Ron Werber: őszinte összefogás nélkül esély sincs a győzelemre

  • narancs.hu
  • 2022. január 12.

Belpol

Az izraeli kampányszakember és kommunikációs stratéga a választási esélyekről és az ellenzéki összefogás buktatóiról beszélt.

Ron Werber többször is megfordult a magyar politika körül, baloldali kampányokban dolgozott a 2000-es és 2010-es években, egyebek mellett Medgyessy Péter 2002-es győztes kampányát is ő vezette. A HVG kérdésére a szakember elmondta a legnehezebb és egyben a legfontosabb feladat egy olyan koalíció esetében, mit amilyen a jelenlegi magyar ellenzéké, hogy őszinte összefogás és kölcsönös bizalom alakuljon ki a partnerek között. Ennek hiányában az országos szintű mozgósítás sem lehetséges, vagyis a győzelemre sincs esély.

„Persze, lehet sajtótájékoztatókat és tv-interjúkat tartani, de nem ez fogja kifejezni a tényleges összefogást, inkább arra szokták használni, hogy leplezzék a háttérben lévő problémákat. Ez volt a 2014-es Összefogás története: a bizalom teljes hiánya a koalíciós partnerek között ahhoz vezetett, hogy szervezeti szinten sem volt semmiféle összhang” – fogalmaz Werber.

A szakember szerint különösen az utolsó 2–3 hetet kellene „megnyomni”, és leginkább az utolsó hat napot az ország összes nagy- és közepes méretű városában. Ehhez hasonlóan elengedhetetlen, hogy az ellenzék megfigyelőket delegáljon az összes szavazóhelyiségbe, hiszen arról „a pártok nagy öregjei biztosan tudnak mesélni, mi történhet a szavazatokkal, ha nincs képzett embered a számlálásnál”. 

A kampánystratégia és -szervezés kapcsán úgy fogalmaz Werber: „Sajnos a sok önjelölt stratéga nem érti meg, hogy a szervezettség kérdése mindent felülír, enélkül nem lehet választást nyerni, függetlenül attól, hogy mennyire relevánsak és jól célzottak az üzenetek.”

Az előválasztás sikeréről Werber megjegyzi: „az átlagemberrel is el tudta hitetni, a politikai változásnak van realitása”, ugyanakkor hozzáteszi: „De ez ősszel volt, mára csak távoli emlék.”

Arra a kérdésre, hogy a Fidesz-közeli sajtóban újra megjelent a régi kijelentés, ami szerint Werber volt az, aki behozta a negatív kampányt a magyar politikába, a szakember úgy válaszol: „Boldogan visszavonult kampánymenedzserként lekötelez, hogy 20 évvel azután, hogy legyőztük az első Orbán-kormányt, még mindig emlegetik a nevemet. Ameddig helyesen is írják le, én örülök. Örülök, mert egyébként ez az egyetlen hiteles pontja a végeláthatatlan hazugságnak és félrevezetésnek, ami a munkámat illeti.”

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.