Romsics Ignác: a kormány ’56-os képe egyoldalú, Schmidt Mária múzeuma pedig csúsztat

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2019. március 13.

Belpol

Napjaink emlékezetpolitikai vitáiról beszélt a történész. Terítéken volt Horthy, az MSZP és a NER, és több erős mondat is elhangzott.

„Múltat végképp eltörölni? Napjaink emlékezetpolitikai vitái” – ez a felirat állt Romsics Ignác mögött a kivetítőn kedd este az MTA Domus Collegium Hungaricum előadótermében.

A napi politikai témákban a lehető legritkábban megnyilvánuló történész ezzel a témával lényegében arra vállalkozott, hogy nyíltan beszéljen, mit gondol a jelenlegi és a közelmúlt politikai kurzusainak emlékezetpolitikájáról. És valóban, tőle némileg szokatlan nyíltsággal és keménységgel beszélt aktuálpolitikai kérdésekről is.

false

 

Fotó: Fotók: Bankó Gábor

A legerősebb megnyilvánulások talán ezek voltak:

  • a Terror Háza összemos dolgokat és nem reálisan mutatja be a történelmet
  • a jelenlegi baloldal semmit nem gondol a nemzeti kérdésről, a mostani politikusai szellemileg fel sem tudják fogni ezt a kérdést
  • ha az Európai Unió esetleg felbomlik, az drámai következményt jelenthet a külhoni magyarságra
  • ezért mondja Romsics, hogy „a nemzetállami projektet nagyon veszélyesnek tartom”
  • ha az Orbán-kormány következetes, és ragaszkodik a ’44 előtti állapotok visszaállításához, akkor a Hősök teréről hamarosan szobrokat kell elvinnie, mert Thököly, vagy Rákóczi is ’44 után kerültek oda
  • ártalmasak az országszerte szaporodó, „Nem, nem soha!” jellegű Trianon-emlékművek, mert valami „olyanra uszítják a tájékozatlan lakosságot”, ami illúzió
  • a Szabadság-téri második világháború emlékmű nem fejezi ki a történelmi valóságot
  • ahogy az Orbán-kormány emlékezik ’56-ra, az egyoldalú, szelektív

Azért majdnem egy órának kellett eltelnie, mire ezekhez az aktuálpolitikai részekhez értünk. Az előadás ugyanis a rendszerváltással indított, innen osztotta fel Romsics különböző szakaszokra az elmúlt évtizedeket.

1989-et követően – a vörös csillagok eltávolítása, az utca-átnevezések, a szobor elköltöztetések és a címervita közepette – a történész szerint elég egyértelmű konszenzus uralkodott a magyar közéletben a történelmi emlékezettel kapcsolatban. „Eltöröltük a kommunista szimbólumokat, ahogy abban is konszenzus volt, hogy ’56 legyen az az esemény, amikor az ország megmutatta, hogy van magyar függetlenségi eszme” Ez az első időszak 1996-ban ért véget, záróakkordja a Vértanúk terén felállították a Nagy Imre szobrot.

Orbán és Gyurcsány

A következő időszakban viszont ez az ’56-os konszenzus megkérdőjeleződött. Az első Orbán-kormány végén járunk, a Schmidt Mária-féle Terror Háza végzi el ezt az emlékezetpolitikai munkát.

Ez a múzeum „mint látvány impresszív. De ha mint történész a kiállítás egészét nézem, az azt sugallja, hogy az ’56 előtti és a forradalmat követő időszak között nincs különbség, elnyomó, terrorrendszer volt ekkor is, akkor is.” Ezzel a megközelítéssel azonban nem ért egyet Romsics, mert 1956 választóvonal. "A 1960-70-es évek nem azonosíthatók a korábbiakkal. A Terror Háza összemossa ezeket az időszakokat, és megalapozta azt az emlékezetpolitikát, ami arról szól, hogy az 1945-től az 1989 tartó periódus ugyanolyan rossz volt.”

false

A következő erőfeszítés a szocialista-liberális koalíció időszakában Gyurcsány Ferenc nevéhez kötődik, aki „újra akarta gondolni a magyar baloldal hagyományát.” Romsics szerint ez túl nagy sikert nem hozott, igaz, legalább lett belőle egy Bibó-szobor. "Ezzel egyetértek, mert megérdemli. A ’80-as években Bibó számunkra olyan ethoszt képviselt, amivel azonosulni tudtunk. Pár éve tartottam ott egy beszédet a Bibó-szobornál, voltak rajta 13-an.” Ebből pedig azt a következtetést vonja le Romsics, hogy „nem akarnak ma már megemlékezni Bibó Istvánról”.

Nemzeti konszenzus – olyan nincs

Az előadás következő részében az erősödő Horthy-kultuszról beszélt Romsics. A Horthy-történetben szerinte az a tragikus, hogy megmutatja: „van az, aki szerint nem kell a szobor, és akik szerint pedig kell, azok olykor azt képesek gondolni, hogy az ellenzőkkel azt kell csinálni, mint amit ’44-ben a zsidókkal tettek.”

Romsics egyértelművé is tette, hogy meg tudja érteni például „azt a kolozsvári diákot”, akinek a második világháború után a magyar csapatok bevonulása és Horthy személye meghatározó és fontos, megtartó élmény volt, de szerinte a kormányzó nem lehet annak a konszenzus kereső konzervatív emlékezetpolitikai kánonnak a része, amelynek Tisza István, vagy Bethlen István viszont igen. „Ha azt akarjuk, hogy valaha legyen nemzeti konszenzus, akkor abba bele kell tartoznia Bethlennek.”

Romsics Tiszát és Bethlent sorolta a vállalható, időtálló konzervatív politikusok közé. A baloldal részéről pedig ugyanitt Nagy Imrét, Bibót, Jászit, vagy Kéthly Annát említette.

Röviden ez volt az előadás e részének gondolati magja:

  • a magyar emlékezetpolitika túlságosan kizárólagos
  • nem feltételezi a másikról a jó szándékot
  • „pedig Bibó, Kéthly, vagy Jászi éppúgy Magyarország javáért dolgozott, mint Bethlen vagy Tisza”
  • sajnálatos módon azonban „nem olyan a magyar emlékezetkultúra, ami a jövőbe, az egység felé mutatna”
  • inkább olyan, ami a múltbeli sebek feltépéséról és besózásáról szól
  • a 20. századi magyar történelem két nagy traumája: Trianon és a holokauszt
  • ezeknek azonban nem egymás ellen, egymásra licitálva kéne megjelenniük, hanem egymás mellett

A történésznek javaslata is volt a jelenlegi helyzet meghaladására:

  • lehet, hogy te „jobb-, vagy baloldali vagy, de közös célokban meg tudunk egyezni.”
  • kell egy-két fix pont, különben nem tudunk kirelépni a lövészárokból
false

Ebből a szempontból illette kritikával a 2010 utáni kormányzati emlékezetpolitikát (amelynek egyes elemeivel, például egy Bethlen-szoborral egyébként egyet tudott érteni).

A 2014-es Szabadság téri emlékművet leegyszerűsítőnek és történelemhamisítónak állította be (még akkor is, ha nem használta az utóbbi kifejezést), mert „nem adja vissza azt, hogy ugyan német akaratra, de magyar közreműködéssel” történtek a magyarországi zsidó deportálások. „2016 óta érződik az emlékezetpolitikai harc, ebben ’56 és a Horthy-korszak átértékelése körvonalazódik. Pedig ’56-ot elmondani csak a pesti srácokkal, de Bibó és Nagy Imre nélkül, az egyoldalú és szelektív út.” Romsics felidézte, hogy a kormányfő vetette fel: az egész magyar történelmet újra kell értékelni. Ezzel kapcsolatban a történész megjegyezte: "Mit kell bebizonyítani? Hogy a Horthy-korszak demokrácia volt?”

Romsics ugyanakkor a hazai baloldalt sem kímélte. „Hogy miért nem tudott egy demokratikus emlékezetpolitikát kialakítani, nem tudom. Demokratikus hagyományuk van, ez odatehető a konzervatív hagyomány mellé. Mégsem sikerült.” Tetőzi a problémájukat, hogy a jelenlegi balos garnitúrának nincs is olyan perspektívája, amibe ez a kérdéskör belefér, érdeklődésük addig terjed, hogy meglegyen a „parlamenti szék.”

Legvégül arról beszélt, ha felbomlik az Európai Unió, annak súlyos következményei lehetnek a határon túli magyar kisebbségre nézve. „Bukarestben és Pozsonyban minden kudarcért a magyarokat fogják felelősnek tartani” – vetítette előre, ha újra a nemzeti szuverenitás (másképp: nacionalizmus) írná felül az uniós viszonyokat ebben a térségben. Ezért is tartja „a nemzetállami projektet veszélyesnek.”

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.