Solt Ottilia 1944-1997

  • 1997. február 6.

Belpol

Errefelé ilyenek voltak, még jó ideig jobbára ilyenek is lesznek a Nagyasszonyok: kapadohányfüstben pácolódott szexepil, groteszk fintoroknak álcázott maximák, tatarozás után kiáltó boudoirok, stencilezett vagy nullszaldóért imádkozó salonok, megíratlan mémoire-ok, melyek olyannyira nélkülözik a gáláns kalandokat, továbbá a kecses intrikákat, hogy az embernek üvölteni volna kedve, hogy nem, ezt nem lehet kibírni. Vagy hallgatni zavartan, örülni suttyomban, hogy ilyen sorsok, mint az övé volt, többé már bízvást nem lesznek. Lehet fellélegezni, bár - nincs rá jobb szó - ekkora fazonok se nagyon lesznek ezentúl, ilyen egyszemélyes közintézmények, partizánstratégiák, gerillalexikonok, Solt Ottiliák, akiken nem találnak fogást, akiktől még elbúcsúzni is csak a saját idézeteikkel lehet, ha nem akarunk érzelgésbe csöpögni: túléltük.
Errefelé ilyenek voltak, még jó ideig jobbára ilyenek is lesznek a Nagyasszonyok: kapadohányfüstben pácolódott szexepil, groteszk fintoroknak álcázott maximák, tatarozás után kiáltó boudoirok, stencilezett vagy nullszaldóért imádkozó salonok, megíratlan mémoire-ok, melyek olyannyira nélkülözik a gáláns kalandokat, továbbá a kecses intrikákat, hogy az embernek üvölteni volna kedve, hogy nem, ezt nem lehet kibírni. Vagy hallgatni zavartan, örülni suttyomban, hogy ilyen sorsok, mint az övé volt, többé már bízvást nem lesznek. Lehet fellélegezni, bár - nincs rá jobb szó - ekkora fazonok se nagyon lesznek ezentúl, ilyen egyszemélyes közintézmények, partizánstratégiák, gerillalexikonok, Solt Ottiliák, akiken nem találnak fogást, akiktől még elbúcsúzni is csak a saját idézeteikkel lehet, ha nem akarunk érzelgésbe csöpögni: túléltük.

Halálosan komolyan vettem, marxista képzésemnek megfelelően, hogy a "lényeg" a gazdaságban van, azzal a meggyőződéssel fejeztem be az egyetemet, hogy a szociológia "az igazi"! Ezt tanultam az iskolában, hogy "van az alépítmény, meg van a felépítmény, és a lényeges dolgok a gazdaságban dőlnek el". Most is úgy gondolom, hogy fontos, csak azt nem gondolom, hogy a tevékenységek hierarchiában rendeződnének, hogy vannak a "fontos" tevékenységek és szintek a valóságban, és vannak a "nem fontos" luxusszintek, mint például a versírás. Ma már nem gyötröm magam, de egyetemistaként azt hittem, morális kötelességem, hogy elmélyedjek az Ágazati kapcsolatok mérlegében. Rendes ember a "fontos" dolgokkal foglalkozik, ha beledöglik, akkor is. Ma már nem így gondolom, nem, nem. Egyike a fontos dolgoknak, amit Kemény Istvántól tanultam huszonéves koromban, hogy ezeket a bolsevista morális parancsokat talán nem kell olyan komolyan venni.

*

Volt-e értelmük azoknak a huszonöt évvel ezelőtti kutatásoknak? Attól függ, hogy mit értünk a tudományos megismerés értelmén, egyáltalán a megismerésen, legyen az akár újságírói vagy irodalmi... A kutatásnak nem olyan direkt a kapcsolata a praxissal, hogy megnyomsz egy gombot - a megismerés gombját -, és "kijön" a változás. Ez nem ilyen egyszerű. A megismerésnek van egy bizonyos önértéke is. És nem azért volt értelme ezeknek a kutatásoknak, hogy most boldogabbak legyünk, hanem azért, hogy jobban ismerjük magunkat, a társadalmat, amiben élünk. Bizonyos előrejelezhetőséget persze hoznak az ilyesfajta kutatások. Leginkább talán abban, hogy hol vannak a korlátai a lehetséges "kimeneteleknek". Semmiképp sem azért vizsgálódunk, hogy azt mondjuk, "itt van a bölcsek köve, tessék!". Kiváltképp azért nem, mert bölcsek köve nincsen.

*

Már a hetvenes években leírtuk, hogy óriási botrány lesz abból, hogy tervszerűen gyártjuk az iskolázatlan népességet. Ha van további gazdasági növekedés, akkor azért, ha meg nincs, akkor azért lesz a fékje az egész társadalom modernizálódásának és előrejutásának. Szóval ezt épeszű ember akkor is tudhatta, ha fogalma sem lehetett arról, hogy mondjuk három év múlva energiaár-robbanás következik. A piaci alkalmazkodás a tervgazdaság fenntartása mellett nagyon korlátos dolog. S hogy ez azért csak olyan "kvázi" piac, ezt viszont lehetett már akkoriban is látni. De a válság sokkal súlyosabb lett az előre jósolhatónál.

*

A nyolcvanas évek nagy szociológiai vizsgálatainál kifejezetten komoly feketelistázás volt. Tehát erről adminisztratíve gondoskodtak, hogy én egyik kezemmel ne írhassak illegális sajtót, a másik kezemmel pedig ne folytathassak empirikus kutatásokat. Ez volt a kirúgásomnak a par excellence magyarázata, hogy "visszaélek az adatokkal, melyekhez a tudományos kutatások során hozzájutottam". Még nem volt Beszélő, de a gépelt szamizdat, a Profil maga volt a "visszaélés".

*

Hogyan lehet elviselni a rengeteg nyomorúságot, a szinte megoldhatatlan élethelyzeteket, sorsokat föltérképezni anélkül, hogy belefásulnál vagy magad is rámennél? Van-e erre valamiféle technika? A legeslegkevesebb, amit csinálni tudsz, hogy jól kibeszélgeted magadat azzal, akinek sanyarú sors jutott osztályrészül. Megtanultam, hogy ne essek kétségbe - legalább én - nagyon. Mióta nem vagyok már annyira mozgékony, inkább "másodlagosan" találkozom az élettel. Mélyinterjúkat olvasgatni és feldolgozni, azért az már nem annyira megterhelő, mint amikor még naponta ötször került elém egy fizikailag is elviselhetetlen helyzet. Az egy kicsit nehezebb ügy volt abból a szempontból, hogy hogyan is lehet ezt kibírni. Úgy, hogy tudtam, kétségtelen, nekem könnyebb, mint nekik.

*

Megváltani a világot nem, de valami kicsit mozdítani mindig lehet... Egy picit előre lehet lendíteni valakinek az életét. Én ezt tanultam meg, a több évtized alatt, hogy a kevés - sok.

*

A családom nemcsak hogy tolerálta ezt az egészet, amit csináltam, csinálok, hanem egészen "belesimult". A nagyfiamnak itthon egy gyönyörű cigánylány volt a szerelme. És egy martinique-i nőt vett el Párizsban - félfekete unokáim vannak! És lehetetlenebbnél lehetetlenebb iskolákban tanít. Fel sem merült benne, hogy más gyerekeket is taníthatna, mint mondjuk arab gyerekeket. A lányom nem olyan könnyen teremt kapcsolatot, de sok-sok nyelvből fordít és tolmácsol. De amint fizetnek neki, rögtön rohangálni kezd, hogy melyik alapítványnak adjon belőle, mert az mégsem járja, hogy ő most egyszerre "ennyi" pénzt kapott. Szóval ki-ki a maga módján folytatja ezt az életformát. És én is csinálni akarom, amíg lehet. Nekünk ez a természetes.

Lejegyezte: Tamás Amaryllis

(A beszélgetés egyes részletei megjelentek az Amaro Drom 1996/8. számában.)

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.