Mit kezd a NER az ellenzéki önkormányzatokkal?

Gáncs a célegyenesben

Belpol

Az Orbán-kormányok már eddig is számos eszközt bevetettek az önkormányzatok ellehetetlenítéséért, és mindez folytatódni látszik, várhatóan legalább a két és fél év múlva esedékes helyhatósági választásokig. Agglomerációs polgármesterekkel beszélgettünk a kilátásokról, és azt is megnéztük, hogy mire számíthat Budapest.

Az április elejei választások után néhány nappal Isaszegen ült össze a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) elnöksége, a találkozón Márki-Zay Péter és Karácsony Gergely is részt vett. Egyik forrásunk szerint a főpolgármester láthatóan maga alatt volt a választási vereség miatt, Márki-Zay pedig a kudarcot itt is ugyanazokkal az okokkal magyarázta, mint amelyekkel az április 3-át követő interjúiban is. Azaz: nem a kampánybeli hibák döntöttek, hanem a kormányzati propagandagépezet, amivel nem lehet versenyezni; Gyurcsány Ferencet és Jakab Pétert is többször említette, főleg a Jobbik elnökét, aki szerinte nem akart részt venni a kampányban, szóba sem állt vele. A MÖSZ tagjai az ülésen a médiahelyzetet ugyancsak „borzalmasnak” minősítették, amivel „valamit kezdeni kell”.

A MÖSZ még a választások előtt tízpontos javaslatcsomagot dolgozott ki, amely eltörölné az önkormányzatok szolidaritási hozzájárulását, visszaadná számukra a gépjárműadó-beszedés jogát, kárpótolna a helyi iparűzési adó (hipa) csökkentéséért, valamint visszaállítaná a települések építésügyi jogköreit. Ezt Orbán Viktor miniszterelnöknek is elküldték, aki eddig nem reagált rá. A választási eredmény és az eddigi orbáni politika ismeretében e pontokból semmi nem valósul meg. A Népszava minapi cikke szerint ráadásul az önkormányzati rendszer átalakítása hamarabb bekövetkezhet, mint ahogy arra a szektor szereplői korábban számítottak. Az írás szerint az államháztartás növekvő hiánya, valamint a meglódult infláció miatt szükséges újabb vagy emelt adóterheket az Orbán-kormány úgy teheti a gazdasági szereplők számára elfogadhatóbbá, ha például eltöröl egy régit – és ez lehet a már megfelezett hipa. Ez a döntés persze a fideszes vezetésű településeket is sújtaná, és bár nagy részüket a kormány valószínűleg kompenzálná valamilyen mértékben, az csak növelné ezen önkormányzatok függőségét is.

Káosz, csőd

Gémesi György MÖSZ-elnök, Gödöllő polgármestere szerint a hipa kivezetése nem menne egyik pillanatról a másikra, ez annál bonyolultabb ügy. Egyfelől ennek az adónemnek a terhére az önkormányzatok 90 százalékban működési feladatokat (kifizetések, energiaköltségek, étkeztetés stb.) látnak el, tehát a pénzt valahonnan pótolni kell. Másfelől az intézkedés fideszes vezetésű önkormányzatokat is érintene, és vannak olyan kormánypárti városvezetők, akik már „finoman megszólaltak”, hogy reformokra van szükség, illetve hogy a hipát nem lehet tovább csorbítani. Azzal még tud játszani a kormány, hogy mely településeket és miképpen kompenzál, de a hipa teljes eltörlését Gémesi kizártnak tartja. Tény, hogy az államháztartási hiány miatt hozzá kell nyúlni a költségvetéshez, ami érintheti az önkormányzatok számára tervezett állami források összegét – ehhez viszont végig kell nézni az összes települést, mert már nincsenek tartalékaik, illetve ami még van, az fejlesztési célból le van kötve, például pályázatok megírásához.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.