Szabaddemokrata minisztercserék: Egészséges színek

  • Besenyei Zsolt; keretes: Linder Bálint
  • 2007. április 26.

Belpol

Az előzetes várakozásoknak megfelelően az új SZDSZ-es miniszterek kiválasztása messze nem volt független a tisztújításkor megváltozott belső erőviszonyoktól. Kóka elnökként saját ügyvivőitől szenvedte el első vereségét.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően az új SZDSZ-es miniszterek kiválasztása messze nem volt független a tisztújításkor megváltozott belső erőviszonyoktól. Kóka elnökként saját ügyvivőitől szenvedte el első vereségét.

Jóllehet a szabaddemokrata vezetők egyre-másra nyilatkoznak a párt egységéről, a békés egymásra találásról és az SZDSZ hétvégi, Mórra kihelyezett ügyvivői testületi ülésének (üt) jó hangulatáról, a múlt héten kisebb lázadás tört ki az egészségügyi miniszter jelölése miatt. Az ügyvivők nagy többsége szembeszállt az erőviszonyokat elsőre rosszul felmérő Kóka Jánossal, és leszavazta a pártelnök egészségügyiminiszter-jelöltjét. A három hete lemondott Molnár Lajos (lásd: A Titanic süllyedt el, Magyar Narancs, 2007. április 12.) utódjául az első pillanattól fogva Horváth Ágnes, a tárca eddigi államtitkára volt a legesélyesebb, aki mellett leginkább az szólt, hogy Molnár mellett az elmúlt tíz hónapban ő jelenítette meg az egészségügyi reformot. Ám ellene is ugyanez szólt - hogy tudniillik mindössze ennyi ideje vesz részt a politikában, s nemhogy az SZDSZ első, de a második és harmadik vonalába sem tartozik. Több liberális vezető attól tartott, "nagy lesz neki a kabát", és súlytalan marad a kormányban a rutinos szocialisták mellett.

Zörgetik a harasztot

Kókát a Molnár lemondása miatt meglepett ügyvivők alternatív jelölt keresésével bízták meg, amibe az elnök forrásaink szerint olyannyira belemelegedett, hogy húsznál is több jelöltet hallgatott meg. Közülük három-négy - meg nem nevezett - szakembert fel is kért a miniszteri posztra, de különböző okok miatt egyikük sem vállalta a megbízatást. Az utolsó jelölt már a múlt hét végén kiesett, Kóka azonban nem nyugodott bele, és tovább keresett, amire egyhetes határidőt kapott. Végül Erdős Attila üzletembert, a Genoid egészségügyi cég vezetőjét jelölte miniszternek. Erdőst az üt zöme elutasította, mert nem kötődik a párthoz, nincs igazgatási tapasztalata - és nincs köze az SZDSZ-ben vitathatatlan szimbólummá vált egészségügyi reformhoz sem, amihez a végrehajtót keresték. Az ügyvivőket - kellő ismeretek híján - bizonytalanná tette az az egészségügyi körökből származó híresztelés is, miszerint a Genoidnak és a cég egyik elődjének, a H-Mednek úgymond "ügye" van. (A híresztelés ma már homályba veszett alapja egy évekkel ezelőtti, az ügyvédi kamarai nyilvántartásban nem szereplő "OEP-közeli ügyvéd" kétflekkes összeesküvés-elmélete, amelynek forrását a hajdani egészségbiztosító vezetése tájékán - jelenlegi egészségügyi funkcionáriusok köreiben - kell keresni. A korrupcióval vádoló "információt" annak idején több lap bevette, a szerkesztőségekbe eljuttatott dossziékból ún. cikkek is születtek. A rendkívül szövevényes történet - amelyben például szerepel egy Genoid és egy Genodia nevű cég is - kezdeteiről, a H-Med ellehetetlenítéséről annak idején lapunk részletesen írt, lásd: Kézrátétel, 2001. november 8. - A szerk.) Kóka azonban az üzletembert preferálta, amit forrásaink azzal magyaráztak, hogy saját vezetői kompetenciáját próbálta bizonyítani a megfelelő jelölt prezentálásával, vagy, ha ez nem jutott az eszükbe, azzal, hogy a hozzá egyáltalán nem kötődő Horváth helyett saját embert akart Molnár megürült bársonyszékébe. Horváth érdekében összefogott az SZDSZ egészségügyi lobbija, a Demszky Gábor főpolgármester vezette budapesti csoport, valamint az elnökválasztáson Kókával szemben hajszállal alulmaradt Fodor Gábor. Egyes források állítják: minisztériumi emberek távozásukat is kilátásba helyezték arra az esetre, ha Kóka embere foglalta volna el a minisztériumot - például mindjárt keresnie kellett volna kabinetfőnököt. Más források ezt az információt a szájuk szegletében huncut mosollyal kommentálták, mondván, hogy éppen a mondott kabinetfőnök - Matejka Zsuzsa - volt a leginkább ellenérdekelt egy olyan miniszterben, akit nem Horváth Ágnesnek hívnak; s nemcsak azért, mert Horváthot többek szerint is ő "találta ki", hanem azért is, mert a tárca valódi erős emberének sokan éppen őt tartják.

Demszky Gábor a döntés előtti napon, de már Erdős bemutatkozása után a nyilvánosság előtt nyomatékosította, hogy Kóka jelöltjével szemben Horváthot támogatja (akit a főpolgármester egyúttal felszólított a fékezésre), és bár egy másnapi nyilatkozatában szövetséget és az üt-n belüli többséget ajánlott az elnöknek, még aznap este, biztos, ami biztos, az üt-ben a Fodor-táborral voksolt együtt. A 8:3-as szavazati arány végül is formalitás volt, mert Kóka - látva ellenfelei eltökéltségét - a hivatalos jelölés előtt közölte, hogy mindkét jelöltet alkalmasnak tartja. A Narancs által megkérdezett szabaddemokrata ügyvivők és egyéb prominensek véleménye megoszlott abban, hogy ha Kóka élére állítja a dolgot, keresztül tudta volna-e verni jelöltjét. Ezek persze spekulációk: maradt Horváth Ágnes, aki ily módon pillanatok alatt az SZDSZ egyik legfontosabb emberévé emelkedett.

Ha nagyon muszáj

Az egészségügyi tárcánál a sietséget a miniszterhiány magyarázta, a környezetvédelmi minisztériumnál viszont erre nem volt szükség, hiszen Persányi Miklós egyelőre a hivatalában van - és marad is május 8-ig, amikor a következő plenáris ülésen Fodor is leteheti az esküt. A leendő minisztert az üt kurta meghallgatás után egyhangúlag támogatta (vagy ahogy maga fogalmazott, "kérte föl a posztra"). Feltételként a tárca stabilitása és egy-két vállalás került szóba; például a jövő nemzedék országgyűlési biztosi tisztsége, illetve a párton belüli lényeges kérdésekben az együttdöntési kötelezettségvállalás (a távozó miniszter értékelését és a bemelegítést végző új előtt álló feladatok lajstromát lásd Fazonigazítás című keretes anyagunkban). Fodor saját Horn-kormánybeli kultuszminiszteri kudarcának okát abban látta, hogy az SZDSZ nem állt ki mellette az őt támadó szocialista miniszterelnökkel, államtitkárral és szakszervezeti vezetővel szemben.

Kóka János még az elnökválasztási kampányban közölte: ha ő nyer, Fodor bármit kérhet tőle (lásd: "A kampánycsapataink néha elkapatták magukat", Magyar Narancs, 2007. április 5.). Fodor kampánystábja a pozíciószerzést akkor vetette föl, amikor már látszott: ha nem is tudja legyőzni Kókát, várhatóan komoly támogatottsága lesz. A zöld tárca mellett szóba került a frakcióvezetés, amit az ellentábor túlsúlya, és az SZDSZ országos tanácsának (ot) elnöki posztja, amit pedig annak marginális volta miatt vetettek el. A tavalyi választások után megpályázott parlamenti alelnökségnél lényegesen nagyobb önálló mozgásteret, a pártelnöktől független politikai arcélt biztosíthat a miniszterség, emellett nem folytatja tovább a passzív rezisztenciát, és a lényegi döntésektől eltekintve szabad kezet enged riválisának a Gizella utcában - érveltek Fodor hívei. Elődjével, Persányi Miklóssal a szocialista-liberális koalíció Lamperth Mónika után a legrégebb óta tárcája élén álló minisztere távozik. (Kiss Péter ugyan egy évvel korábban került a kormányba, de cserélgette a tárcákat; Veres Jánosnak három hónap előnye van, de két évig csak államtitkár volt; Persányi egy időben került a kormányba Gyurcsány Ferenccel, aki viszont miniszterelnökké választása után azonnal megszüntette addigi minisztériumát.) Persányi vélhetően az újdelhi nagyköveti rezidenciába költözhet, amit állítólag feltételül is szabott a közös megegyezéshez. Ha ez kútba esik, akkor főtanácsadó lehet utódja mellett.

A belső viszonyokat egyik forrásunk szerint sem terhelte a két minisztercsere, ám azt egyikük sem tudta megmondani, hogy Kóka kompromisszumkész és kiegyezéspárti politikája (amire példaként a hétvégi, "stratégiaalkotó" üt-összejövetel hangvételét és hangulatát hozzák föl) meddig fedi el a belső törésvonalakat. Az elnök üt-n belüli támogatóival együtt is erős kisebbségben van a párt vezető testületében, amelyben ő csak primus inter pares; legfeljebb az alkalmi koalíciókban bízhat az egyes ügyekben. Ha viszont a hasonló szituációt elnökként már átélt és most a mérleg nyelve szerepébe került Demszky és Fodor tartósan összefog ellene, akkor kisebbségből kellene megbirkóznia a párt vezetésével. Az újabb és ennél is komolyabb összetűzéseket a pártszervezés és a forráselosztás ügye hozhatja elő. Kóka korábbi terveiben annak a Horuczi Csabának a pártigazgatói jelölése szerepelt, aki Fodor egyik bizalmasaként a kampányfinisben állt át a gazdasági miniszter táborába (lásd: Kuncze vállán magasban, Magyar Narancs, 2007. április 5.), s emiatt Fodor támogatói már az ötlet felvetését is provokációnak érzik. A hatalommegosztásra ugyanakkor utóbbiak is kísérletet tettek: a frakcióigazgatói pozíció fölállításával az exkampányfőnök Gulyás József lehetne a képviselőcsoportot vezető Eörsi Mátyás és Gusztos Péter, de még inkább a párt, a frakció és a pártalapítvány ügyeit eddig informálisan intéző Horn Gábor MeH-államtitkár ellensúlya - ami ellen a Kóka-pártiak nyilván erősen tiltakoznak. Nem várható éles konfliktus az ot-elnöki poszt kapcsán: forrásaink szerint a tisztújításon az üt-ből kimaradt Kovács Kálmán környezetvédelmi államtitkár személyében konszenzusos jelöltet találtak a posztra.

Besenyei Zsolt

Fazonigazítás

"A porból sikerült felemelni a környezetvédelmi politizálás hazai és nemzetközi tekintélyét. (...) Tisztességesen ledolgozott évek alatt megoldottam, ami megoldható volt" - búcsúzott a minap a rá jellemző szerénységgel Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter. És valóban: az ország több területen (a hulladékgazdálkodásban vagy szennyvízkezelésben) teljesíteni látszik az EU követelményeit, és több más nemzetközi kötelezettségvállalást is kipipáltunk - ám a 2003-ban beiktatott tárcavezető legtöbb intézkedése meglehetősen ellentmondásos eredményeket hozott (lásd: Felemás cipőben, Magyar Narancs, 2006. március 30.).

Ráadásul a környezetügy politikai súlya, költségvetési támogatása, hatékonysága és reakcióképessége Persányi Miklós alatt látványosan csökkent. A közszféra a 2002-ben kezdődött átszervezések, leépítések megkezdése előtt az uniós átlag negyedét (a GDP 0,09 százalékát) fordította környezetvédelemre. A rendszerbe azóta becsatornázott új forrásokat szinte kizárólag a több szempontból hasznos, számos nézőpontból azonban vitatott környezeti hatású, ám mindenképp jól kommunikálható megaberuházások emésztették föl. Eközben az állam az elmúlt néhány évben az alapvető szabályozó-ellenőrző és stratégiaalkotó funkciókból is kivonult. A 2003-ban beiktatott miniszter ez ellen semmi észlelhetőt nem tett, évről évre újabb kompetenciákat csavartak ki a kezéből. A brüsszeli támogatások kezelése, a fenntartható fejlődési stratégia elkészítésének feladata simán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez (NFÜ) került. Az SZDSZ-es delegált éltanulóként vette ki a részét a leépítésekből, és akkor sem ellenkezett, amikor a klasszikus ipari mezőgazdaság dotálása (egy aktuális sertés- vagy búzabomba hatástalanítása) rendre elszipkázta az összességében amúgy valóban növekvő agrár-környezetvédelmi forrásokat.

Az előző ciklusban kezdődött hatósági átalakítás olyan jelentős (30 százalék feletti) létszámleépítéssel és költségvetés-csökkentéssel járt, ami az alapvető ellenőrző funkciók ellátását akadályozza. Ezt a civilek mellett az Állami Számvevőszék (2006), a Legfőbb Ügyészség (2006) és az állampolgári jogok országgyűlési biztosa (2005) is megállapította. Az elmúlt években a tárca voltaképp az összes stratégiai tervező kapacitását elveszítette. A háttérintézmények bezárása mellett (Környezetgazdálkodási Intézet - 2002; Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság - 2006) a Fő utcából is eltűntek a távlatos tervezésre alkalmazott egységek, a megmaradt struktúrákon belül pedig erre már nem maradt energia. A stratégiai munka felélesztését egyesek önálló főosztály, mások háttérintézmény létrehozásában látják.

Mindeközben nyilván életet kell lehelni a deformálódott, belassult Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése (VTT) programba is, amely elvileg az árvízvédelem mellett a tájgazdálkodási, vidékfejlesztési elemeket is hasonló súllyal kezelné. Az ehhez szükséges döntések viszont nem születtek meg: az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervben például szó nincs a VTT ilyen komplex megvalósításáról, és a program finanszírozására sincs elegendő pénz.

Rendezni kell a Natura 2000 hálózat, a nemzeti parkok és a védett erdők helyzetét is. Hiába hirdette ki jogszabály az uniós élőhelyvédelmi program területeit, a Natura 2000 érdekeltjeinek és a tárcának egyelőre gőze sincs a kapcsolódó elvárásrendszerről, a finanszírozás (terület- vs. tevékenységalapú) modelljéről. A nemzeti parkok funkciója lényegében tisztázatlan. Területeik egy része egyéb állami alrendszerek (például erdőgazdaságok), más része magánbirtokosok tulajdonában van. A hatósági jogkörök két évvel ezelőtti elvesztésével a parkok a hozzájuk tartozó területeken zajló folyamatokat legfeljebb szomorú szemmel nézik (lásd: Az akarat diadala, Magyar Narancs, 2006. december 21.), a leépítések miatt az ellenőrzés akadozik, a természetkárosító tevékenységek (motokrossz, quad, illegális fakitermelés, védett madarak vadászata) visszaszorítása pedig folyvást kudarcba fullad (lásd például: Hogy szaladnak a fák!, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.). A nemzeti parki rendszer kikristályosításával, lehetőségeinek, munkafeltételeinek javításával (a korábbi költségvetési támogatás visszaállítása mellett a természetvédelmi őrszolgálat létszámát legalább 15 százalékkal kellene növelni) párhuzamosan elindulhatna például egy védett területek állami tulajdonba vételét célzó program. A természetvédelmi oltalom alatt álló erdők döntő többségének kezelői jogosítványai a jellemzően profitorientált gazdálkodást folytató állami erdőgazdaságok kezében vannak (bővebben lásd: Sírnak a fák is, Magyar Narancs, 2003. július 17.). Nem volna ostobaság tehát a védett erdők kezelői jogait a nemzeti parkokhoz pakolni, ahol az erdőgazdaságok életképességük megőrzése érdekében végrehajtóként, alvállalkozóként továbbra is részt vehetnek a rendszerben.

Az uniós tagállamok közül eddig egyedül Magyarország nem volt képes nemzeti szintű fenntartható fejlődési stratégiát felmutatni. A dokumentum pillanatnyilag az NFÜ-ben agonizál, kérdés, mi és mikor kerül majd elő onnan. A 2007-2013-as időszakra vonatkozó és más, hosszú távú fejlesztési tervekben sokak szerint egyáltalán nem jelenik meg kellő súllyal a környezeti szempont, illetve csak egyoldalúan, vitatott értékű nagyberuházások támogatásaként. Hulladékfronton például dől a lé Európából, ennek látványos eredményeként óriási lerakók (és majd égetők) születnek. Ezeket azonban etetni kell szeméttel, különben csődbe mennek, ilyen körülmények között kellene jól felfogott érdekünkből (és a nemzeti hulladékstratégiából következően) a megelőzésbe vagy az újrahasznosításba invesztálni. Egy megfelelő politikai súlyú zöld miniszternek a környezetvédelmi szempontok integrációja érdekében be kell verekednie magát a Fejlesztéspolitikai Irányító Testületbe; a Kohéziós Alap háza táján például a közlekedés-környezetvédelem forrásmegosztásának újragondolásáért kardoskodhatna. A tárca erősíthetné pozícióit a várva várt energiapolitikai koncepció elkészítésében, miközben el kellene érnie azt is, hogy a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégia (NÉS) által meghatározott célokat és szempontokat a többi ágazati programban (energiapolitika, közlekedési és fejlesztéspolitika) is kötelezően érvényesítsék. Nota bene: a NÉS és a születő energiastratégia kialakításakor amúgy nem volna oktalan e két egymáshoz kapcsolódó dokumentumot a célok és az időhorizont tekintetében összesimítani.

A környezeti diplomáciában is akad tennivaló: a bős-nagymarosi-szigetközi konfliktusban a hágai ítélet ellenére a szlovákok a vízhozam 10-20 százalékát engedik a régi mederbe (az 50 százalék helyett), miközben a Szigetköz folyamatosan degradálódik. Tárgyalások nem vagy alig zajlanak, és csak némi jóindulattal beszélhetünk egységes magyar tárgyalási pozícióról. Ugyancsak diplomáciai hátszéllel lehet előrehaladni a verespataki cianidos bányaberuházás ügyében, ahol egyébként a tárca a hatástanulmányok bírálatának hajrájában jóval többet nyújtott, mint azt korábban a legtöbben feltételezték. Az idén lefaragott, jövőre a hírek szerint megszűnő ún. minisztériumi mozgalmi keret visszaállításán is el lehetne gondolkodni, amit a társadalmi szervezetek részben az állami feladatok átvállalására, részben független NGO-aktivizmus ürügyén kiszámítható forrásként használhattak.

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.