Semmi szakáll, csak a keresztény erkölcs – A Jobbik performansza helyett

Belpol

Performanszot ígért Dúró Dóra és Staudt Gábor, de se szakállas nő, se homofób kirohanások nem tarkították a Jobbik péntek délutáni sajtótájékoztatóját. Némi fogalomzavar miatt az attrakció elmaradt, helyette rövid, európai uniós programbeszédet tartottak.

Sajtótájékoztatót tartott péntek délután a Jobbik a képviselői irodaház földszintjén, ami önmagában nem lett volna különösebb truváj, szinte senkinek a figyelme nem akadt volna meg az MTI-híren, hacsak nem úgy fogalmaztak volna, ahogy. A sajtótájékoztatót „A mi Európánk vs. a szakállas nők Európája (látványos performansszal)” címmel hirdették meg Dúró Dóra és Staudt Gábor részvételével.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Azt hittük, hogy a Jobbik tisztában van a performansz szó jelentésével, és helyesen használják azt, azonban súlyosan nagyot tévedtünk. A párt nemcsak a kulturális definíciót nem ismeri, de őszintén szólva, még egy rendes akciót sem tudtak rittyenteni mély tiltakozásuk és véleménynyilvánításuk apropóján.

Staudt Gábor visszafogott közléséből csupán az derült ki, hogy van egyfajta „tendencia, ami az Eurovíziós Dalfesztivál kapcsán csúcsosodott ki”, de arról, hogy pontosan mi ez, nem szólt senki, nyilván mindenki értette, miről is van szó. Viszont remek alkalomnak bizonyult az esemény egy kis európai parlamenti választások kapcsán megragadható propagandának, így a Jobbik európai jövőképéről tudhattunk meg érdekfeszítő információkat.

A részletekkel senkit nem fárasztanánk, de azt azért elmondjuk, hogy a Jobbik szerint „alapvetően két irányvonal harcol egymás mellett: a Nemzetek Európája és az Európai Egyesült Államok koncepció”. Baljós tendenciákat vél felfedezni Staudt – lásd Conchita Wurst színre lépése –, amit „nemhogy megállítani nem tudnak, de odáig sem jutottak még el, hogy ezeknek a tendenciáknak a károsságát és az Európát a totális káoszba és pusztulásba való taszítását elismerjék, tehát még a problémafelvetésig sem” – fogalmazott más európai politikusokról. Ezen kívül európai alapértéknek nevezte a görög gondolkodást, a római jogot és a keresztény erkölcsöt. „Ha nem ezeken az alapokon nyugszik Európa, el fog bukni.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Ezt próbálták meg szimbolizálni vagy legalábbis hangsúlyozni – a nyilván túlzó kifejezéssel élve transzparenseknek nevezett, korrektül – azok az A/3-as lapok, amelyeket demonstratíve hat fiatal tartott, melyeken „Az ő Európájuk” és „A mi Európánk” a Jobbik szerinti ellentétpárokat mutattak be. Mindegyik kép bal oldalán Conchita Wurst szerepelt, míg a jobb oldalon a Jobbik által helyesnek vélt értékek foglaltak helyet, úgy mint a család, egy tisztességes énekes vagy népviseletet hordó nő.

Dúró Dóra arról beszélt, hogy „Európa akkor lehet erős, ha a családokra épülő társadalomszervezést és a nemzeti hagyományok ápolását nem szorítjuk háttérbe. A családok támogatása élvezzen előnyt a bevándorláspolitika támogatása helyett, hogy a magyar családok által tervezett gyermekek minél nagyobb számban megszülethessenek”.

Csupán zárójelben jegyezzük meg, hogy a Jobbik mostanában leginkább emlegetett embere, Kovács Béla szóba sem került.

Nos, így fest 2014-ben egy jobbikos performansz a „szakállas nő jegyében”. Unalmasabb már nem is lehetett volna.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.