Spiró György: Az első világháború óta egyre jobban távolodunk Nyugat-Európától

  • narancs.hu
  • 2018. április 28.

Belpol

Az írónak nem voltak illúziói a választással kapcsolatban.

Interjút adott a Népszavának Spiró György, aki a választások eredményéről és a tavaly megjelent Kőbéka című regényéről is beszélt. A beszélgetésben említik a Kossuth-díjas író választások előtti nyilatkozatát, amit a Newsweek lengyel kiadásának adott, és amelyben arról beszél, nincs illúziója, hogy lesz-e változás. Erről most azt mondta, igyekszik reálisan nézni a dolgokat, úgy, hogy a vágyai ne homályosítsák el a látását. „Egy írónak illik ismernie azt a társadalmat, amelyben él” – tette hozzá.

Spiró beszélt a vidék–város ellentétről is: „A városokba verődött népesség a világon mindenhol újszerűbben volt kénytelen megszervezni az életét, mint a röghöz kötött vagy kötődő vidéki lakosság. A vidék-város ellentét mindenhol létezik a világon, és a tömegpolitika fel is használja, a manipulálás hasonló lehetőségeivel éltek és éltek vissza egykor Babilonban, Athénban, Rómában és Alexandriában.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Arra a kérdésre, hogy volt-e olyan időszak a magyar történelemben, amikor volt esély racionális politizálásra Magyarországon, azt mondta, hogy az 1860-as években nagyon is racionálisan politizáltak, a „kiegyezés rendkívül ésszerű és hasznos döntés volt, mindenféle jogos érzelmekkel és indulatokkal szemben”, mert Magyarország az 1867-es döntés miatt közelebb került Nyugat-Európához. A fejlődésnek szerinte az első világháború vetett véget, azóta ráadásul egyre távolodunk a kontinens nyugati felétől.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.