Szex és propaganda - A Lokál-csoport közpénzből finanszírozott hirdetései

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2016.03.26 23:50

Belpol

Közelíti az egymilliárd forintot Habony Árpád lapjának és portáljainak állami forrású megbízása. Számoltunk, becsültünk, és ámultunk. Lesz itt pénz újabb Ibizára!

A kormányfő titokzatos tanács­adója, Habony Árpád tavaly áprilisban indította el Győri Tibor korábbi államtitkárral közös cégét, a Modern Media Group (MMG) Zrt.-t. Habonynak hosszú ideig nem volt látható jövedelme, így csak a képzelet szabhatott határt annak, hogy méregdrága ruháit és ibizai kirándulását vajon milyen bankszámláról is finanszírozza Rogán Antal barátja, és egyáltalán miből él a jelek szerint igen magas nívón Orbán Viktor egyik legfőbb bizalmasa, a magyar politika legbefolyásosabb háttérembere. Habonynak nincs és nem is volt formális tanácsadói megbízása, eddigi információk szerint nincs állása, és korábbi cégei bevételei sem magyarázzák feltétlenül azt a költséges életvitelt, amit láthatóan nagy rutinnal élvez. Tavaly májusban ugyanakkor az Együtt elnöke, Szigetvári Viktor Habony ellen NAV-vizsgálatot kezdeményezett, decemberben pedig a Jobbik tette ugyanezt. Leginkább ez, vagyis a támadási felület csökkentése és a legális bevételek látszatának megteremtése állhat amögött, hogy az eddig a nyilvánosságban fantomként létező, olykor mégis meg-megvillanó Habony váratlanul maga is tulajdonosként jelent meg a magyar médiapiacon. Az MMG-nek ez lehet egyik küldetése – meglehet azonban, nem a legfontosabb.

Jóbarátok

Jóbarátok

Fotó: MTI

 

Agymosás bikiniben

Az MMG jelenleg három különböző médiafelületet állít elő és menedzsel: a Lokál című budapesti, kerületi mutációkkal rendelkező ingyenes hetilapot, az ehhez kapcsolódó lokal.hu weboldalt, illetve az ettől független, saját tartalom-előállító stábbal rendelkező 888.hu politikai portált. (Az MMG stábjáról keretes írásunkban olvashat.) Legnagyobb eléréssel a Lokál rendelkezik, mivel a hetilap a saját adatai alapján csütörtökön és pénteken 500 ezer fővárosi háztartásba jut el. Ha igaz ez az állítás, akkor a budapesti szavazók nagy része találkozik az először tavaly május 28-án megjelent kiadvánnyal. Azzal a kiadvánnyal, amelyet jelentős részben állami és egyéb közpénzes hirdetésekből finanszíroznak, és amelynek láthatóan fontos funkciója – egy gyors tartalmi áttekintés után – a kormányzati propaganda széles körű terjesztése. Mindezt úgy, hogy a politikai üzeneteket könnyedebb tartalmak közé – sport, bulvár stb. – csomagolják, vélhetően annak érdekében, hogy a politikai üzenet azokhoz is eljusson, akik amúgy csak a könnyedebb témákra kíváncsiak. Mindez azt is jelenti, hogy a kormányzat központi üzenetei a köztéri plakátok, illetve a közmédia mellett a Lokál felületein jutnak el a legtöbb választóhoz – igaz, egyelőre csak Budapesten, noha a vidéki terjeszkedés nem zárható ki. (Számos kérdést feltettünk az MMG vezetésének, többek között arról is érdeklődtünk, terveznek-e vidéki mutációkat, ám kérdéseinkre nem kaptunk választ.)

A lokálos „szerkesztési technikára” jó példa a február 18-i szám. A címoldalon Csányi Sándor, a népszerű színész mosolyog (szöveg: „Rendes, unalmas férj vagyok”), majd egy egész oldalas, „A magyar reformok működnek” kormányzati hirdetés következik. Ezután a századvéges Orbán Balázs ad már címében is beszédes („Terrorveszélyhelyzet: nem túlhatalom, inkább életbiztosítás”) interjút, amelyben a kormányzat ez ügyben tett lépéseit szükségesnek, de „nem elégségnek minősíti”. Ezt követően egy szerző nélküli „leleplező cikk” következik, amely „arról rántja le a leplet”, hogy a pedagógustüntetés egyik, még tanuló 17 éves felszólalójának „MSZP-s apukája van”, és amúgy is egyházi iskolába jár, tehát alaptalanul kritizálja a Kliket. Az efféle cikkek nem szokatlanok a Lokálban; hetekkel ezelőtt sietve közölték, hogy a menekülteket segítő Migration Aid egyik önkéntese korábban börtönben volt. A megnevezett férfi tagadta a vádakat, a Fidesz azonban a hír alapján – amit a ripost.hu nyomán a lokal.hu is gyorsan közzétett – egyből sajtótájékoztatót tartott. (A médiacsoport eddigi botránya szintén politikai ügy volt: a századvéges G. Fodor Gábor vezette 888.hu közzétette az MSZP-elnök feleségének egykori pucér fotóit olyan szöveggel körítve – a szerző itt is inkognitóban maradt –, amely Rába Tímeát maszturbációs segédeszköznek nevezi, és még Tóbiás és Rába lányain is élcelődött. G. Fodor a cikk megjelenése után azt reagálta: a konzervatív újságírás a „ribancot annak nevezi, ami”. Egyébként G. Fodor, ha kell, szakértőként felbukkan az őt alkalmazó cég másik termékében, a Lokálban is: tavaly júniusban arról számolt be, hogy a Századvég felmérései alapján a kormány plakátkampánya működik.)

A Lokálban a politikai iránymutatás mellett sok egyéb tartalom is felbukkan: a világsztárok hírei mellett nem maradhatnak el a receptek, van tévéműsor, program­ajánló, horoszkóp, és közben rengeteg a PR-anyag. A hetilap fontos célcsoportja lehet a fővárosi idős korosztály, mivel rendre közölnek a nyugdíjjal, illetve a nyugdíjasokkal kapcsolatos cikkeket, de a Lokál arculatát a propaganda mellett a „szexi” témák és képek határozzák meg: félmeztelen, bikinis nők majd minden számban feltűnnek, de írtak cikket „orgazmustörténelemről” és szextitkokról is (egy tipikus cím: „Palvin Barbara dögösre hízott”). Jellemző, hogy címadásban sem maradnak el a legkeményebb bulvártól. Beck Judit tavalyi Kossuth rádiós interjúját például így indították: „26 év után kipakolt Radnóti szeretője”.

A vállaltan magas bulvártartalom ellenére a Lokálban ordítóan sok állami hirdetés jelenik meg hétről hétre. A kiadó cégnél érdeklődtünk, hogy az elmúlt háromnegyed évben mennyi állami megrendelés érkezett hozzájuk, de az MMG a választ üzleti titoknak minősítette. Annak érdekében, hogy pontos képet alkossunk arról, hogy a politikai propagandát és lejárató cikkeket rendre közlő, Habony Árpád érdekeltségébe tartozó lap mennyi közpénzhez jut, január elejétől vagy négy tucat közérdekű adatigénylést küldtünk el az egyes állami hirdetőkhöz. Többségük válaszolt adatkérésünkre, egy részük azonban nem. Utóbbiak hirdetéseit így csak megbecsülni tudtuk.

Akik válaszoltak (I.)

Négy csoportra osztva igyekeztünk megbecsülni az állami hirdetések jelenlétét az MMG-médiacsoportban. Lesz, amit pontosan tudunk, hiszen a megrendelő nem titkolózott, és közölte az adatot (I. csoport), lesz, amit csak becsülni tudunk (II. csoport), a józsefvárosi szerződés külön eset speciális volta miatt (III. csoport – lásd erről külön keretes anyagunkat), míg van egy fekete lyuk (IV.), ahol tudjuk, hogy sok állami millió érkezett, de megbecsülni sem tudjuk, hogy mennyi – az okokról később. (A következőkben csak bruttó összegeket közlünk.)

A Lokál legnagyobb hirdetője a Szerencsejáték Zrt. A Narancsnak megküldött válaszuk alapján 20 darab dupla oldalas különleges hirdetési, 3 darab négyoldalas különleges „kabát” hirdetési, illetve 13 darab sportrovat-támogatási egyedi hirdetési összeállításra kötöttek szerződést összesen 306,9 millió forintért. A Szerencsejáték mások mellett Kuna Tibor két ügynökségén – Young and Partners, illetve a Trinity Communications – keresztül jelentetett meg hirdetést a Lokálban. Kunáról a 444.hu közölt ősszel portrét: ebben azt írták, hogy Kuna – aki Szijjártó Péter jó barátja – főleg „állami és államközeli megbízásai révén az ország legnagyobb kommunikációs ügynökségeit építette fel”.

Azt korábban az atlatszo.hu tudta meg (lásd cikküket: Ingyenes hetilap közpénzekkel kitömve, 2016. február 18.), hogy az MVM Paks – szintén a Trinityn keresztül – 2015-ben 49,73 millió forintért hirdetett a Lokálban, 30,07 millióért a lokal.hu-n, és 34,456 millióért a 888.hu-n. (Az MMG a „Paks 40” kampányból tehát összesen 114,26 millió forintnyi megrendeléshez jutott.) Lapunknak megküldött adatai alapján az MVM Zrt. ezen túl további 13,5 millió forintért hirdetett az MMG termékeiben. (Ezen az összegen a következőképp osztoztak: Lokál 6,84 millió, lokal.hu 1,09 millió, 888.hu 5,57 millió forint).

A következő állami, illetve fővárosi tulajdonú cégek szintén hirdettek eddig a Lokálban (zárójelben a 2015-ben és/vagy a 2016-os megjelenésre szánt bruttó, kerekített összeg összesítése, amelyeket lapunknak megküldtek): Nemzeti Kereskedőház (7,94 millió), Zeneakadémia (5,13 millió), Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (szintén a Trinityn keresztül bruttó 4,7 millió), BKK (3,8 millió), az MFB-csoporthoz tartozó Garantiqa Hitelgarancia (1,78 millió), Budapesti Temetkezési Intézet (1,28 millió), Gazdasági Versenyhivatal (1,25 millió), Főtáv (1,13 millió), Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (0,63 millió). Barterszerződést kötött az MMG-vel az Operettszínház (17,3 millió forint értékben – ezt az adatot szintén az atlatszo.hu nyomán közöljük –, ezért többek közt jegyeket kapott a Habony-cég), az MTVA (5,1 millió forintért keresztben hirdetnek egymásnál a felek), illetve a Budapesti Gyógyfürdők Zrt. (0,53 millió forintért kaptak kabinos jegye­ket a Széchenyi, illetve a Gellért fürdőbe.)

A Lokál budapesti mutációiban több fideszes vezetésű kerület is vásárolt hirdetést vagy egyéb felületet. 2015-re szerződést kötött az MMG-vel az I. kerület (0,21 millió), a III. kerület (3,68 millió a tavalyi évre, idénre 6,9 millió), a VII. kerület (2,56 millió), a XI. kerület (2015-ben 2,1 millióért, míg 2016-ra 6,2 millióra kötöttek szerződést), a XXI. kerület (2,5 millió). Külön kategória a VIII. kerület, amely 2015-re 7,8 millióra szerződött az MMG-vel – a többit keretes írásunkban olvashatja. Az I. kategóriában felsorolt, tehát a már megkötött összegek együttesen 509,8 millió forintot adnak ki.

Akik nem közölték (II.)

Fél tucat intézmény lapzártánkig nem reagált adatigénylésünkre, vagy különböző indokokra hivatkozva nem közölték, hogy pontosan mekkora összegért hirdettek Habony Árpád lapjában.

A Balog Zoltán vezette Emmi például azzal hátrált ki a pontos adatok közléséből, hogy a minisztériumnak csak ügynökségi keretszerződése van, és pontosan nem tudják megmondani, hány milliót is költöttek az MMG médiumaiban. (Mi azért megpróbáltuk kiszámolni, erről lásd táblázatunkat.) Ez az érvelés nemcsak azért elszomorító, mert egy minisztérium heteken át több levélben is megtagadta, hogy pontosan megmondja, hogyan használt fel közpénzt, hanem azért is, mert akár az MVM, akár a Szerencsejáték Zrt. vagy a BKK esete is mutatta: attól, hogy valaki ügy­nökséggel szerződik, még rendelkezhet egyes médiumokra lebontott adatokkal is.

Kocsis Máté nagyon szereti (III.)

Sajátos szerződést kötött a Kocsis Máté vezette önkormányzat, pontosabban annak egyik cége, a Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt. a Habony-céggel. 2015 után az önkormányzat nem évenkénti, hanem 2016-tól négyéves keretszerződést kötött aLokálban megjelenésről a MMG-vel közbeszerzés útján. (Az esettel kapcsolatban Jakaby Tamás józsefvárosi LMP-képviselő szólalt meg még decemberben.) A keretszerződés – amely dokumentum a Narancs birtokában van – úgy fogalmaz, hogy megjelenésenként nettó 362 ezer forint az önkormányzat költsége, ám pontosabb körbeírást a végösszegről nem tartalmaz. Ha évi 50 megjelenéssel számolunk, akkor ez évi bruttó 22,86 millióba kerül majd a VIII. kerületnek, ami négy év alatt bruttó 91,4 millióra mehet fel; épp a magas összeg miatt volt szükség a közbeszerzésre.

 

A Magyar Turizmus Zrt. hivatalnoka szerint ugyanakkor üzleti titok, hogy az általuk megbízott cég hogy költötte el a neki adott állami milliókat, míg a Magyar Üdülési Alapítvány – az Erzsébet-program „gazdája” – előbb azt közölte, hogy nem kötött szerződést az MMG-vel, majd azt – nem viccelünk, idézünk! –, hogy „a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány a 2015-ös és a 2016-os évben nem vásárolt hirdetést egyetlen felületen sem”. Azt azonban nem árulták el, hogy ennek ellenére miképp lehetséges, hogy a Lokálban, illetve a lokal.hu-n tömkelegével láthatóak a különböző Erzsébet-hirdetések (és ezeken túl máshol is). A Miniszterelnöki Kabinetiroda sem árulta el, hogy a Lokálban, a lokal.hu-n vagy a 888.hu-n megjelent „nemzeti konzultációs”, illetve a „magyar reformok működnek” kampányaik során mennyit költött a magyar kormány az MMG felületein. Ligeti Miklós, a Transparency Magyarország jogi vezetője ezen esetek kapcsán elmondta: egyre jellemzőbb, ugyanakkor elfogadhatatlan eljárás az, hogy állami intézmények különböző ürügyek miatt nem adnak ki olyan közérdekű adatokat, amelyek ismerete a nyilvánosságra tartozik.

false

 

Kijön az egymilliárd

Lapunk a következőképpen igyekezett megbecsülni ezen intézmények reklámköltéseit: az interneten megtalálható archív Lokál-példányokat végigböngészve számoltuk össze a hirdetéseket, majd olyan árat párosítottunk hozzá, amelyet egy utcáról betévedt médiahirdető (kedvezmények nélkül) megkaphat. Számításaink szerint a Lokálban megjelent hirdetések végösszege a lap hivatalos médiaajánlata alapján végül 332,9 millió forint lett (a részleteket lásd táblázatunkban).

Ha összeadjuk azokat az összegeket, amelyeket megkaptunk az MMG-vel kötött hirdetésekre (I.), illetve azokat, amelyeket a Narancs becsült meg (II.), valamint a józsefvárosi négyéves keretszerződés alapján kijött végösszeget (III.), akkor bruttó 941 millió forintot kapunk. A különböző állami intézmények és önkormányzatok a meglévő adatok, illetve a listaáron megbecsülhető összegek alapján ekkora értékben kötöttek eddig szerződést a Habony Árpád tulajdonában álló hetilapban, illetve portálokon történő hirdetések megjelentetésére. (Ezek nagy része már realizált, kisebb része pedig a jövőben esedékes megjelenés, illetve fizetés.)

Ugyanakkor van még egy újabb, de láthatatlan és nehezen megragadható IV. kategória is: ide számoljuk egyrészt azokat a (például Emmi-, Erzsébet-projekt-, illetve kormány-) hirdetéseket, amelyek a 888.hu-n, illetve a lokal.hu-n jelentek meg az indulás óta, de pontos számuk – ellentétben a Lokálban megjelentekkel – nem mérhető, hiszen nem lehet visszanézni, milyen hosszú ideje vannak/voltak e hirdetések e felületeken. Ugyanakkor a „Paks 40” kampány költéseiből úgy tűnik, nem olcsó a hirdetési felület a 888.hu-n: négy hét egy külön tartalomért bruttó 12 millió forint volt. A lokal.hu is megkéri az árát a náluk közölt hirdetéseknek. A honlap árlistája szerint a heti árak 450 ezer és 5 millió forint között szóródnak.

A Narancs kalkulációja szerint ebbe az ún. IV. kategóriába tartoznak azok a kerületi mutációkra kötött 2016-os önkormányzati szerződések is, amelyeket nem kaptunk meg lapzártánkig. Ha mindehhez hozzávesszük azokat a megbízásokat is, amelyeket a közeljövőben ezek vagy további állami szervek kötnek majd az MMG-médiumok felületein történő megjelenésre vagy PR-anyagra, akkor nem túlzás azt állítani, hogy a Habony Árpád tulajdonában álló cégnek még egy év sem kellett ahhoz, hogy elérje és nagy lendülettel áttörje az egymilliárd forintos állami megbízási szintet.

A stáb és a Századvég

Az MMG vezetése és stábja alapvetően három irányból érkezett: a Századvég, a bulvár, illetve a kormánybarát sajtó felől. Az Orbán-kormány „agytrösztjének” tartott Századvég adja az MMG vezérigazgatóját (Keresztesi Péter), illetve a 888.hu főszerkesztőjét (G. Fodor Gábor), de Habony Árpád is erősen köthető az intézethez. (A lapban többször tűnt fel századvéges vélemény, de hirdettek már századvéges konferenciát is benne.) A Lokál főszerkesztője, illetve az online főszerkesztő korábban a Századvég tulajdonolta Napi Gazdaságtól érkezett, sőt a Lokál óbudai szerkesztősége a Napi Gazdaság korábbi székhelyén található. (Az ugyanakkor nem nyilvános, hogy a 888.hu szerkesztősége hol van. A cég ügyvezetője nem reagált ez irányú érdeklődésünkre, a honlap impresszumában csak a Lokál szerkesztőségének a címe van feltüntetve; ugyanakkor úgy tudjuk, az állami tízmilliókkal megtámogatott G. Fodor-portál – amelyen a Lokállal ellentétben nem találtunk magánhirdetéseket, csak közpénzest – nem itt, hanem egy I. kerületi lakásban húzza meg magát.) Az MMG kereskedelmi igazgatója, Madarász János is a Napi Gazdaságtól érkezett (ahol 2015-ig lapigazgatóként dolgozott), de ő decembertől már a Népszabadságot is tulajdonló Mediaworks Napilap Ágazatának az ügyvezető igazgatója. A Lokál főszerkesztő-helyettese a Blikktől csatlakozott, az újságban publikáló szerzők nevei korábban a Napi Gazdaságban, a Magyar Nemzetben, a Heti Válaszban is feltűntek.

A Habony-média alakulása elválaszthatatlan a Simicska–Orbán-háborútól. A kormány részéről ma már ellenzékiként kezelt Simicska-érdekeltségek (Lánchíd Rádió, Hír Tv, Magyar Nemzet) elvesztését jórészt a Habony által menedzselt új „birodalom” hivatott pótolni, ezt egészítené ki az Andy Vajnához került – és Szalai Viviennel kiegészített – Tv2, amely csatorna a 444.hu értesülései szerint valójában már Habony informális felügyelete alatt áll, illetve a nemrég elindult Karc FM rádió Bayer Zsolttal és Gajdics Ottóval a fedélzeten. Korábban szó volt egy jobboldali véleményportálról, a via.hu-ról; ezt Csúri Ákos vezette volna, ám ebből végül nem lett semmi. A maga igyekvő és sajátos módján talán ezt a lyukat igyekszik betömködni a 888.hu.

 

 

Neked ajánljuk