Semmi szakáll, csak a keresztény erkölcs – A Jobbik performansza helyett

Belpol

Performanszot ígért Dúró Dóra és Staudt Gábor, de se szakállas nő, se homofób kirohanások nem tarkították a Jobbik péntek délutáni sajtótájékoztatóját. Némi fogalomzavar miatt az attrakció elmaradt, helyette rövid, európai uniós programbeszédet tartottak.

Sajtótájékoztatót tartott péntek délután a Jobbik a képviselői irodaház földszintjén, ami önmagában nem lett volna különösebb truváj, szinte senkinek a figyelme nem akadt volna meg az MTI-híren, hacsak nem úgy fogalmaztak volna, ahogy. A sajtótájékoztatót „A mi Európánk vs. a szakállas nők Európája (látványos performansszal)” címmel hirdették meg Dúró Dóra és Staudt Gábor részvételével.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Azt hittük, hogy a Jobbik tisztában van a performansz szó jelentésével, és helyesen használják azt, azonban súlyosan nagyot tévedtünk. A párt nemcsak a kulturális definíciót nem ismeri, de őszintén szólva, még egy rendes akciót sem tudtak rittyenteni mély tiltakozásuk és véleménynyilvánításuk apropóján.

Staudt Gábor visszafogott közléséből csupán az derült ki, hogy van egyfajta „tendencia, ami az Eurovíziós Dalfesztivál kapcsán csúcsosodott ki”, de arról, hogy pontosan mi ez, nem szólt senki, nyilván mindenki értette, miről is van szó. Viszont remek alkalomnak bizonyult az esemény egy kis európai parlamenti választások kapcsán megragadható propagandának, így a Jobbik európai jövőképéről tudhattunk meg érdekfeszítő információkat.

A részletekkel senkit nem fárasztanánk, de azt azért elmondjuk, hogy a Jobbik szerint „alapvetően két irányvonal harcol egymás mellett: a Nemzetek Európája és az Európai Egyesült Államok koncepció”. Baljós tendenciákat vél felfedezni Staudt – lásd Conchita Wurst színre lépése –, amit „nemhogy megállítani nem tudnak, de odáig sem jutottak még el, hogy ezeknek a tendenciáknak a károsságát és az Európát a totális káoszba és pusztulásba való taszítását elismerjék, tehát még a problémafelvetésig sem” – fogalmazott más európai politikusokról. Ezen kívül európai alapértéknek nevezte a görög gondolkodást, a római jogot és a keresztény erkölcsöt. „Ha nem ezeken az alapokon nyugszik Európa, el fog bukni.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Ezt próbálták meg szimbolizálni vagy legalábbis hangsúlyozni – a nyilván túlzó kifejezéssel élve transzparenseknek nevezett, korrektül – azok az A/3-as lapok, amelyeket demonstratíve hat fiatal tartott, melyeken „Az ő Európájuk” és „A mi Európánk” a Jobbik szerinti ellentétpárokat mutattak be. Mindegyik kép bal oldalán Conchita Wurst szerepelt, míg a jobb oldalon a Jobbik által helyesnek vélt értékek foglaltak helyet, úgy mint a család, egy tisztességes énekes vagy népviseletet hordó nő.

Dúró Dóra arról beszélt, hogy „Európa akkor lehet erős, ha a családokra épülő társadalomszervezést és a nemzeti hagyományok ápolását nem szorítjuk háttérbe. A családok támogatása élvezzen előnyt a bevándorláspolitika támogatása helyett, hogy a magyar családok által tervezett gyermekek minél nagyobb számban megszülethessenek”.

Csupán zárójelben jegyezzük meg, hogy a Jobbik mostanában leginkább emlegetett embere, Kovács Béla szóba sem került.

Nos, így fest 2014-ben egy jobbikos performansz a „szakállas nő jegyében”. Unalmasabb már nem is lehetett volna.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?