Tandíjtörténet

Jövője van

  • Ladányi Andor
  • 2007. április 19.

Belpol

Most, amikor a tandíjra vonatkozó népszavazási kezdeményezés ingajáratban közlekedik az Országos Választási Bizottság és az Alkotmánybíróság között, talán nem érdektelen fölidézni a tandíj hazai történetét.

A tandíjat Magyarországon - II. József kérészéletű intézkedését nem számítva - 1850-ben, a Thun-féle reformok keretében vezették be. A vonatkozó rendelet értelmében a hallgatóknak előadáspénzt kellett fizetniük, általában annyi forintot, ahány órás előadást vettek fel. Ez a kiegyezés után is fennmaradt

leckepénz

elnevezéssel, mivel a liberális oktatáspolitika szükségesnek tartotta. Trefort 1873. évi, "a főtanodai oktatásról" szóló törvényjavaslatában azt a tanárok közötti verseny fontosságával indokolta. A miniszter nem értett egyet azzal, hogy a hallgatók helyett az állam fizesse a tandíjat, "mert a szegényt nem a tandíjak - nem nagy - összege, hanem az ellátási költségek nagysága tartóztathatta vissza fiának főtanintézetbe való küldésétől, amin nem a tandíjak megszüntetése által segítünk, melyben szegény, gazdag, jó és rossz tanuló egyaránt részesülne, hanem ösztöndíjak és oly segélydíjak adományozása által, melyek szegény, de jó tanulóknak lehetővé teszik ellátási költségeik fedezését, a vagyonos pedig fizessen, mert ha fizet az állam által nyújtott egyéb előnyökért, miért ne fizessen azért, ami által gyermekének a legmaradandóbb és leginkább kamatozó tőkét biztosítja, s miért viselje e terhet helyette más, ki e jótéteményben nem részesül, s miért részesüljön e kedvezményben rossz és hanyag tanuló".

A leckepénzrendszer 1890-ig maradt fenn; megszüntetését egyrészt az indokolta, hogy a tanárok közötti verseny élénkítésére irányuló törekvés illúziónak bizonyult, másrészt pedig az, hogy e rendszer a professzorok között rendkívül nagy jövedelmi aránytalanságokat idézett elő. Csáky miniszter rendelete a leckepénzt megszüntetve a hallgatókat félévenként 30 forint tandíj fizetésére kötelezte, az ebből befolyt összeg túlnyomó részét a tanárok fizetésének kiegészítésére fordítva.

A tandíjrendszer a Horthy-korszakban is fennmaradt, összege a 20-as évek végén félévenként 102 pengő volt, ehhez járultak azonban a különböző mellékdíjak, amelyek összege a tandíjakét 70-75 százalékkal, egyes karokon több mint 100 százalékkal meghaladta. Ez nagy terhet jelentett a hallgatóknak, amelyet azonban mérsékelt a tandíjmentességben vagy tandíjkedvezményben részesültek akkor még viszonylag nagy száma. A 30-as években, a gazdasági válság idején, majd azt követően a hallgatók helyzete azonban mind súlyosabbá vált a tandíjelengedés összegének drasztikus csökkentése, valamint a mellékdíjak emelkedése miatt.

A kormányzat ezért a hallgatók terheinek mérséklésére már 1932-ben a progresszív tandíjrendszer bevezetését tervezte, ennek anyagi feltételeit azonban az akkori körülmények között nem lehetett megteremteni. A tandíjrendszer reformjára, a progresszív tandíjrendszer bevezetésére csak az 1941/42. tanévben került sor. A vonatkozó rendelet értelmében a tandíj félévenként 128, a mellékdíj 96 pengő volt, a hallgatók tanulmányi eredményüktől, valamint szociális helyzetüktől függően négyfokozatú tandíjkedvezményben részesülhettek. E rendszer a korábbiakhoz képest javulást jelentett, a hallgatóknak mintegy 20 százaléka - a tehetősebb szülők gyermekei - az addiginál magasabb tandíjat fizettek, 20 százaléka ugyanannyit, és 60 százalékuk kevesebbet. 1945 után, a demokratikus átalakulás éveiben is ehhez hasonló tandíjrendszert alkalmaztak.

Az államszocialista korszakban viszonylag szűk körre kiterjedő és csekély mértékű tandíj volt. Így például az 1963. évi rendelkezés értelmében a kitűnő, jeles és jó tanulmányi eredménnyel rendelkezők tandíjmentesek voltak, a közepes rendűek pedig - három jövedelmi kategória szerint - 150-350 forint tandíjat fizettek. Az 1985-ös oktatási törvény - egyes kivételekkel - kimondta a felsőfokú alapképzés ingyenességét. Az ennek megfelelően kiadott 1987. évi rendelet értelmében hármas átlag felett nem kellett tandíjat fizetni, és tandíjmentesek voltak a rövidebb tanulmányi idejű intézmények I., valamint a hosszabb idejű intézmények I-II. évfolyamai is.

Ez nem módosult a rendszerváltozást követő első években sem, de 1992-ben, a készülő felsőoktatási törvény tervezetében már szerepelt a tandíjfizetés kötelezettsége. 1992 őszén a hallgatók ez ellen országszerte demonstráltak; a tüntetések december elejére fejeződtek be, miután a minisztérium közölte, hogy a tandíj bevezetésére a felsőoktatási törvény megalkotása után, a megfelelő kompenzációs rendszer megteremtésével kerül csak sor. A felsőoktatási törvényjavaslatnak még az Antall-kormány idején történt tárgyalása során a javaslatot beterjesztő

Mádl Ferenc miniszter

az Országgyűlés 1993. június 7-i ülésén tartott expozéjában ezt mondta: "A tandíj a hallgató hozzájárulása saját képzésének költségeihez. Amellett, hogy ez a felsőoktatás jelentős forrása lehet, egyben meghatározó struktúraalakító és hatékonyságbefolyásoló tényező is lesz. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a felsőoktatásért mint szolgáltatásért fizető hallgató kereslete befolyásolni képes az intézmények kínálatát, de a minőséget is." A miniszter szerint a tandíj bevezetése a hallgatót is fokozottabb teljesítményre ösztönzi, a tandíj továbbá "szociális igazságot fejez ki, a tehetősek fizetnek, a szociális helyzetbeli egyenlőtlenségeket pedig nem általános ingyenességgel, hanem jól működő hallgatói támogatási rendszerrel kezeljük".

Az 1993 júliusában elfogadott törvény értelmében a hallgatók tandíjat és egyéb díjakat fizetnek. A tandíjnak az esélyegyenlőséget célzó kompenzálását a tandíjmentesség, ill. tandíjkedvezmény, a hallgatói támogatási rendszer, a bankok által állami garancia mellett adható hitel, valamint személyi jövedelemadó-kedvezmény biztosítja. A törvény tandíjfizetésre vonatkozó rendelkezése 1994 szeptemberében lépett volna hatályba, amit a kompenzáció több elemének kidolgozatlanságára hivatkozva elhalasztottak azzal, hogy erről külön törvény rendelkezik majd.

Az 1994-es választási kampányban a tandíj-kötelezettség a Fidesz, az MDF, az MSZP és az SZDSZ programjában egyaránt szerepelt. A Fidesz programja a tandíj szükségességét azzal indokolta, hogy "a felsőoktatásban részt vevő hallgató közvetlen és közvetett egyéni haszna nagyobb a képzésből kimaradó és azt csupán adójával támogató polgár közvetett hasznánál", és ezért méltányos, hogy a nagyobb haszonra szert tevő hallgató a nem tanuló polgártársainál fokozottabb módon járuljon hozzá a felsőoktatás költségeihez. Az SZDSZ programja szerint "a felsőoktatás szolgáltatás jellege miatt természetes, hogy annak közvetlen haszonélvezője, a hallgató is vállaljon részt a költségek viseléséből, hiszen nem várható el, hogy az adófizetők teljes köre finanszírozza költségeiket". Ugyanakkor e pártok programjai hangsúlyozták a tandíj kompenzálásának szükségességét. Az 1994. évi kormányprogram ezzel összhangban azt tartalmazta, hogy a megfelelő kompenzációs rendszer megléte esetén az 1995/96. tanévben bevezetik a tandíjat.

1995-ben felgyorsultak az események. A március 2-án megjelent kormányhatározat arra kötelezte a művelődési és közoktatási minisztert, hogy a tandíjrendszerről kormány-előterjesztést tegyen, a bevezetés időpontját legkésőbb 1996. szeptember 1-jével megjelölve. Másnap az MSZP elnöksége úgy határozott, hogy a kompenzációs feltételek hiányában a tandíjkérdés napirendről való levételét javasolja a kormánynak. Március 22-én azonban "a gazdasági stabilizációt szolgáló 1995. évi kiegészítő intézkedésekről" szóló kormányhatározat (vulgo: Bokros-csomag) az általános tandíjfizetési kötelezettség 1995. őszi bevezetéséről rendelkezett. Az ennek alapján júliusban kiadott kormányrendelet az alaptandíjat havi 2000 forintban határozta meg, a felsőoktatási intézmények pedig az alaptandíj összegének négyszeresét nem meghaladó kiegészítő tandíjat állapíthatnak meg. A rendelet a tandíjmentességben vagy tandíjkedvezményben részesíthető hallgatók arányát 20 százalékban maximálta. 1995 őszén ismét hallgatói tüntetések voltak, ezek hatására a kormányrendeletet rövidesen módosították, elhagyva belőle a kiegészítő tandíjra vonatkozó részt.

A felsőoktatási törvény 1996-os módosítása a tandíjfizetés kötelezettségét az államilag finanszírozott felsőfokú képzésben részt vevőkre terjesztette ki. Az 1996 szeptemberében kiadott újabb kormányrendelet 1998-tól emelte a tandíj összegét. (Az 1997. január 1-jén hallgatói jogviszonyban állókra még az 1995. évi rendelkezések vonatkoztak.) Az új rendszer szerint az I. évesek a hallgatói normatíva 3 százalékát, de legalább havi 2000 forintot fizetnek, míg a II. évtől a tandíj összegét a felsőoktatási intézmény szabályzata állapítja meg (az a hallgatói normatíva összegének 10 százalékát nem haladhatja meg). E rendelet meghatározta a tandíjmentesség feltételeit, megszüntette a 20 százalékos limitet, de előírta az egyes intézményekben havonta elérendő tandíjbevétel összegét.

Ami a kompenzációt illeti: 1997-től a tandíjfizetés 30 százalékáig lehetőség nyílt a személyi jövedelemadó csökkentésére, kidolgozták a hitelrendszer koncepcióját, és 1998 februárjában kormányrendelet született a tandíjhitelhez szükséges állami kezességvállalás feltételeiről (ez volt az első lépés a hitelrendszer bevezetéséhez). Az egyes intézmények és karok az 1998 őszétől hatályba lépő tandíjrendszer keretében a felsőbb évfolyamokon meglehetősen eltérő összegű - a félévi tízezertől hatvanezer forintig terjedő - tandíjat kívántak megállapítani. A kormányzat - a világbanki kölcsönszerződésben foglaltaknak megfelelően - a tandíjbevétel fokozatos növekedésével számolt, célul tűzve ki, hogy az 2005-ig a hallgatói hitelrendszer bevezetésével párhuzamosan elérje a képzési költségek 20 százalékát. Mindez azonban papíron maradt.

A Fidesz

- Magyar Polgári Párt ugyanis - amely 1996. decemberi, A polgári Magyarországért című vitairatában a tandíj bevezetését már elhibázottnak és értelmetlennek minősítette, s olyan tandíjreformban gondolkodott, amelyben csak az átlagnál rosszabbul tanulók fizetnének tandíjat - 1998-as választási programjában az első alapképzésben részt vevők tandíjmentességét ígérte. A választások után megalakult Orbán-kormány ezt meg is valósította. A hitelrendszer bevezetésére az első három évben nem került sor, azt a költségvetés helyzete csak 2001 őszén tette lehetővé, az újabb választás közeledése pedig szükségessé. A 2002-es választási kampányban a fideszes beszédek és a több százezer példányban kiadott röplapok a tandíj újbóli bevezetésével riogatták a választókat. Ezt az MSZP és az SZDSZ vezetői határozottan cáfolták; az általános tandíjkötelezettség visszaállításának szándéka az akkori viszonyok között súlyos politikai hiba lett volna.

A következő években, a Medgyessy- és az első Gyurcsány-kormány idején a tandíjrendszer nem változott. A második Gyurcsány-kormány programja szerint "a felsőoktatási intézmények fenntartható és a mainál igazságosabb finanszírozása érdekében az államilag támogatott képzésben bevezetjük a tanulmányi költségekhez való utólagos képzési hozzájárulást"; ez a későbbiekben a tanulmányok során történő képzési hozzájárulásra változott. A módosított felsőoktatási törvény értelmében az államilag támogatott alap- és mesterképzésben tanulmányokat folytató hallgatók - a hátrányos helyzetűek kivételével - a III. félévtől képzési hozzájárulást kötelesek fizetni. Ennek összegét a felsőoktatási intézmény állapítja meg. A képzési hozzájárulásra kötelezett hallgatók legfeljebb 15 százaléka mentesülhet a fizetés alól. Az ebből származó bevételek legalább egyharmadát, de legfeljebb felét a kiemelkedő tanulmányi teljesítményű hallgatók támogatására kell fordítani, a többit az intézmény fejlesztésére.

A tandíj több mint másfél évszázados története azt mutatja, hogy léte - a társadalompolitikai követelmények egyidejű érvényesítésével - szakmai-oktatáspolitikai szempontból indokoltnak tekinthető. Az elmúlt évtizedben azonban a politikai érdekek döntően befolyásolták e kérdés alakulását, megakadályozva a tandíj ügyének racionális rendezését. Ami a jövőt illeti, a népszavazási kezdeményezés sorsától függetlenül a tandíjat - ezzel az elnevezéssel - a 2008. évi költségvetési törvénybe a bevételek közé kellene illeszteni, a tandíj összegének megállapításakor pedig kívánatos lenne egyrészt a tanulmányi eredmények, másrészt az egyes szakterületek tényleges képzési költségeinek alapulvétele.

A szerző történész.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.