a fővárosban, a Fővárosi Közgyűlés eseti bizottságot hozott létre az ügy és az ilyesfajta gyakorlatok kivizsgálására. Mire jutottak eddig? Nem fogják elhinni: itt lakásokat is loptak!

Három évvel ezelőtt az erzsébetvárosi pénzügyi és kerületfejlesztési bizottság – még a fideszes kerületvezetés ideje alatt – 29 önkormányzati tulajdonú lakást hirdetett meg pályázat útján. A bizottság ülése előtt egy-két órával egy módosító indítvány formájában azonban benyújtottak egy új javaslatot, amely alapján az eredetileg eladásra szántak közül csak 10 lakást pályáztattak meg. Azok közül 8-at a Magyar Bírósági Végrehajtó Kar korrupciós bűncselekményekkel vádolt elnöke, a tavaly év végén letartóztatott Schadl György vásárolt meg. Schadl rá­adásul az eredményhirdetés hivatalos időpontja előtt napokkal már ki is fizette az összes ingatlan vételárát (összesen 225 millió forintot). Mindez abból a vizsgálati dokumentumból derül ki, amelyet a VII. kerület DK-s polgármestere, Niedermüller Péter vezette eseti bizottság készített. A nemrég ismertetett jelentésből szépen kirajzolódik, hogyan adtak túl csekély vételárért a fideszes önkormányzatok a kerületi ingatlanokon, nem törődve a helyi igényekkel és a felelős vagyongazdálkodással.

A Fővárosi Közgyűlés ez év elején döntött az V. és VII. kerületi önkormányzat ingatlanértékesítési gyakorlatát vizsgáló bizottság felállításáról. A bizottság alelnöke Baranyi Krisztina, Ferencváros független polgármestere lett, tagja volt Pikó András (Józsefváros független polgármestere), a munkát önkormányzati képviselőként az V. kerület részéről Szigeti Flóra Márta (Momentum) és Kovács Alex Gábor (MSZP) segítette. A Fidesz-frakció számára is fenntartottak két helyet, ám a kormánypárti politikusok nem kívántak élni a lehetőséggel, ahogyan a kormánypárti vezetésű V. kerület sem támogatta a bizottság munkáját. Budapest Főváros Kormányhivatala – amelynek vezetője Sára Botond korábbi józsefvárosi polgármester – már a bizottság megalakulásakor jelezte, hogy annak létrehozására és tervezett munkájára nincs jogalap. A főváros azonban úgy ítélte meg, hogy nincs jogi akadálya a testület ténykedésének. A vizsgálódás amúgy Józsefváros korábbi vezetésére nézve is kínos részleteket tárt fel.

 

Schadl manőverei

A vizsgálat szerint a Schadl-ügy­nek – amely külön fejezetet kapott a jelentésben – számos furcsasága van. A rendelkezésre álló dokumentumok alapján nem állapítható meg, hogy mi alapján döntött úgy az utolsó pillanatban az erzsébetvárosi illetékes bizottság arról, hogy visszavonja a lakások kétharmadát a pályázatból, és csak 10-et hirdet meg. Az sem világos, hogy ezeket – amelyek túlnyomó részét azután Schadl vette meg – mi alapján választották ki. „Tekintettel arra, hogy az elmúlt hónapokban nyilvánosságra került adatok szerint Schadl György a végrehajtói kamarával kapcsolatos korrupciós folyamatokban 800–900 millió forinthoz jutott jogtalanul, abból kell kiindulnunk, hogy az a pénz, amiből ezeket a lakásokat Schadl György megvásárolta, korrupciós pénz. Joggal feltételezhető, hogy Schadl ezt forgatta bele VII. kerületi ingatlanokba” – fogalmaz a bizottsági jelentés. További érdekesség, hogy az adásvételi szerződéseknél 8 lakásból 4-nél vevőként nem Schadl, hanem felesége, Schadl-Baranyai Helga szerepel, holott ő nem vett részt a pályázaton. Vajon hogyan lehet valaki vásárlója egy olyan ingatlannak, amelyre nem is pályázott?

A jelenlegi kerületvezetés emiatt megtette azokat a jogi lépéseket, amelyekkel megpróbálják semmissé nyilváníttatni ezeket az adásvételi szerződéseket. További súlyos kérdés, hogy miként lehetséges az, hogy az árverésről készült jegyzőkönyv szerint az árverezés időpontja 2019. július 19-e volt, míg az adásvételi szerződésben korábbi dátum, 2019. július 14. szerepel, utóbbi ráadásul vasárnapra esett. A bizottság szerint a vasárnapi dátum közokirat-ellenes, ezért érvényessége, jogszerűsége megkérdőjelezhető. A bizottság szerint a legsúlyosabb jogsértésnek azonban az tűnik, hogy miközben a vonatkozó döntés augusztus elsejei (akkor dőlt el, hogy Schadl nyerte meg a pályázaton az ingatlanok vásárlási jogát), a vételárat Schadl már július 29-én kifizette. A megvásárolt lakások közül aztán kettőt gyorsan el is adott, a maradék hatban a bizottsági jelentés szerint felújítási munkálatok zajlanak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.