Szabadság tér – Eleven emlékmű és a Hatvannégy Vármegye

Belpol

Bohózatba fulladt a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom „jogtechnikai kísérlete”, nem sikerült kordont bontaniuk, mert nem volt mit. Eközben a megszállási emlékmű ellen tiltakozók újabb apró sikert könyvelhettek el, akárcsak az eleven emlékmű megteremtői.

Tegnap a Szabadság téri – a német megszállási emlékmű ellen tiltakozó – kordonbontók immár rutinosan kapták szét a tervezett szobor köré vont védő-takaró eszközöket. Eközben, picivel arrébb egy másik csoport – amelynek tagjai simán lehetnek kordonbontók  is – más módját választotta a tiltakozásnak. Ők azok a civilek, akik magukból és beszélgetéseikből – szimbolikusan meg egyre inkább úgy tűnik, hogy konkrétan is – a magyarok eleven emlékművét kívánják megalkotni, mindezt olyan formában, hogy április 16. óta mindennap, délután négy órától, kisebb-nagyobb kört alkotva – kötetlen beszélgetés formájában – osztják meg egymással gondolataikat, nézeteiket, történeteiket.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az „Eleven emlékmű – az én történelmem” flashmob március 23-i meghirdetése után a szervezők arra kérték az embereket, hogy hozzanak magukkal a térre egy-egy emlékkövet, mécsest, személyes tárgyat. A cél nem csak az volt, hogy ezek után csak „kegyeletsértő és botrányos módon lehessen nekifogni a Szabadság téri építkezés munkálatainak”, de arra is törekedtek, hogy mindazok számára, akik továbbra is elviselhetetlennek tartják az államilag szentesített történelemhamisítás gondolatát, váljék a hely egy új nemzeti dialógus kiindulópontjává. Ezen meggyőződésből született az a felhívás, miszerint támogatják a kollektív felejtés művének megakadályozását célzó polgári engedetlenségi akciókat, de javaslatuk szerint nem szabad megállni a puszta tagadásnál. Tágították a kört, és még inkább folyamatossá tették a jelenlétet a Szabadság téren.

A csoport kilencedik napja gyűlt össze a Szabadság téri mélygarázs mellett, a játszótérrel szemben, a füves placcon. Tegnap az egyre inkább ismerőssé váló harminc, de lehet, hogy ötven ember ismét beszélgetett egyet, ezúttal egy hölgy osztotta meg családja történetét a jelenlévőkkel, mutatott fényképeket is, majd a napi aktualitás vált a szörnyülködtetés központi témájává. Különösebben senki nem lepődött meg azon, amit a gyulai bírónő – dr. Mucsi Erika – a Szebb Jövőért Egyesületet fel nem oszlatva, az ítélet körítéseként megfogalmazott: „A cigányság nem faji kategória, hanem a munkakerülők és a magántulajdont nem tisztelők csoportja.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

A döbbenetes kijelentés után, némi feloldásként, Jovánovics György Kossuth-díjas szobrász kezdett beszélni a tervezett szobor elhibázottságáról, arról, hogy miért lát még mindig 50-50 százalék esélyt az emlékmű megvalósulására és meg nem valósulására. Jovánovics szerint a kormány csőbe húzta magát – kicsit későn, de rájöttek, hogy méltatlan az egész tervezet, hiszen egy játszadozó szökőkút elé építik a megszállási emlékművet, valamint konkrétan egy mélygarázs röhejes támfala lesz, ezt pedig igazán nem hagyhatják. Nem is beszélve Gábriel arkangyal ikonográfiai jelentéséről, annak ábrázolási mikéntjéről, amely értelmében a tervezett szobor ezen értelmezése lenne csak az igazán nagy baki. Jovánovics bájos elragadtatottságában csak annyit mondott: „Ha igaz, amit kigondoltam, ez az ábrázolás blaszfémia. Akkor pedig Rómából tankokkal fognak jönni. Nem is értem, hogy Felcsút helyett miért nem ide jöttek a püspökök…” (Utalva ezzel arra a két püspökre, akik felszentelték és megáldották a felcsúti Pancho Arénát. – C. D.)

De a tegnapi nap kicsit más volt, mint a többi. A Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom (HVIM) úgymond „jogtechnikai kísérletre” hivatkozva arra vállalkozott, hogy megnézzék, „a hazafiak bonthatnak-e kordont a Szabadság terén”. Az akció keretén belül először sajtótájékoztatót tartottak, amely során a megszállási emlékmű ellen tiltakozók általuk nem jogosnak tartott véleménynyilvánításáról szóltak, majd az akkor még álló, a készülő emlékművet védő és takaró kordonok fóliájára fekete spray-vel azt fújták, hogy „Szabadságot a térnek”. Azonban nem csak ennyi tellett a szélsőjobboldal ifjúsági tagozatától. Átvonultak a Szabadság tér másik oldalára, a szovjet emlékműhöz, amit korábban valóban kordonok vettek körül – sorozatos rongálások miatt –, ám tegnap hajnalban elbontották, így a vármegyéseknek nem volt mit bontani. Jobb híján maguknak szónokoltak kicsit, kiraktak egy lepedőt – „Gyilkosok emlékműve” – és néhány képet. Tehetetlennek mutatkoztak, gondolhatjuk, hogy erre nem különösebben számítottak. Így volt ezzel Budaházy György is, aki csak mint nézelődő volt jelen.

Közben a tér másik oldalán az immár szokásos, napi kordonbontás vette kezdetét, csavarhúzóval, összehajtogatva a fóliákat, „mindent a helyére rakva”. A nekiveselkedés előtt újból tisztázták, hogy ez nem egy antifasiszta tüntetés, sokkal több annál, össztársadalmi demonstráció, amelyben mindenkinek helye van.

A ma reggeli hírek viszont már arról szóltak, hogy a Szabadság téri tüntetők kisebb csoportja már hajnalban, a szoborépítő munkások megjelenése előtt bevette a területet, így az építők nem tudták megkezdeni a munkát, majd, némi reggeli elfogyasztása után, ki biciklin, ki autóval, de elhagyták a területet.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.