Romsics Ignác: a kormány ’56-os képe egyoldalú, Schmidt Mária múzeuma pedig csúsztat

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2019. március 13.

Belpol

Napjaink emlékezetpolitikai vitáiról beszélt a történész. Terítéken volt Horthy, az MSZP és a NER, és több erős mondat is elhangzott.

„Múltat végképp eltörölni? Napjaink emlékezetpolitikai vitái” – ez a felirat állt Romsics Ignác mögött a kivetítőn kedd este az MTA Domus Collegium Hungaricum előadótermében.

A napi politikai témákban a lehető legritkábban megnyilvánuló történész ezzel a témával lényegében arra vállalkozott, hogy nyíltan beszéljen, mit gondol a jelenlegi és a közelmúlt politikai kurzusainak emlékezetpolitikájáról. És valóban, tőle némileg szokatlan nyíltsággal és keménységgel beszélt aktuálpolitikai kérdésekről is.

false

 

Fotó: Fotók: Bankó Gábor

A legerősebb megnyilvánulások talán ezek voltak:

  • a Terror Háza összemos dolgokat és nem reálisan mutatja be a történelmet
  • a jelenlegi baloldal semmit nem gondol a nemzeti kérdésről, a mostani politikusai szellemileg fel sem tudják fogni ezt a kérdést
  • ha az Európai Unió esetleg felbomlik, az drámai következményt jelenthet a külhoni magyarságra
  • ezért mondja Romsics, hogy „a nemzetállami projektet nagyon veszélyesnek tartom”
  • ha az Orbán-kormány következetes, és ragaszkodik a ’44 előtti állapotok visszaállításához, akkor a Hősök teréről hamarosan szobrokat kell elvinnie, mert Thököly, vagy Rákóczi is ’44 után kerültek oda
  • ártalmasak az országszerte szaporodó, „Nem, nem soha!” jellegű Trianon-emlékművek, mert valami „olyanra uszítják a tájékozatlan lakosságot”, ami illúzió
  • a Szabadság-téri második világháború emlékmű nem fejezi ki a történelmi valóságot
  • ahogy az Orbán-kormány emlékezik ’56-ra, az egyoldalú, szelektív

Azért majdnem egy órának kellett eltelnie, mire ezekhez az aktuálpolitikai részekhez értünk. Az előadás ugyanis a rendszerváltással indított, innen osztotta fel Romsics különböző szakaszokra az elmúlt évtizedeket.

1989-et követően – a vörös csillagok eltávolítása, az utca-átnevezések, a szobor elköltöztetések és a címervita közepette – a történész szerint elég egyértelmű konszenzus uralkodott a magyar közéletben a történelmi emlékezettel kapcsolatban. „Eltöröltük a kommunista szimbólumokat, ahogy abban is konszenzus volt, hogy ’56 legyen az az esemény, amikor az ország megmutatta, hogy van magyar függetlenségi eszme” Ez az első időszak 1996-ban ért véget, záróakkordja a Vértanúk terén felállították a Nagy Imre szobrot.

Orbán és Gyurcsány

A következő időszakban viszont ez az ’56-os konszenzus megkérdőjeleződött. Az első Orbán-kormány végén járunk, a Schmidt Mária-féle Terror Háza végzi el ezt az emlékezetpolitikai munkát.

Ez a múzeum „mint látvány impresszív. De ha mint történész a kiállítás egészét nézem, az azt sugallja, hogy az ’56 előtti és a forradalmat követő időszak között nincs különbség, elnyomó, terrorrendszer volt ekkor is, akkor is.” Ezzel a megközelítéssel azonban nem ért egyet Romsics, mert 1956 választóvonal. "A 1960-70-es évek nem azonosíthatók a korábbiakkal. A Terror Háza összemossa ezeket az időszakokat, és megalapozta azt az emlékezetpolitikát, ami arról szól, hogy az 1945-től az 1989 tartó periódus ugyanolyan rossz volt.”

false

A következő erőfeszítés a szocialista-liberális koalíció időszakában Gyurcsány Ferenc nevéhez kötődik, aki „újra akarta gondolni a magyar baloldal hagyományát.” Romsics szerint ez túl nagy sikert nem hozott, igaz, legalább lett belőle egy Bibó-szobor. "Ezzel egyetértek, mert megérdemli. A ’80-as években Bibó számunkra olyan ethoszt képviselt, amivel azonosulni tudtunk. Pár éve tartottam ott egy beszédet a Bibó-szobornál, voltak rajta 13-an.” Ebből pedig azt a következtetést vonja le Romsics, hogy „nem akarnak ma már megemlékezni Bibó Istvánról”.

Nemzeti konszenzus – olyan nincs

Az előadás következő részében az erősödő Horthy-kultuszról beszélt Romsics. A Horthy-történetben szerinte az a tragikus, hogy megmutatja: „van az, aki szerint nem kell a szobor, és akik szerint pedig kell, azok olykor azt képesek gondolni, hogy az ellenzőkkel azt kell csinálni, mint amit ’44-ben a zsidókkal tettek.”

Romsics egyértelművé is tette, hogy meg tudja érteni például „azt a kolozsvári diákot”, akinek a második világháború után a magyar csapatok bevonulása és Horthy személye meghatározó és fontos, megtartó élmény volt, de szerinte a kormányzó nem lehet annak a konszenzus kereső konzervatív emlékezetpolitikai kánonnak a része, amelynek Tisza István, vagy Bethlen István viszont igen. „Ha azt akarjuk, hogy valaha legyen nemzeti konszenzus, akkor abba bele kell tartoznia Bethlennek.”

Romsics Tiszát és Bethlent sorolta a vállalható, időtálló konzervatív politikusok közé. A baloldal részéről pedig ugyanitt Nagy Imrét, Bibót, Jászit, vagy Kéthly Annát említette.

Röviden ez volt az előadás e részének gondolati magja:

  • a magyar emlékezetpolitika túlságosan kizárólagos
  • nem feltételezi a másikról a jó szándékot
  • „pedig Bibó, Kéthly, vagy Jászi éppúgy Magyarország javáért dolgozott, mint Bethlen vagy Tisza”
  • sajnálatos módon azonban „nem olyan a magyar emlékezetkultúra, ami a jövőbe, az egység felé mutatna”
  • inkább olyan, ami a múltbeli sebek feltépéséról és besózásáról szól
  • a 20. századi magyar történelem két nagy traumája: Trianon és a holokauszt
  • ezeknek azonban nem egymás ellen, egymásra licitálva kéne megjelenniük, hanem egymás mellett

A történésznek javaslata is volt a jelenlegi helyzet meghaladására:

  • lehet, hogy te „jobb-, vagy baloldali vagy, de közös célokban meg tudunk egyezni.”
  • kell egy-két fix pont, különben nem tudunk kirelépni a lövészárokból
false

Ebből a szempontból illette kritikával a 2010 utáni kormányzati emlékezetpolitikát (amelynek egyes elemeivel, például egy Bethlen-szoborral egyébként egyet tudott érteni).

A 2014-es Szabadság téri emlékművet leegyszerűsítőnek és történelemhamisítónak állította be (még akkor is, ha nem használta az utóbbi kifejezést), mert „nem adja vissza azt, hogy ugyan német akaratra, de magyar közreműködéssel” történtek a magyarországi zsidó deportálások. „2016 óta érződik az emlékezetpolitikai harc, ebben ’56 és a Horthy-korszak átértékelése körvonalazódik. Pedig ’56-ot elmondani csak a pesti srácokkal, de Bibó és Nagy Imre nélkül, az egyoldalú és szelektív út.” Romsics felidézte, hogy a kormányfő vetette fel: az egész magyar történelmet újra kell értékelni. Ezzel kapcsolatban a történész megjegyezte: "Mit kell bebizonyítani? Hogy a Horthy-korszak demokrácia volt?”

Romsics ugyanakkor a hazai baloldalt sem kímélte. „Hogy miért nem tudott egy demokratikus emlékezetpolitikát kialakítani, nem tudom. Demokratikus hagyományuk van, ez odatehető a konzervatív hagyomány mellé. Mégsem sikerült.” Tetőzi a problémájukat, hogy a jelenlegi balos garnitúrának nincs is olyan perspektívája, amibe ez a kérdéskör belefér, érdeklődésük addig terjed, hogy meglegyen a „parlamenti szék.”

Legvégül arról beszélt, ha felbomlik az Európai Unió, annak súlyos következményei lehetnek a határon túli magyar kisebbségre nézve. „Bukarestben és Pozsonyban minden kudarcért a magyarokat fogják felelősnek tartani” – vetítette előre, ha újra a nemzeti szuverenitás (másképp: nacionalizmus) írná felül az uniós viszonyokat ebben a térségben. Ezért is tartja „a nemzetállami projektet veszélyesnek.”

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.