Szociálislakás-helyzet a II. kerületben: Álomalapítás Budán

  • Gavra Gábor
  • 2002. január 10.

Belpol

Akérelmezők egyike, Borszéki István ötvenegy éves; "papíron" nyolc éve, egy örökösödési vita jogerős lezárását követően lett hajléktalan, ám gyakorlatilag 1989 óta az utcán él. Egészségi állapota hoszszú ideje lehetetlenné teszi számára a munkavállalást, egyetlen jövedelme tizenötezer forintos rokkantnyugdíja. Utolsó bejelentett lakcíme szerint második kerületi lakos. Kilakoltatása óta több helyen nyújtott be kérelmet önkormányzati lakás szociális alapon történő bérlésére, ám más kerületekben "idegennek" számított, a "lakhelye" szerint illetékes önkormányzat pedig az elmúlt években szociális indokok miatt nem adott bérbe egyetlen ingatlant sem. Hunyi Zsolt, a II. kerületi önkormányzat szociális bizottságának elnöke lapunknak ezt azzal indokolta, hogy a kerületnek tíz éven át nem volt lakáskoncepciója. Kialakítását hátráltatta a lakásprivatizáció elhúzódása, valamint az önkormányzati tulajdonban maradó ingatlanállomány felmérésének a körülményessége.
Akérelmezők egyike, Borszéki István ötvenegy éves; "papíron" nyolc éve, egy örökösödési vita jogerős lezárását követően lett hajléktalan, ám gyakorlatilag 1989 óta az utcán él. Egészségi állapota hoszszú ideje lehetetlenné teszi számára a munkavállalást, egyetlen jövedelme tizenötezer forintos rokkantnyugdíja. Utolsó bejelentett lakcíme szerint második kerületi lakos. Kilakoltatása óta több helyen nyújtott be kérelmet önkormányzati lakás szociális alapon történő bérlésére, ám más kerületekben "idegennek" számított, a "lakhelye" szerint illetékes önkormányzat pedig az elmúlt években szociális indokok miatt nem adott bérbe egyetlen ingatlant sem. Hunyi Zsolt, a II. kerületi önkormányzat szociális bizottságának elnöke lapunknak ezt azzal indokolta, hogy a kerületnek tíz éven át nem volt lakáskoncepciója. Kialakítását hátráltatta a lakásprivatizáció elhúzódása, valamint az önkormányzati tulajdonban maradó ingatlanállomány felmérésének a körülményessége.

Az utóbbival kapcsolatban Kovács Tamás szociális munkás, a Menhely Alapítvány munkatársa elmondta: ez nem egyedi jelenség, mivel a legtöbb kerületi önkormányzatnak fogalma sincs arról, mekkora ingatlanvagyonnal rendelkezik, és az egyébként meglehetősen nehézkes apparátus többnyire csak a kerületről kerületre vándorló "önkényes lakásfoglalók" beköltözésekor lendül mozgásba a köztulajdon védelmében.

A képviselő-testület 2001 elején fogadta el a II. kerület lakáskoncepcióját, amely évente legalább tíz önkormányzati tulajdonú lakás szociális alapon történő bérbeadását irányozza elő. A tavalyi tízre harmincnál több kérelem érkezett. Az alkalmasnak talált lakásokat ki is jelölték, ám a képviselő-testület csak december 20-án tárgyalt az ügyről, így a bérbeadás az új évre maradt; vagyis

az önkormányzat nem teljesítette

a lakáskoncepcióban maga elé tűzött célt.

Borszéki István június 25-én nyújtotta be igénylését. Augusztus 8-án levelet kapott az önkormányzattól, melyben tájékoztatták, hogy kérelme szeptemberben az egészségügyi és szociális bizottság elé kerül, egyben felkérték a mellékelt adatlap kitöltésére és a szükséges igazolások augusztus 25-ig történő benyújtására.

Borszéki augusztus 24-én a szükséges igazolásokkal együtt benyújtotta az adatlapot. A kérelmek szeptemberben valóban a szociális bizottság elé kerültek. Borszéki István először október elején kereste fel az irodát, ahol azt tanácsolták neki, érdeklődjön két hét múlva; így tett, ám akkor sem kapott kedvező híreket.

Hunyi Zsolt beszámolója szerint a szociális bizottság szeptember végi ülésén szembesült azzal, hogy a rendelkezésre álló lakásállomány szűkössége miatt a képviselő-testület a beérkezett kérelmek alig harmadát tudja kedvezően elbírálni, ezért "szigorú, a lehetőségekhez képest maximálisan objektív", a gyermeket nevelő, hosszabb ideje hajléktalan, illetve egykor vagy jelenleg a kerületben lakó személyeket előnyben részesítő pontrendszer kidolgozását határozta el. Kérdés azonban, hogy a lakáskoncepció kidolgozása (2001 eleje) után szeptemberig miért nem született meg a pontrendszer, hiszen aligha lehetett kétséges, hogy a kérelmek száma meg fogja haladni a rendelkezésre álló lakásokét, így valami alapján mindenképpen válogatni kell. Az elnök a bizottság és a képviselő-testület előtt tornyosuló egyéb feladatokkal indokolta a késlekedést.

A bizottság november elején elfogadta a szempontrendszert; Borszéki ekkor ismét felkereste az önkormányzatot. Ezúttal november közepére ígérték a döntést, ám akkor, majd két héttel később is

hiába érdeklődött

November végi látogatásakor a "talán decemberben" felvilágosítással küldték útjára. December eleji érdeklődésünkkor Hunyi Zsolt anynyiban pontosította az időpontot, hogy a szociális bizottság a hónap első vagy második hetében tesz javaslatot az egyes kérelmeknek a pontrendszer szerinti besorolására, s ez a javaslat kerül december folyamán a képviselő-testület elé.

Nemcsak Borszéki Istvánt, hanem másokat is szkeptikussá tettek az ősz folyamán elhangzott ígéretek a kérelmek decemberi elbírálásáról. Volt is okuk rá: a polgármesteri hivatal vagyonhasznosítási irodáján lapunkat arról tájékoztatták, hogy két héttel a december 20-i képviselő-testületi döntés után még nem érkezett meg hozzájuk az ülés jegyzőkönyvének a határozatot tartalmazó kivonata, így annak végrehajtása és a kérelmezők értesítése előreláthatólag január közepéig várat magára.

A nyolc év alatt a várakozáshoz hozzáedződött Borszéki mindehhez annyit tett hozzá: könnyebben tudomásul venné, ha mondjuk kora őszszel kiderül, hogy akadt tíz olyan személy vagy család, akik nála és hatvanegy éves élettársánál jobban rászorulnak a lakásokra. Akkor biztos lehetne benne, hogy az ingatlanok jó kezekbe kerültek. Így azonban - miközben tudja, hogy a "lakóhelye" szerint illetékes önkormányzat rendelkezik szociális alapon bérbe adható ingatlanokkal, csak éppen (számára érthetetlen okokból) nehezen dönt sorsukról - marad a bizonytalanság és a remény, hogy legalább az idei tél második felét nem szabad ég alatt, sátorban vagy romos házak pincéjében töltik.

Gavra Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”